۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۵۳۸۴۲۷
حجت الاسلام والمسلمین محمدی:

اشتغال و ازدواج جوانان نیازمند سرمایه گذاری واقفان است

رییس سازمان اوقاف از استخراج بیش از ۸۰۰ نیت وقف خبر داد و گفت: برخی از نیات همانند عزاداری امام حسین(ع) از فراوانی قابل توجهی برخوردار است اما به عنوان مثال در موقوفات قرآنی، ازدواج و اشتغال نیت وقف بسیار کمی داریم.
حجت الاسلام علی محمدی، سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی رییس و نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه امروز در دیدار با مراجع تقلید و علما در قم با با اشاره به فعالیت های سازمان اوقاف گفت: از نظر عمران و آبادانی از ابتدای انقلاب تا پایان سال 88 میزان کار 4 میلیون و 400 هزار متر مربع کار شده اما از سال 89 تا کنون این میزان به 6 میلیون و 500 هزار متر مربع رسیده است.

وی افزود: در برخی موارد اماکنی برای استفاده مردم ساخته شده و در موارد دیگر هم بازسازی هایی صورت گرفته تا مردم و زائران بتوانند استفاده کنند، فعالیت های فرهنگی نیز مورد توجه سازمان اوقاف است و یکی از موضوعاتی که قبلا مورد غفلت واقع شد حضور روحانیت در امامزادگان بود.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف از برنامه ریزی برای حضور روحانیت در بقاع متبرکه و برگزاری نماز جماعت در هزار و 300 امامزاده خبر داد و اظهار داشت: قبلا برپایی نماز جماعت در حد 500 بقعه بود اما این میزان افزایش پیدا کرده و درصدد تقویت آن هستیم.

وی ادامه داد: حضور روحانیان مؤمن، متدین و انقلابی در قالب خیمه های معرفت و مشاوره از برنامه هایی است که در بقاع متبرکه اجرا می شود و برای همه سنین برنامه هایی در نظر گرفته شده که خوشبختانه استقبال خوبی نیز صورت گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با بیان این که برنامه ریزی شده که در ساخت و سازهای بقاع متبرکه خانه عالم در نظر گرفته شود، ابراز داشت: روحانیت باید حضوری جدی داشته باشد تا به تناسب ظرفیت افراد تبلیغ دین داشته باشند.

وی عنوان کرد: روحانیان حاضر در بقعه ها شب های جمعه برای اقامه نماز و تبلیغ به روستاهای اطراف نیز می روند؛ ساماندهی مسائل مالی امامزادگان در دستور کار بوده و انجام شده است و همه موارد مالی در زمینه های مختلف کاملا مشخص است و ثبت می شود.

رییس سازمان اوقاف خاطرنشان کرد: اداره موقوفات از وظایف سازمان اوقاف به شمار می رود که خوشبختانه وضعیت موقوفات سامان داده شده و معلوم است که چه مقدار مساجد، مدارس و موارد دیگر از موقوفات وجود دارد.

وی اضافه کرد: موقوفات دارای درآمد نیز با رعایت نیات واقفان مورد استفاده قرار می گیرد، از این رو تمام وقف نامه ها با 6 مرحله تأیید و شهادت شرعی مورد بررسی قرار گرفته و ثبت شده است، بیش از 570 هزار صفحه وقف نامه مطالعه و تایپ شده و در سامانه اوقاف قرار گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی گفت: سامانه موقوفات به گونه ای طراحی شده که عوائد موقوفات را بر اساس نیات واقفان در وقف نامه به صورت اتومات تقسیم می کند و هیچکس نمی تواند در آن تصرف داشته باشد.

وی افزود: نیات واقفان استخراج شده و 807 نیت وقف در سراسر کشور وجود دارد، برخی از نیات  همانند عزاداری امام حسین(ع) از فراوانی قابل توجهی برخوردار است، مشخص است که در کشور در چه مواردی خلأ داریم به عنوان مثال موقوفات قرآنی، ازدواج و اشتغال نیت وقف بسیار کمی داریم.

رییس سازمان اوقاف اظهار داشت: از موضوعاتی که رهبر معظم انقلاب تأکید داشتند ارتقای سهم وقف در تولید علم و فناوری بوده است که مسأله ای جدید است، خوشبختانه نظم و انضباط مالی مناسبی ایجاد شده است و نظارت و کنترل بر موضوعات حاکم است و کارها با شفافیت انجام می شود.

وی ادامه داد: از ابتدای انقلاب تا کنون چنین شفافیت مالی نسبت به امور موقوفات و بقاع وجود نداشته است، سازمان بازرسی و دفتر رهبری نیز بر کارها نظارت لازم را دارند، رقبات و مستأجران آنها شناسایی و در سامانه ثبت شد.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف با بیان این که حق و حقوق موقوفات به صورت مقتدرانه و بدون ملاحظه پیگیری شده است، ابراز داشت: استخراج شده که چه مقدار از موقوفات در تصرف دستگاه های حکومتی است، برخی از دستگاه ها 70 سال مستأجر موقوفه بودند اما قرار داد اجاره نداشت که این موارد پیگیری و اصلاح شد.

وی عنوان کرد: با دستگاه ها و وزارتخانه ها تفاهم نامه هایی حاصل شده تا برای حل مشکلات موقوفات و حل مشکلات مردم فعالیت ها پیش رود، برخی تصرفات در ملک امامزادگان صورت گرفته بود که پیگیری و حل شد، قبلا نظم و نظامی در این جهات نبود اما اکنون این مسائل نظام مند شده است./1323/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات