۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۵۳۲۴۲۱
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی:

ادامه برجام بدون حضور آمریکا معنا ندارد

تولیت آستان قدس رضوی گفت: ما تجربه برجام را داریم که در جریان مذاکرات آن، فرانسه پلیس بد شد و سایر اروپایی ها پلیس خوب شدند اما امروز این نقش را عوض کرده اند و آمریکا را پلیس بد کرده اند.
حجت الاسلام رئیسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی صبح امروز در تجمع طلاب حوزه علمیه خراسان که در واکنش به خصومت های دولت آمریکا علیه نظام جمهوری اسلامی در محل مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد، اظهار کرد: بدون تردید این حضور و اعلام موضع و این زمان شناسی نقش بسزایی دارد و نقطه عطفی در تاریخ انقلاب مردم عزیز ما و نقش آفرینی حوزه علمیه محسوب می شود.

تولیت آستان قدس رضوی در ابتدای سخنان خود با اشاره به فلسفه استکبارستیزی مردم مسلمان ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی، اظهار کرد: دعوت انبیای عظام الهی و آیات نورانی قرآن، انسان را به عبودیت و بندگی خدا فرا می خواند و نقطه انحراف انسان را دوری از عرصه بندگی می داند. برای یک انسان رشد یافته، بندگی و خداخواهی را به عنوان محور حرکت یک انسان سالک معرفی می کند.

وی افزود: شاخصه حرکت انسان در بندگی خدا و اجتناب از طغیان، خودخواهی و خود بزرگ بینی است و در قرآن کریم چهره انسان های خودخواه و خود محور را در برابر انسان های خداخواه، عبد و کسانی که در تمام عرصه های زندگی آن ها خدا موج می زند، قرار داده است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ادامه داد: قرآن درباره تفرعن هشدار داده و اگر انسان به این هشدارهای قرآن و انبیای الهی توجه کند، هرگز دچار انحراف نمی شود. امام هشتم(ع) در ورود به خراسان، حصن حصین الهی را توحید دانستند که اگر انسان از این حصن خارج شود، دچار تفرعن و خود برتر بینی می شود که هم برای خودش و هم برای جامعه بشری بسیار خطرناک است.

مستکبران می خواهند مسلمانان را از بندگی پروردگار خارج کنند

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان اظهار کرد: مهم ترین تهدید علیه خداخواهی، این است که مستکبران نمی خواهند اجازه دهند که بندگان صالح خدا زندگی خداجویانه داشته باشند و از همین رو همواره ایجاد زحمت و مشکل می کنند. آن چه می تواند انسان را در این حصن حصین نگاه دارد، ایستادگی و مقاومت و پایداری است. رمز موفقیت پیامبر اکرم(ص) در هدایت جامعه بشری نیز همین ایستادگی و مقاومت بود. نقطه مرکزی صفات مردان و زنان بزرگ تاریخ نیز ایستادگی در راه هدف و تحمل و بردباری است.

وی با اشاره به آیه شریفه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تُطِيعُوا الَّذِينَ كَفَرُوا يَرُدُّوكُمْ عَلَى أَعْقَابِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا خَاسِرِينَ»، ضمن تأکید بر ضرورت ایستادگی مسلمانان در برابر خواسته های مستکبران، گفت: همواره به ما تأکید شده که مبادا به سخنان کفار، منافقان و منحرفان گوش فرا دهید؛ چرا که آن ها می خواهند مؤمنان را از مسیر بندگی خارج کنند. خداوند رمز سیر ارتجاعی انسان را این گونه بیان می کند که اگر انسان به سخن مستکبران و کفار گوش فرا دهد و رضایت آن ها را بخواهد، دچار سیر قهقرایی خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قیام ملت ایران علیه استبداد داخلی و استعمار خارجی در جریان نهضت امام خمینی(ره)، یادآور شد: پرچم توحید و خداخواهی به برکت انقلاب اسلامی در تمام روابط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در این کشور به دست مؤسس عالیقدر این نظام که برخاسته از حوزه علمیه بود، در برابر پرچم طاغوت و فرعونیانی که می خواستند مملکت ما را به سوی میل دشمنان بکشانند، برافراشته شد و در مقابل این اراده پولادینی که مردم صبر و مقاومت را پیشه کرده بودند، دشمنان توطئه ها و فتنه های بسیاری را برپا کردند.

مرور توطئه ها و جنایت های آمریکا علیه نظام اسلامی

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: در 10 سال ابتدای انقلاب اسلامی، مستکبران تلاش کردند از استقرار نظام دینی جلوگیری کنند و با جنگ تحمیلی و حرکات تروریستی منافقین، ده ها هزار نفر از مردم ایران را به شهادت رساندند اما بر خلاف مسل آن ها نظام جمهوری اسلامی تشکیل شد. در نتیجه آن ها تصمیم گرفتند ناکارآمدی این نظام را تبلیغ کنند اما کارآمدی نظام اسلامی هم در دهه دوم انقلاب اثبات شد.

وی افزود: در دهه سوم انقلاب، دشمنان تلاش کردند پیام این انقلاب را منحصر به مرزهای جغرافیایی همین کشور کنند و از انتشار آن جلوگیری کنند اما بیداری اسلامی بسیاری از کشورها را به سوی هویت اسلامی گمشده خودشان بیدار کرد و این پیام مبارزه با ظلم و استکبارستیزی در مرزهای ایران اسلامی خلاصه نشد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ادامه داد: مردم مسلمان منطقه استکبارستیزی را از ایرانیان آموختند و ایستادگی در برابر 70 سال ظلم رژیم صهیونیستی، شرایط را متفاوت کرد. این پرچم خداخواهی وضعیت را بر مستکبران سخت و آن ها را دچار استیصال کرد که امروز شرایط منطقه و جهان نشان می دهد جمهوری اسلامی علیرغم همه دشمنی ها و فتنه های مستکبران، دست برتر را دارند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با مرور جنایت های آمریکا علیه بشریت، به توصیه های همیشگی رهبران انقلاب اسلامی خطاب به سران آمریکا اشاره و خاطرنشان کرد: بارها و بارها امام راحل و رهبر معظم انقلاب آن ها را دعوت به تعقل، تدبر و نگاه واقع بینانه به جهان و نگاه واقع بینانه به انقلاب اسلامی و قدرت و عظمت این نظام کردند اما گویا قرار نیست سران آمریکا گوش شنوا داشته باشند و فقط می خواهند این پرچم برافراشته شده عدالت خواهی در ایران اسلامی وجود نداشته باشد.

قدرت هسته ای لازمه ایجاد توان بازدارندگی نظام اسلامی برابر مستکبران است

حجت الاسلام والمسلمین رییسی در بخش بعدی سخنان خود به عبرت هایی که جریان مذاکرات هسته ای و سند برجام به همراه داشت، اشاره کرد و گفت: بی اعتمادی به آمریکا را بارها از زبان امام راحل و رهبر معظم انقلاب شنیدیم اما امروز شرایط به گونه ای رقم خورد که برجام به عنوان مهم ترین سند بی اعتمادی به آمریکا، ماهیت مستکبران را برای همگان ترسیم کند.

وی خاطرنشان کرد:  آمریکایی ها تهدیدات بسیار کردند که بگویند توانایی های ایران قابل تحمل نیست. رهبر معظم انقلاب اعلام کردند «ما استفاده از بمب هسته ای را حرام می دانیم اما توانایی هسته ای باید در کشور وجود داشته باشد.» این از خواسته های همه ملت های جهان است و از همین رو حق ملت ایران نیز هست اما آن ها مخالفت کردند و برای این مخالفت خود هیچ منطقی جز روحیه استکبار و خودخواهی نداشتند.

تولیت آستان قدس رضوی تأکید کرد: قدرت هسته ای در این کشور برای بازدارندگی بود تا دشمنان بدانند مردم ما می توانند علیرغم همه تحریم ها از توانمندی های بزرگ بهره مند شود. آن ها به ایجاد ترس می پرداختند اما ملت ایران که نشان داده است یک وجب از خاک خود را به بیگانگان نمی دهد، آمریکا را در سراسر جهان مستأصل کرد.

ماهیت آمریکا با تغییر رؤسای جمهورش عوض نمی شود

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: جمهوری اسلامی ایران برای اثبات حسن نیت خود و برای نشان دادن پایبندی اش به پیمان ها، با وجود انتقادات فراوانی که به برجام وجود داشت، تحت شرایط 9 گانه رهبر معظم انقلاب، این سند را پذیرفت. اگر به آن شرایط عمل می شد، این سند می توانست سند قابل توجهی باشد اما متأسفانه مسؤولان ما پیش پرداخت هایی را به صورت کامل به دشمن پرداخت کردند؛ در حالی که باید در برابر مستکبران عهدشکن با دقت بیشتری عمل می شد تا از حقوق ملت ایران دفاع شود.

وی با اشاره به یاوه گویی های اخیر ترامپ، تصریح کرد: مردم ایران می دانند که نه لبخند آمریکایی ها و نه خشونت آن ها ماهیت استکباری آمریکا را عوض نمی کند. اگر آن ها یک روز لبخند بزنند و یا روز دیگر رییس جمهور بد اخلاق بی ادبی داشته باشند که نه زبان حقوق بشری را می داند و نه زبان میثاق های بین المللی و مراوده ملت ها را بداند و بخواهد با توهین، افترا و ناسزا کارش را پیش ببرد، ملت ما می داند که نه لحن اوباما، نه سخنان بوش و نه مواضع بی ادبانه ترامپ، ماهیت استکباری آمریکا را عوض نکرده است.

توانمندی های دفاعی جمهوری اسلامی قابل مذاکره نیست

حجت الاسلام والمسلمین رییسی در تبیین مهم ترین پیام های سخنان ترامپ، گفت: مسؤولان سیاست خارجه نظام جمهوری اسلامی بدانند که در سخنان رییس جمهور بی ادب آمریکا، تهدید نظامی وجود نداشت چرا که نمی توانند با جنگ ملت ما را بترسانند و تهدید نظامی در دکترین سیاسی امروز آن ها وجود ندارد. نکته دوم این است که آن ها بر خلاف تلاشی که باید برای لغو تحریم ها انجام می دادند، شروع به اجرای قانون کاتسا کردند. نکته سوم در سخنان صدر اعظم آلملان و نخست وزیر انگلیس بود که ضمن رد سخنان ترامپ، نسبت به توانایی های دفاعی و موشکی ایران سخن خود را تکرار کردند و مذاکره درباره آن را خواستار شدند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری خطاب به سران انگلیس و آلمان تصریح کرد: راهبردی که شما به دنبال آن هستید، یعنی راهبرد مهار قدرت جمهوری اسلامی در منطقه و کنترل توانایی های موشکی ایران و جلوگیری از دفاع جمهوری اسلامی از مظلومان عالم، هرگز قابل مذاکره نیست.

وی افزود: جمهوری اسلامی اعلام کرده قصد تعامل با تمام کشورهای دنیا را دارد و کشورهای اروپایی هم اگر بخواهند در قالب سه اصل اساسی «عزت، حکمت و مصلحت» که سه اصل اساسی در سیاست خارجی نظام ماست، تعاملات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی داشته باشند، مشکلی نیست اما اقتدار ایران اسلامی باید حفظ شود و در نتیجه آن ها باید بدانند محدودسازی نیروی دفاعی ایران به هیچ عنوان قابل مذاکره نیست و تحت هیچ شرایطی اجازه بازرسی از مراکز نظامی کشور به آن ها داده نخواهد شد.

ادامه توافق هسته ای بدون حضور آمریکا معنا ندارد

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در ادامه به افشای ماهیت شوم برنامه آمریکا و اتحادیه اروپا برای تداوم دشمنی با ملت ایران پرداخت و گفت: ما تجربه برجام را داریم که در جریان مذاکرات آن، فرانسه پلیس بد شد و سایر اروپایی ها پلیس خوب شدند اما امروز این نقش را عوض کرده اند و آمریکا را پلیس بد کرده اند. ملت ایران این نقشه ها را می شناسد و آن ها باید بدانند که ما ماهیت استکبار را می شناسیم و آن ها نمی توانند با مردم ایران با زبان زور سخن بگویند بلکه باید با احترام با ملت ایران سخن بگویند.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: مگر می شود آمریکا کنار برود و ما فقط با اروپایی ها طرف باشیم؟ پیش پرداخت های ایران در قبال لغو تحریم ها توسط آمریکا بوده و تمام تحریم ها باید از جانب این کشور لغو شود.

وی یادآور شد: مشکل غربی ها فقط با سپاه پاسداران که یک نهاد برخاسته از متن مردم و در قلب مردم است، نیست. آن ها با نظام جمهوری اسلامی مشکل دارند ولی باید بدانند که قدرت نظام اسلامی به دولت ها بستگی ندارد، بلکه نظام جمهوری اسلامی در دل مردم منطقه جای دارد و محبوبیتش رو به گسترش است.

دولتمردان حق تنازل در برابر طمع مستکبران را ندارند/ اگر برجام نفعی نداشته باشد، از آن عبور می کنیم

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در بخش پایانی سخنان خود به مرور مواضع مردم و نظام جمهوری اسلامی در برابر توطئه های مستکبران پرداخت و گفت: اگر برجام برای ملت ما منافعی نداشته باشد، حتما از آن عبور خواهیم کرد. بنا بود تمام تحریم ها پس از اجرای برجام لغو شود؛ نه این که با عوض شدن رییس جمهور آمریکا تازه تحریم های جدیدی آغاز شود. آن ها می خواهند نظام جمهوری اسلامی را منزوی کنند اما باید بدانند ما انزوای آمریکا و استکبار جهانی را دنبال می کنیم.

وی تصریح کرد: هرگونه تنازل در برابر دشمن، طمع آن ها را بیشتر می کند و در نتیجه ما به حکم خواست ملت بزرگ ایران و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، حق هیچگونه عقب نشینی را برای دولتمردان مجاز نمی دانیم و معتقدیم مقاومت و ایستادگی، حتما دشمنان را وادار به عقب نشینی خواهد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی یادآور شد: همه این دردسرهایی که آمریکایی ها دارند ایجاد می کنند، هدفش عدم رسیدگی به مشکلات مردم توسط دولتمردان است تا ما در زمینه اقتصادی آسیب پذیر باشیم. از همین رو رسیدگی به وضع معیشت مردم و رونق تولید و ایجاد اشتغال و رفع بیکاری، ترجمان «مرگ بر آمریکا» است./820/پ201/ب1

ارسال نظرات