۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۴
کد خبر: ۵۴۰۷۰۰
آیت الله سبحانی:

عمل به ظواهر قرآن به معنای تفسیر به رأی نیست

حضرت ‌آیت الله سبحانی در درس خارج خود با اشاره به ادله اخباریون درباره عدم حجیت ظواهر قرآن، گفت: عمل مجتهد به ظواهر قرآن کریم به معنای تفسیر به رأی نیست.
حضرت آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به ادله اخباری ها مبنی بر این که ظواهر قرآن حجت نیست، گفت: این افراد می گویند آیات الاحکام تخصیص و تقیید خورده اند و نمی توان به عموم و اطلاق آن تمسک کرد.

وی افزود: آقای آخوند در پاسخ می گوید این مسأله علم اجمالی نشان دار است یعنی اگر انسان بگردد مسأله را پیدا می کند، علما قرن ها بر فقه کار کرده اند و بعید است که مخصص ومقیدی باشد که تا کنون متخصصان دین به آن دست پیدا نکرده باشند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که برخی افراد همانند اخباری ها می گویند که عمل به ظواهر قرآن تفسیر به رأی است، اظهار داشت: شکی نیست که تفسیر به رأی حرام است اما این مدعای آنان بدون دلیل است.

وی ادامه داد: تفسیر به معنای پرده برداری از نکات قرآنی است اما عمل به ظواهر پرده برداری نیست، تفسیر به رأی یعنی این که انسان قبل از مراجعه به قرآن اتخاذ عقیده می کند و در قرآن برای دلیل آن جست وجو می کند اما وقتی مجتهد عمل به ظواهر می کند قبل از مراجعه اتخاذ عقیده انجام نمی دهد بلکه عقیده خود را از قرآن می کند.

حضرت آیت الله سبحانی دلیل دیگر اخباری ها مبنی بر عدم حجیت ظواهر قرآن را تحریف این کتاب الهی عنوان کرد و ابراز داشت: قرآن امروز همان قرآن دوران پیامبر اسلام است و یک کلمه کم و زیاد نشده است، روایاتی که دال بر تحریف دارید خلاف قرآن است، خود اهل بیت(ع) فرمودند که روایات باید به قرآن عرضه شود و اگر مخالف نبود می توان آن را پذیرفت اما روایات تحریف بر خلاف قرآن است.

وی عنوان کرد: غالب روایات تحریف به سه نفر می رسد که ضعیف هستند، از این رو تحریف مورد قبول نیست، از سوی دیگر امیرمؤمنان در دوران خلافت فدک را مطرح کردند آیا می شود که ایشان درباره تحریف قرآن سکوت کند؟ بنابراین با توجه به آن چه بیان شد قرآن دچار تحریف نشده است./1323/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات