۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱
کد خبر: ۵۳۳۸۳۴
آیت الله مصباح یزدی:

کار ارزشمند در نگاه اسلامی باید حسن فعلی و فاعلی داشته باشد

آیت الله مصباح با بیان این که کار ارزشمند در نگاه اسلامی باید حسن فعلی و فاعلی داشته باشد، گفت: ارزش اخلاقی دو حسن فعلی و فاعلی را می خواهد، ازاین رو کار و نیت هر دو باید خوب باشند.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) چهارشنبه شب در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، با بیان این که کار ارزشمند در نگاه اسلامی باید حسن فعلی و حسن فاعلی داشته باشد، گفت: می توان به اشیا، افعال، اهداف و مجموعه ها و جامعه هایی صفت خوب و بد داد.

وی افزود: ماهیت کار وسیله ای است، خود کار مطلوبیت ندارد بلکه از جهتی که سبب حاصل شدن امری مطلوب شود مطلوبیت پیدا می کند، انجام کار برای نتیجه آن است، از این رو انسان برای خود کار فعالیتی انجام نمی دهد بلکه نتیجه را می خواهد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با بیان این که همانگونه که جلب سود و منفعت برای انسان مطلوبیت دارد دفع ضرر نیز مطلوب است، اظهار داشت: همین که رفع گرفتاری و ضرری می شود انسان احساس لذت می کند.

وی ادامه داد: خداوند متعال هیچ احتیاجی به هیچ چیز ندارد و فاقد هیچ مطلوبی نیست چون غنی مطلق است، این که خداوند دوست دارد رفع نیاز از انسان ها شود بدان معنا نیست که خالق متعال نیازمند به این مسأله است، نه تنها خداوند کامل نامتناهی است می خواهد فیضی را به دیگران برساند و آنان را دارای کمال کند.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که ذات الهی منشأ خیرات برای موجودات است، ابراز داشت: خداوند متعال خیر مطلق است، انسان غالبا از چیزهایی لذت می برد که ابتدا فاقد آن بوده و سپس آن را دارا می شود، حیات برای موجودات بسیار ارزشمند است.

وی عنوان کرد: این که انسان با مرگ دشمنی می کند به این دلیل است که موت را نیستی می داند و باور ندارد که انسان می تواند بعد از مرگ حیات ابدی داشته باشد، در کتاب های درسی باید آموزه های دینی به خوبی بیان شود.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: ارزش اخلاقی دو حسن فعلی و فاعلی را می خواهد، ازاین رو کار و نیت هر دو باید خوب باشند، دقت در الفاظ، معانی و قیود آن برای کسانی که در زمینه معارف اسلامی تحقیق و پژوهشی دارند ضروری است./1323/۲۰۲/ح

ارسال نظرات