۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۵
کد خبر: ۵۵۶۷۹۳
دبیر طرح هم اندیشی علم دینی:

نیازمند دستگاه عقلانیت جدید در قبال دستگاه عقلانیت سکولار هستیم

​حجت الاسلام محمدی حرکت کمالی انقلاب اسلامی را نیازمند پشتوانه عقلانیتی دینی کاربردی دانست که باید از سوی نهادهای علمی کشور در اختیار نظام اسلامی قرار گیرد و سبب قطع وابستگی انقلاب به عقلانیت سکولار شود.
علم  دینی و سکولار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علی محمدی، دبیر طرح هم اندیشی علم دینی، عصر سه شنبه در نشست خبری همایش علم دینی، از آغاز این برنامه در مشهد خبر داد و این فعالیت را برخاسته از یک ضرورت اجتماعی دانست.

وی در این نشست گفت: تکامل و فرایند حرکت انقلاب اسلامی، مانند هر حرکت اجتماعی دیگر، حرکتی تدریجی و غیردفعی است که با عبور از مراحل مختلف به سرانجام می رسد.

فرآیند 5 مرحله ای انقلاب اسلامی به تمدن نوین اسلامی

حجت الاسلام محمدی با اشاره بیانات رهبر معظم انقلاب مراحل ترسیم شده در مسیر تحقق نهایی انقلاب را از زبان ایشان در 5 گام معرفی کرد و گفت: اولین گام انقلاب اسلامی، نهضت اسلامی مردم ایران است که به لطف الهی در 22 بهمن 57 به ثمر رسید. گام دوم، مرحله نظام سازی اسلامی بود که با طراحی و تصویب قانون اساسی بر محور نظریه سیاسی ولایت فقیه انجام پذیرفت.

وی افزود: مرحله سوم دولت سازی اسلامی است که در حال حاضر هنوز در این مرحله به سر می بریم و پس از آن مراحل جامعه سازی اسلامی و بعد، تمدن نوین اسلامی را خواهیم داشت.

لزوم دعوت مردم به دین از طریق اسلامیت رفتار حاکمیت

حجت الاسلام محمدی با طرح لزوم تقدم مرحله دولت سازی اسلامی بر جامعه سازی اسلامی گفت: عمل حاکمیت باید مبتنی بر دین باشد و به میزانی که حاکمیت در این امر توفیق می یابد می تواند دعوتگر جامعه به دین باشد. حاکمیت ابتداء باید باید اسلام را در خود اجرا کند و پس از آن، به همان اندازه که موفق بوده است می تواند انتظار اجرای آن را از جامعه داشته باشد.

وی تاکید کرد که مقام معظم رهبری در توضیح علت تقدم مرحله دولت سازی اسلامی بر جامعه سازی اسلامی به حدیث شریف «كُونُوا دُعَاةَ النَّاسِ‏ بِغَيْرِ أَلْسِنَتِكُم‏» استشهاد داشت که معنای آن اولویت در مبارزه با فقر، فساد و تبعیض ناشی از تصمیمات غلط دستگاه های حاکمیتی و در یک کلمه، اولویت دادن به دولت سازی اسلامی است.

سه عرصه علمی مورد نیاز نظام اسلامی

دبیر طرح هم اندیشی علم دینی گفت: جبهه فکری انقلاب اسلامی می بایست در این سالها نرم افزار اداره دینی جامعه را در اختیار نظام اسلامی قرار می داد که متاسفانه بعد از 40 سال هنوز این اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: قریب بیست سی سال گذشته 3 مسأله همواره مورد مطالبه مقام معظم رهبری بوده و ایشان از حوزه و دانشگاه درخواست کرده اند که به فقه حکومتی، علوم اسلامی انسانی و مسأله الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بپردازند. عقلانیت انقلاب اسلامی از پرداختن به این سه عرصه حاصل می شود که در آن صورت می تواند مدعی استقلال فرهنگی خود شود.

وی ادامه داد: آنچه که توجه ما را به خود معطوف کرد این پرسش بود که تحقق مرحله سوم که همان دولت سازی اسلامی است، چه الزاماتی دارد؟ و چرا جامعه علمی کشور تاکنون این وظیفه را انجام نداده است؟

عدم تولید نظریات یا عدم تفاهم اجتماعی

دبیر طرح هم اندیشی علم دینی با رد ادعای عدم تولید فکر در عرصه های سه گانه فوق در چند دهه گذشته، گفت: تحلیل ما این است که در این سالها اندیشمندان و متفکرین انقلابی، فعالیت ها و دستاوردهای بسیار خوب مفهومی در عرصه فقه حکومتی، علوم انسانی اسلامی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت داشته اند، اما اشکال از اینجا است که وقتی در مسند حاکمیت باشید عقلانیتی را می توانید مبنای علم قرار دهید که حداقل دو خصوصیت داشته باشد اول اینکه جامع باشد و مسائل را جزیره ای و پراکنده تحلیل نکند. دوم اینکه به میزان قابل توجهی به تفاهم اجتماعی رسیده باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر عمده تولیدات مفهومی و نظریه پردازی های اساتید در حلقه شاگردان شان صورت پذیرفته و  دیدگاه های اساتید به یکدیگر ناظر و عرضه نگردیده است. وقتی ساختار تولید دیدگاه ها از ابتدا از هم گسسته است، هرچه تفصیل می یابد و پیچیده تر می شود، طبیعی است که روندی واگرا را در پیش بگیرند و همین امر، تفاهم اجتماعی را ناممکن تر کند.

گفت‌وگو و نقادی همدلانه و جدی، نیاز مبرم جبهه فکری انقلاب اسلامی

حجت الاسلام محمدی گفت: در حال حاضر به علت اشتغالات اساتید، زمینه گفت و گوی مستقیم این عزیزان خیلی فراهم نیست، ولی دبیرخانه هم اندیشی علم دینی تصمیم گرفته است که با برگزاری نشست های هم اندیشی در لایه شاگردان و مقررین اساتید طراز اول این عرصه ها، روند واگرای دیدگاه ها را کنترل و متوقف نماید. شاگردان و مقررین اساتید به صورت طبیعی حلقه علمی پیرامون اساتید را تشکیل می دهند و در صورت توفیق تفاهم و گفت و شنود آنها، می توان به تقریب دیدگاه های اساتید این عرصه ها نیز امیدوار بود.

وی افزود: از استادان صاحب نظر در مقوله علم دینی خواستیم شاگردان خود را به دبیرخانه هم اندیشی علم دینی  معرفی کنند که از 15 استاد، 13 نفر لطف کرده و شاگردان خود را معرفی کنند و همچنین از موسسات فعال در عرصه علم دینی نیز درخواست شد که نمایندگانی را برای بیان ماموریت و فعالیتهای سازمانی خود، معرفی نمایند که الحمدلله این کار نیز صورت پذیرفت.

وی ادامه داد: ما نیازمند نقادی همدلانه و جدی هستیم و از این نمی توانیم بگذریم. جریان هایی فکری انقلاب اسلامی، در عین توجه به اشتراکات خود، می بایست نقادی همدلانه و جدی یکدیگر را بپذیرند، چرا که راهی جز گفت‌وگو و توسعه تفاهم اجتماعی در برابر جبهه فکری انقلاب اسلامی نیست.

حضور 13 مقرر اساتید علم دینی و 17 موسسه فعال در عرصه علم دینی

دبیر طرح هم اندیشی علم دینی در بیان زمان همایش گفت: این برنامه فردا چهارشنبه 9 اسفند از ساعت 8 صبح با سخنرانی دکتر گلشنی در سالن اجتماعات بنیاد پژوهشهای اسلامی آغاز می شود و تا ظهر جمعه 11 اسفند ادامه دارد. برنامه صبح از 8 تا 11:30 و عصر از 16 تا 20 می باشد.

حجت الاسلام محمدی ادامه داد: «فعالین علمی» این نشست را شاگردان معرفی شده استادان آیات و حجج الاسلام جوادی آملی، مصباح یزدی، میرباقری، رشاد، واسطی، خسروپناه، پارسانیا، دکتر گلشنی، دکتر کچویان تشکیل می­دهند. ضمن اینکه مقررین آیت الله مصباح یزدی، دکتر حسین نصر و دکتر داوری اردکانی غیر رسمی می باشند.

وی افزود: «فعالین مدیریتی» نیز افرادی هستند که مسؤولیت ساختارهای پژوهشی و آموزشی و ترویجی ـ رسانه­ای را در زمینه علم دینی و علوم انسانی اسلامی برعهده دارند. موسسات و نهادهای مدعو عبارت اند از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مرکز پژوهش­های علوم انسانی اسلامی صدرا، میز تخصصی اسلامی سازی علوم انسانی دفتر تبلیغات، اندیشکده راهبردی مهاجر و موسسه آفاق حکمت.

حجت الاسلام محمدی در بیان دیگر اسامی موسسات حاضر در این همایش به اسامی گروه فلسفه علوم انسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا، گفتمان نخبگان علوم انسانی، مدرسه آزاد فکری دانشگاه صنعتی شریف، فرهنگستان علوم اسلامی قم، بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، موسسه هنگامه خرد، پژوهشکده تحول در علوم انسانی دانشگاه شیراز، موسسه سلام، انجمن علمی علوم اجتماعی دانشگاه تهران و طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی اشاره کرد./۹۳۳/پ202/ب1

ارسال نظرات