۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۰
کد خبر: ۵۴۶۰۳۷
آیت الله مصباح یزدی:

پژوهش ها باید پاسخگوی نیازهای جامعه و انقلاب باشد

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که پژوهشگران دینی در قبال هدایت بشریت مسؤول هستند،گفت: پژوهش ها باید پاسخگوی نیازهای جامعه و انقلاب باشد.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی در همایش تجلیل از پژوهشگران برتر موسسه امام خمینی(ره) که پیش از ظهر امروز در سالن اجتماعات این برگزار شد، پژوهشی را با ارزش دانست که کشف مجهولات کند و گفت: تحقیق زمانی کارآمد می شود که متد و راه به کارگیری آن برای محقق به خوبی مشخص باشد.

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با تأکید بر لزوم تقویت مباحث پژوهشی در جامعه اظهار داشت: تحقیق سبب وسعت و تعمیق علم می شود؛ متأسفانه در کشور ما کمبودهایی در این زمینه وجود دارد و عده ای باید این کمبودها را شناسایی کرده و آن ها را رفع کنند تا در اینده مشکلی به وجود نیاید.

وی ادامه داد: در قرن اخیر میان کشور ایران و اروپا ارتباط برقرار شد و حاصل این رابطه، پیشرفت آنها و نوعی عقب ماندگی ما بود و همین سبب شد تا برخی در برابر انها احساس خودباختگی کنند؛ به بیان دیگر عرصه پژوهش در کشور به سبب احساس حقارت در برابر غربی ها و خروج مدار پژوهش از محور دین با کاستی های بسیاری روبه رو شده و موجب شد کشور ما حدود 70 سال از پژوهش عقب بماند.

آیت الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: در دورانی که اکثر مردم در برابر غربی ها احساس حقارت داشتند، امام راحل سر برآورد و با مبارزه با مادی گرایی و خودخواهی راهی را آغاز کرد که به برکت آن امروزه توانسته ایم مقداری از آن کاستی ها را جبران کنیم؛ به عبارت دیگر انقلاب اسلامی حقارت ها را کنار زد و درصدد جبران کمبودها برآمد.

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) تأکید کرد: به برکت اخلاق امام(ره) و عنایات امام زمان(عج) معجزه ای ایجاد شد که نورانیت آن به همه عالم تابید، چراکه در همه جای دنیا مستعدانی برای حرکت در جهت پیشرفت، تحول و انقلاب وجود دارند.

وی با اشاره به اینکه پژوهش باید بر محور هدایت بشریت صورت گیرد، اضافه کرد: پژوهشگران دینی در قبال هدایت بشریت مسؤول هستند، بنابراین در زمینه های تحقیق و پژوهش باید به نیازهای جامعه و انقلاب و دغدغه های رهبر معظم انقلاب پاسخگو باشیم.

آیت الله مصباح یزدی بر ضرورت دقت در انتخاب سوژه تحقیق تأکید کرد و بیان داشت: تحقیق باید بر پایه اخلاص صورت گرفته و جاذبه داشته باشد، چون اگر یک پژوهش، مخاطب را جذب نکند به یقین اثرگذار نخواهد بود.

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه امروزه از همه جای دنیا برای بهره مندی از معارف نورانی اهل بیت(ع) به سوی انقلاب اسلامی دست دراز می کنند، ابراز داشت: متأسفانه به علت اینکه ما با زبان، محتوا و فرهنگ آن کشورها آشنایی نداریم، نمی توانیم پژوهشی به آنها تحویل دهیم که مورد قبولشان واقع شود؛ بر این اساس پژوهشگران باید نیاز جهان و جامعه را درک کنند و برای حل آن چاره ای بیندیشند./841/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات