۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۰
کد خبر: ۵۳۶۰۶۳
آیت الله مصباح یزدی:

امکانات و نعمت‌های بیشتر، مسؤولیت انسان را افزایش می‌دهد

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که آزمایش مقدمه ای برای انتخاب اختیاری انسان است، از وجود امکانات و نعمت های بیشتر به معنای افزایش مسؤولیت انسان‌ها یاد کرد.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) چهارشنبه شب در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، با بیان این که انسان باید هدف خود از خلقت را بداند، گفت: نعمت هایی که خداوند به انسان داده وقتی قابل استفاده است که انسان بداند چگونه از آن استفاده کند.

وی افزود: هدایت الهی بزرگترین نعمتها است که بر تمامی نعمت ها سایه می اندازد، قرآن کریم کتابی برای آفرینش انسان و آگاهی از نحوه استفاده از نعمت ها آفریده شده است تا انسان بداند باید چگونه عمل کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که خوشی ها و ناخوشی های عالم اسباب آزمایش انسان ها است، اظهار داشت: آفرینش و نعمت های الهی برای این است که مشخص شود که انسان ها چه راهی را انتخاب می کنند.

وی ادامه داد: آزمایش الهی یعنی این که انسان سر دو راهی قرار داده شود تا یک راه را انتخاب کند که یکی مطلوب خدا بوده و دیگری مورد رضایت الهی نیست، آزمایش برای این است که انسان راه صحیح را بشناسد و انتخاب کند.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که آزمایش مقدمه ای برای انتخاب اختیاری انسان است، ابراز داشت: راه ملائکه یک سویه بوده و حق انتخاب ندارد؛ اما انسان راه خود را به صورت اختیاری انتخاب می کند، اگر انسان راه خیر و الهی را با اختیار  انتخاب کرد ارزشمند است.

وی عنوان کرد: اگر ابزارها و نعمت ها در راه خیر انجام شود ثواب دارد و اگر در راه نادرست و غیر مطلوب به کار گرفته شود عقاب خواهد داشت، گناهی که عالم انجام می دهد به راحتی بخشیده نمی شود اما برای یک جاهل اینگونه نیست، زیرا وقتی انسان امکانات و فهم بیشتری دارد مسؤولیتی بیشتری خواهد داشت./1323/۲۰۲/ح

ارسال نظرات