۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۵
کد خبر: ۵۳۱۰۱۰
آیت الله مصباح:

فعالیت های دنیوی به نیت آخرت ارزشمند است

رییس مؤسسه ‌آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تأکید کرد: اگر هدف از رفتارهای زندگی در دنیا فراتر از اهداف دنیوی و به نیت آخرت باشد ارزشمند می شود.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) امشب در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، با بیان این که از نظر اسلامی کار باید حسن فعلی داشته باشد، گفت: در آیات و روایات از حسن فعلی به عنوان عمل صالح یاد شده است.

وی افزود: صرف این که کار خوب باشد سبب نمی شود که کننده کار مورد پاداش باشد چون ممکن است که کار خوب با نیت نادرست انجام شود، همانند این که انسان کار خیری را با نیت ریا انجام دهد، غیر از حسن فعالی، حسن فاعلی نیز باید وجود داشته باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که هدف از انجام کار خیر باید نیتی خداپسند باشد، اظهار داشت: کار ارزشی و اخلاقی این است که کار خوب با نیت خداپسند انجام شود، از  اوایل اسلام درباره حسن و قبح افعال بحث بوده است.

وی ادامه داد: یکی از مطالبی که در ذیل مسائل اخلاقی مطرح می شود این است که حسن کار با نتیجه آن درنظر گرفته می شود یعنی حسن کار منوط به نتیجه مطلوب آن است و اگر نتیجه مطلوبی نداشته باشد دارای حسن نخواهد بود، مطلوب بودن نیز بر اساس عقل تشخیص داده می شود که به دنبال کمال انسان است.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که حسن فاعلی این است که فاعل دارای نیت خوبی برای کار باشد، ابراز داشت: بر اساس روایات هر کاری تابع نیت آن فعل است که سبب ارزش یا عدم ارزش آن خواهد شد، یکی از تعبیرات شایع این است که کارها باید با هدف خوبی انجام شوند.

وی عنوان کرد: هر کار اختیاری هدف دارد و اگر فاعل هدفی را در نظر نداشته باشد کار اختیاری نخواهد بود، گاهی کارهای اختیاری هدف شایسته و عقلایی دارد و گاهی نیز این گونه نیست، برخی کارها بر اساس تعبیر قرآن لهو، لعب و عبث است، اگر کاری هدف مناسبی نداشت یکی از این عناوین شامل آن خواهد شد.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: قرآن می فرماید آفرینش عالم و کار خداوند عبث و لهو نیست بلکه دارای اهداف عالی است، اگر انسان دنیا را تنها برای خود آن بخواهد ارزشی ندارد و به نتیجه عالی نخواهد رسید.

وی اضافه کرد: قرآن تأکید می کند که زندگی حقیقی انسان در آخرت خواهد بود و دنیا را نمی توان در برابر آخرت زندگی نامید، اگر هدف از رفتارهای زندگی در دنیا فراتر از اهداف دنیوی و به نیت آخرت باشد ارزشمند می شود.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که کار صحیح به فعالیتی گفته می شود که هدف صحیح داشته باشد، گفت: اگر انسان درباره آفرینش فکر کند متوجه می شود که اهداف حکیمانه ای داشته و آفرینش باطل نبوده است./1323/۲۰۲/ح

ارسال نظرات