۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۹
کد خبر: ۵۳۱۱۸۱
عضو هیأت مؤسس مجمع عالی حکمت اسلامی مطرح کرد؛

ضرورت تحکیم و تقویت جایگاه عقل شیعی

آیت الله بهشتی با اشاره به افراط و تفریط ها در زمینه عقل گرایی گفت: عقل شیعی که تاکنون مغفول مانده، عقلی است که خدا با آن شناخته می شود؛ ما باید این جایگاه را برای عقل، تحکیم و تقویت کنیم نه عقلی که در خدمت افکار اشعریت و معتزله است.
آیت الله بهشتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله احمد بهشتی، عضو هیأت مؤسس مجمع عالی حکمت اسلامی امروز در نخستین اجلاس مدیران مجمع حکمت اسلامی در هتل ولایت مشهد ضمن قدردانی از توجه و حمایت رهبر معظم انقلاب  از علوم عقلی گفت: هنوز جایگاه عقل در میان ما شناخته و معرفی نشده است.

وی افزود: تاریخ اسلام آکنده از افراط وتفریط ها در عقل گرایی است؛ از یک سو اشعریون(اخباریون) که به ظواهر بسنده و عقل را سرکوب می کنند و اجازه هیچ گونه سوالی نمی دهند و از سوی دیگر معتزلیون آنقدر دچار افراط در این زمینه شده اند که با نوعی عقل خودبنیاد، صفات خدا را هم مورد تحقیق قرار داده اند.

اعتزال نو می خواهد هر چه را با عقل سازگار نیست تغییر دهد

آیت الله بهشتی با اشاره به استمرار هر دو جریان تا به امروز تصریح کرد: عقل معتزلی، امروز در قالب اعتزال نو می خواهد هر چه را با عقل سازگار نیست، تغییر دهد و در هند و مصر برای احیای این مکتب تلاش های بسیاری می شود.

مدیر مجمع حکمت اسلامی در شیراز خاطرنشان کرد: مجمع حکمت اسلامی باید خط اعتدال را در این زمینه دنبال کند به گونه ای که هم عقل در خدمت اندیشه های سنتی و هم عقل خودبنیاد را به خدمت گیرد.

وی با اشاره به ویژگی های عقل غربی و تبعات ناشی از آن مانند تعارضات شدید و ایسم های مختلف گفت: برخی اندیشمندان غربی مانند کانت به این نتیجه رسیده اند که اصولا باید عقل را حذف کرد و بر همین اساس وی از راه اخلاق، خدا را ثابت کرده و معتقد است عقل به فنمومن ها می پردازد و به نومن ها کار ندارد.

عقل شیعی مغفول مانده است

آیت الله بهشتی ضمن تأیید نقادی منصفانه عقل افزود: در این میان عقلی مغفول هم وجود دارد که می شود از آن به عقل شیعی نام برد؛ عقلی که نمی خواهد مقابل وحی، کتاب و سنت قطعی قرار گیرد.

عضو هیأت مؤسس مجمع عالی حکمت اسلامی، ابن سینا را اولین مومن و مخلص در برابر دو اصل نبوت و امامت دانست و تلاش های او برای بنیانگذاری حکمت متعالیه را ستود.

وی در معرفی عقل شیعی گفت: مطابق احادیث، عقل شیعی عقلی است که خدا با آن شناخته می شود و بهشت از طریق آن به دست می آید؛ ما باید این جایگاه را برای عقل، تحکیم و تقویت کنیم نه عقلی که در خدمت افکار اشعریت و معتزله است./930/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات