۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۶
کد خبر: ۵۵۳۷۶۱
دبير جامعه روحانيت كاشان:

نزول تدريجي قرآن مطابق با اتفاقات زمان بود

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: اگر به نزول قرآن دقت كنيم، خداوند دو نزول دفعي و تدريجي داشت كه در نزول تدريجي قرآن هر اتفاقي رخ مي داد در ارتباط با همان اتفاق يك آيه نازل مي شد.
حجت الاسلام شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل، يكشنبه شب در مسجد امام خميني(ره) در تفسيرآيات 62 تا 66 سوره توبه، گفت: اين آيات به زماني اختصاص دارد كه پيامبر اكرم(ص) براي جنگ تبوك رفت و در مسير برگشت برخي از منافقان تصميم به كشتن پيامبر گرفتند.

وي افزود: خداوند در اين آيه مي فرمايد، ‹‹يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ لَكُمْ لِيُرْضُوكُمْ›› آنها بعد از اين توطئه نزد تو آمدند و به خدا قسم خوردند تا تو را راضي كنند آنها را ببخشيد، ‹‹وَاللَّهُ وَرَسُولُهُ أَحَقُّ أَنْ يُرْضُوهُ إِنْ كَانُوا مُؤْمِنِينَ›› آنها بهتر بود از ابتدا كاري نكنند تا مجبور شوند قسم دروغ بخورند.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: كسي كه قسم دروغ مي خورد دو گناه را انجام داده است، هم قسم دروغ خورده و هم از كاري كه انجام داده است توبه نكرده است، بنابراين به پيامبر هشدار مي دهد فريب قسم آنها نخورد و اگر قسم خوردند نشانه راستگويي آنها نيست.

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: خداوند در آيه 63 سوره توبه مي فرمايد، ‹‹أَلَمْ يَعْلَمُوا أَنَّهُ مَنْ يُحَادِدِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ›› آيا آنها نمي دانند كه هركس با خدا و رسول دشمني كند، ‹‹فَأَنَّ لَهُ نَارَ جَهَنَّمَ›› براي او آتش جهنم است، ‹‹خَالِدًا فِيهَا›› كه در آن مخلد است، ‹‹ذَٰلِكَ الْخِزْيُ الْعَظِيمُ›› و اين يك خواري و رسوايي بسيار بزرگي است.

حجت الاسلام شاه فضل افزود: خداوند در اين آيه مي فرمايد، كساني كه قصد توطئه بر عليه پيامبر كرده بودند كساني نبودند كه پيامبر و خدا را نشناسند چرا كه آنها در آيه قبلي، ‹‹يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ›› به خدا قسم خوردند و خدا را مي شناختند و پيامبر را بعنوان رسول قبول داشتند و اينگونه نبود كه پيامبر را نشناسند، بنابراين جرم كسي كه پيامبر و خدا را بشناسند و با آنها دشمني كنند بيشتر است.

وي ابراز کرد: برخي كنار امام و در درس امام خميني(ره) حاضر بودند و در دفاع مقدس هم بودند، اما در ادامه مقابل امام قرار گرفتند گناه آنها بيشتر از رييس جمهور آمريكا است چرا كه رييس جمهور آمريكا امام را قبول نداشت و مقابل امام ايستاد، بنابراين كساني كه خيلي به پيامبر نزديك بودند و بر عليه پيامبر اقدام كردند جرم و گناه آنها بيشتر از كساني است كه در كنار پيامبر نبودند.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند در آيه 64 سوره توبه مي فرمايد، ‹‹يَحْذَرُ الْمُنَافِقُونَ أَنْ تُنَزَّلَ عَلَيْهِمْ سُورَةٌ تُنَبِّئُهُمْ بِمَا فِي قُلُوبِهِمْ›› آياتي كه در آخر عمر پيامر بر پيامبر نازل مي شد آياتي بود كه در رابطه با منافقين نازل مي شد و هر زمان كه پيامبر در حالت وحي قرار مي‌گرفت توطئه كنند نگران بودند كه آيه اي نازل شود آبروي آنها ريخته شود.

دبير جامعه روحانيت كاشان بیان کرد: اگر به نزول قرآن دقت كنيد، خداوند دو نزول دفعي و تدريجي داشت كه در نزول تدريجي قرآن هر اتفاقي رخ مي داد در ارتباط با همان اتفاق يك آيه نازل مي كرد.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: امروز نيز به برخي از سخنرانان گفته مي شود در رابطه با موضوع خاصي صحبت نكنند تا سبب ناراحتي گروهي نشود، از اين رو پيامبر اكرم و آيات قرآن كاري به اين نداشتند كه مردم ناراحت يا خوشحال شوند، بلكه براساس نياز آن روز حرف مي زدند، از اين رو  اگر صحبت هاي ما به گونه اي باشد كه مشكلي را از جامعه برطرف نكند هيچ دستاوردي نخواهد داشت.

وي افزود: خداوند در اين آيه مي فرمايد، ‹‹يَحْذَرُ الْمُنَافِقُونَ›› سخنرانان بايد به گونه اي سخنراني كنند كه منافقان بترسند، بنابراين منافقان در دوره پيامبراكرم(ص) از اين وحشت داشتند كه كاري را كه انجام مي دهند با نزول يك آيه رسوا شوند.

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: خداوند متعال اراده كرده پيامبر خود را در صدر اسلام تا مقطعي ياري كند تا آسيب به پيامبر وارد نشود تا مجموعه آياتي كه قرار است بر پيامبر نازل شود و  مجموعه دين خود را كامل كند و رسالت انجام شود، اما رسالت امام حسين(ع) در شهادت بود، همانگونه كه رسالت امام حسن(ع) در صلح بود، بنابراين پيام اين آيات ‹‹يَحْذَرُ الْمُنَافِقُونَ›› اين است كه خداوند از پيامبر خودش مراقبت مي‌كند.

حجت الاسلام شاه فضل افزود: خداوند در ادامه آيه 64 سوره توبه مي فرمايد، ‹‹قُلِ اسْتَهْزِئُوا إِنَّ اللَّهَ مُخْرِجٌ مَا تَحْذَرُونَ›› يكي از مظلوميت هاي پيامبر و يكي از اتفاقاتي كه در اواخر عمر پيامبر افتاد اين بود كه در مدينه پيامبر را مسخره مي كردند و گناه كساني كه در مدينه پيامبر را مسخره كردند بيشتر كساني است كه او را در مكه مسخره كردند چرا كه مردم مدينه پيامبر را مي شناختند و او را مسخره مي‌كردند.

دبير جامعه روحانيت كاشان ادامه داد: اگر امروز افرادي به امام و رهبري و پرچم جمهوري اسلامي ايران توهين مي كنند در دوره اي نيستيم كه اين افراد نا آگاهانه دست به چنين اعمالي بزنند، بلكه از روي آگاهي است و براي همين گناه آنها بيشتر و جرم آنها سنگين‌تر است.

حجت الاسلام شاه فضل يادآور شد: امروز نيز برخي كه اسلام را خوب نمي شناسند و مي گويند چرا زمان پيامبر اكرم(ص) كه اين همه پيامبر را اذيت كردند، پيامبر به ديدار آنها مي رفت، اما امروز شما را كه اذيت مي كنند آنها را حبس مي كنيد، اينها كساني كه هستند كه نگاه شان به سالهايي است كه پيامبر در مكه است و نگاه شان به سالهايي نيست كه پيامبر در مدينه بود.

وي افزود: خداوند در آيه 65 سوره توبه مي فرمايد، ‹‹وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ لَيَقُولُنَّ إِنَّمَا كُنَّا نَخُوضُ وَنَلْعَبُ›› به پيامبر گزارش مي دادند شما را مسخره مي كنند، پيامبر علت را كه سؤال مي كرد قسم مي خوردند ما مسخره نكرديم، ‹‹ قُلْ أَبِاللَّهِ وَآيَاتِهِ وَرَسُولِهِ كُنْتُمْ تَسْتَهْزِئُونَ›› به آنها مي گفتند شما خدا و پيامبر را و آيات الهي را مسخره مي كنيد، ‹‹ لَا تَعْتَذِرُو›› بهانه مي آوردند شوخي كرديم، ‹‹قَدْ كَفَرْتُمْ بَعْدَ إِيمَانِكُمْ›› خداوند نيز مي فرمايد، من به شما خبر مي دهم  از اين به بعد كافر هستيد.

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: جرم مسخره كردن پيامبر در سالهاي عمر پيامبر اين بود كه پيامبر به عيادت آنها مي رفت اما جرم مسخره كردن پيامبر در سالهاي آخر عمرش كفر بود و كفر نيز در آيه 66 سوره توبه‹‹قَدْ كَفَرْتُمْ بَعْدَ إِيمَانِكُمْ›› مقابل ايمان آمده است كه منظور اين است بعد از اينكه ايمان آورديد كافر شديد.

وي افزود: اين آيه براي ما يك هشدار جدي است كه مي فرمايد، ‹‹قَدْ كَفَرْتُمْ بَعْدَ إِيمَانِكُمْ›› ممكن است اتفافاتي براي ما نيز رخ دهد و در معرض امتحانات سختي قرار بگيريم كه به تعبير اميرمومنان(ع) خداوند همه را غربال كند، بنابراين برخي كه ابتدا با انقلاب و امام بودند و در دفاع مقدس هم شركت داشتند اما در ادامه منحرف شدند.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: اين آيه يك هشدار براي ما است كه مي فرمايد، برخي بعد از اينكه ايمان آوردند، كافر شدند، ‹‹إِنْ نَعْفُ عَنْ طَائِفَةٍ مِنْكُمْ نُعَذِّبْ طَائِفَةً›› و اين كافران كه ابتدا ايمان داشتند دو گروه هستند، يك گروه از آنها را مي بخشيم اما گروه ديگر را عذاب مي كنيم، ‹‹أَنَّهُمْ كَانُوا مُجْرِمِينَ›› ضمن اينكه برخي هم كافر هستند  و هم مجرم هستند./1307/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات