۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵
کد خبر: ۵۴۴۳۴۸
آیت الله مؤمن:

تشکیل دادگاه ویژه تدبیر عالی امام برای صیانت از روحانیت است

عضو فقهای شورای نگهبان تشکیل دادگاه ویژه را از ابتکارات حضرت امام دانست و تأکید کرد که این تدبیر عالی برای صیانت از روحانیت بوده است.
آیت الله مؤمن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد مؤمن عضو فقهای شورای نگهبان امروز در همایش صیانت از نهاد مقدس روحانیت که در سالن همایش های مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، گفت: دادگاه ویژه دادگاهی بر اساس قانون اساسی جزو اختیارات ولایت فقیه است.

وی افزود: ولی امر مسلمین هرچه را صلاح بدانند می توانند اعمال کنند، یکی از مواردی که ولایت فقیه و ولی امر به کار گرفته مسأله دادگاه ویژ روحانیت است، در بازنگری قانون اساسی بحث شد که کلمه اطلاق در قانون اساسی نیامده و آیا در قانون قرار گیرد یا خیر، برخی خیلی تمایل نداشتند لفظ اطلاق بیاید.

نایب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که اصل 57 قانون اساسی می گوید قوای سه گانه تحت نظر ولایت مطلقه فقیه کار می کنند، اظهار داشت: حضرت امام بر اساس مصلحت دادگاه ویژه را تأسیس کردند، برخی از خصوصیات است که برای یک روحانی بر خلاف آنچه که باید باشد انجام دهد و اشخاص غیر روحانی متوجه آن نشوند اما اگر کسی روحانی باشد بهتر می تواند جهات را مورد بررسی قرار دهد.

وی ادامه داد: اگر بنا باشد هر مسأله ای که مربوط به روحانیت می شود به قضات غیر روحانی واگذار شود چه بسا سوء نیت هایی باشد و روحانیت بیشتر خدشه دار شود، دادگاهویژه برای صیانت از روحانیت تشکیل شده است.

آیت الله مؤمن ابراز داشت: در طول زمانی که گذشته بیگانه از کار دادگاه ویژه نبودم، صیانت از روحانیت امری بسیار مهم است، حضرت امام اصل دادگاه ویژه را تشکیل دادند تا افراد خلافکار شناسایی شده و به روحانیت ضربه نزنند، اگر خلاف یک روحانی علنی شود سبب بدبینی به نوع روحانیت خواهد شد از این رو حضرت امام این تدبیر ویژه را انجام دادند.

وی عنوان کرد: باید دقت شود که اهداف حضرت امام درباره دادگاه ویژه روحانیت برای صیانت رعایت شود، طلاب جوان به عشق سربازی امام زمان(عج) و فراگیری معارف وارد حوزه می شود از این رو باید قداست حوزه و روحانیت را حفظ کرد.

نماینده مردم قم در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: اساتید باید رفتار خود مروج و مبلغ قداست روحانیت برای طلاب و جامعه باشند، اگر اساتید و مدیران به وظیفه اهی خود عمل کنند قطعا طلبه به صورت معنوی و روحانی تربیت می شود.

وی اضافه کرد: حضرت امام همواره با رفتار خود تقوا و معنویت را در ضمن گفتار به شاگردان و طلاب منتقل می کردند؛ حوزویان همواره باید توجه داشته باشند که مسیر طلبگی توفیق الهی است و باید قدردان نعمت بزرگ خداوند باشند./1323/

ارسال نظرات