۱۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۵۶۰۰۹۱
حجت الاسلام نظافت:

شناخت تکلیف باید دغدغه مومنان باشد

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) با بیان اینکه شناخت تکلیف باید یکی از دغدغه های مومنان باشد، گفت: اگر زمان خود را درست نشناسیم شاید نتوانیم تکلیف صحیح خود را تشخیص دهیم.
حجت الاسلام نظافت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد حجت الاسلام محمد مهدی نظافت شامگاه چهارشنبه در جلسه تفسیر نهج البلاغه که در مجتمع بنی فاطمه(س) برگزار شد با بیان اینکه شناخت تکلیف باید یکی از دغدغه های مومنان باشد گفت: قرآن کریم در این رابطه می فرماید: «انما یتقبل الله من المتقین».

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) با اشاره به اینکه شناخت تکالیف همیشه آسان نیست افزود: هوا و هوس یکی از موانع شناخت تکالیف است. امیرمومنان(ع) در تعریف یکی از دوستان خوب خود او را فردی معرفی کرده است که در هنگام دو راهی ها کاری را که با هوا و هوس او در تضاد بود را انجام می داد. 

وی آیات قرآن را شفا دانست و خاطرنشان کرد: برخی افراد فقط آیات تکلیفی آسان قرآن را انتخاب می کنند و بقیه اعمال را به هوا و هوس خود می سپارند. در حالی که طبق روایات اگر کسی از هوا و هوس خود پیروی کند عقل او درست کار نخواهد کرد.

حجت الاسلام نظافت با بیان لزوم انتخاب بین اهم و مهم تصریح کرد: امام صادق (ع) فهم و انتخاب بین بد و بدتر را موقعیتی دانستند که عقل افراد خود را نشان می دهد. صبر در این مواقع بسیار سخت اما عاقلانه و دارای نتیجه ای خوب است.

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) با اشاره به اصل زمان شناسی در شناخت تکلیف افزود: اگر زمان خود را درست نشناسیم شاید نتوانیم تکلیف صحیح خود را تشخیص دهیم. چرا که تکالیف در زمان های مختلف متفاوت هستند و امیرمومنان(ع) به طور مداوم زمانه خود را جهت تبیین تکالیف برای مردم توضیح و شرح می دادند.

وی با برشمردن ویژگی های زمانه بد از دیدگاه امیرمومنان(ع) خاطرنشان کرد: در این زمان توده مردم محسنین را بد و بد ها رو خوب می پندارند. همچنین ظالمین که تجسم نفس اماره اند روز به روز به سرکشی خود می افزایند چرا که محسنین در عزلت اند و مومنان نمی توانند از آگاهی های خود سود ببرند.

حجت الاسلام نظافت با بیان نقش عمل در استوار شدن علم در انسان تصریح کرد: اگر فردی علمی را فرا بگیرد و آن علم او را به خدا نزدیک نکند، موجب دور تر شدن او از خداوند خواهد شد. عمل به علم موجب هدایت، استمرار و تثبیت علم در ما خواهد شد و عمل نکردن به آن نیز دوری از خداوند را به همراه خواهد داشت.

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) افزود: اگر سخنان، علوم و مطالبی که در حال خواندن و یا شنیدن آنان هستیم تکراری است نشان دهنده عمل نکردن ما به آنان است. در حالی که اگر فردی اهل عمل باشد سخنان و علوم تکراری را اگر صد بار هم بشنود برای او تازگی دارد.

وی علم مورد نیاز در قیامت را علمی دانست که با جان انسان پیوند خورده باشد و خاطرنشان کرد: امیرمومنان(ع) کمیل را برای نصیحت به بیابان بردند که خود این کار نشان دهنده این است که برای نصیحت و موعظه باید شرایط و موقعیت را در نظر گرفت. ایشان ویژگی برخی را پرتو نگرفتن از نور علم در عین داشتن معلومات و اطلاعات در حافظه دانستند که موجب خسران آنان می شود.

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) ادامه داد: نورانیت علم و انسان با عمل ایجاد می شود و اگر به علم عمل نشود نور آن می رود، با جان عجین نمی شود و بعد از مدتی هم نیز از یاد خواهد رفت. همچنین این علم به درد آخرت نیز نخواهد خورد، چرا که در آنجا تنها نور علم است که نجات دهنده انسان است و نه معلومات موجود در حافظه، زیرا این معلومات و علوم نیز از یاد خواهند رفت./861/پ202/ب1

ارسال نظرات