۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۱
کد خبر: ۵۳۰۸۸۴
چند خبر اسلامی؛

چالش‌ها و چشم‌اندازهای تقویت صلح؛ محور نشست اسلامی سنگاپور

دومین گردهمایی رؤسای مراکز و انجمن‌های فرهنگی اسلامی خارج جهان اسلام با شعار «نقش سازمان‌های اسلامی غیردولتی در تقویت فرهنگ صلح: چالش‌ها و چشم‌اندازها»، در سنگاپور برگزار می‌شود.
آیسسکو

به گزارش خبرگزاری رسا، «عبدالعزیز بن عثمان التویجیری» مدیرکل سازمان علوم، فرهنگ و آموزش اسلامی(آیسسکو) سخنران مراسم افتتاحیه این گردهمایی خواهد بود.

دومین گردهمایی رؤسای مراکز و انجمن‌های فرهنگی اسلامی خارج جهان اسلام به همت سازمان اسلامی آیسسکو و با همکاری مجمع تبلیغات اسلامی سنگاپور برگزار می‌شود.

اعضای شورای عالی آموزش، علوم و فرهنگ مسلمانان خارج از جهان اسلام و هماهنگ‌کنندگان استراتژی فعالیت‌های فرهنگی مراکز و انجمن‌های اسلامی خارج از جهان اسلام در اروپا، آسیا، آمریکای لاتین و منطقه کارائیب از جمله حاضران در این گردهمایی هستند.

در گردهمایی مذکور همچنین، شماری از رؤسای مراکز فرهنگی و انجمن‌های اسلامی کشورهای آرژانتین، بریتانیا، آلبانی، کانادا، فرانسه، هند، اندونزی، مالزی، روسیه، اسپانیا، سوئیس، استرالیا، فیلیپین، سریلانکا و سنگاپور و دیگر اندیشمندان و شخصیت‌های سیاسی، رسانه‌ای و رهبران دینی سنگاپور حضور دارند. 

تقویت روابط و ایجاد شبکه‌های ارتباطی، همکاری و هماهنگی میان رؤسای مراکز و جمعیت‌های فرهنگی اسلامی خارج از جهان اسلام، تصحیح چهره اسلام و مسلمانان و تبیین رسالت متمدنانه اسلام، تقویت گفت‌وگو و فرهنگ صلح در فعالیت‌های مراکز فرهنگی ـ اسلامی، بررسی علل اسلام‌هراسی و خشونت و ایجاد پل‌های اعتماد و همکاری از جمله اهدافی است که برای برگزاری این گردهمایی عنوان شده است. 

شرکت‌کنندگان در این گردهمایی در هفت جلسه محورهایی همچون، نقش شورای عالی علوم، فرهنگ و آموزش خارج از جهان اسلام در تقویت فرهنگ صلح، تلاش سازمان‌های اسلامی غیردولتی در تقویت صلح و نقش سفرای جوان مسلمان در تقویت صلح جهانی را مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌دهند. 

همچنین، میزگردی با موضوع «به سوی تقویت روابط میان ادیان» با حضور «عبدالعزیز بن عثمان التویجیری»، مدیرکل سازمان آیسسکو، دبیرکل انجمن جهان اسلام، رؤسای هیئت‌های دینی بودایی، مسیحی و هندی در سنگاپور و رییس سازمان ادیان در سنگاپور برگزار خواهد شد.

یادآور می‌شود، نخستین گردهمایی رؤسای مراکز فرهنگی و انجمن‌های اسلامی خارج از جهان اسلام در سال ۲۰۱۰ میلادی در شهر «رباط» مراکش برگزار شد.

گفتگوی مسلمانان و کاتولیک‌ها در نیویورک

مراسم سالانه شام و گفتگوی مسلمانان و کاتولیک‌ها با سازماندهی شورای اسقف‌های نیویورک آمریکا در مرکز فرهنگی ـ اسلامی آلبانی‌ها در نیویورک برگزار شد.

در این مراسم که با هدف شناخت و ایجاد ارتباط بین مسلمانان و کاتولیک‌ها برگزار شد، افرادی از اعضای شورای اسقف‌های نیویورک، نمایندگان منتخب محلی و اعضای جوامع مختلف دینی شرکت کردند. 

برایان مک وینی، مسوول امور بین ادیان شورای اسقف‌های نیویورک گفت: این شورا حدود 15 سال پیش تصمیم گرفت با برادران و خواهران مسلمان وارد گفتگو شود. 

نعیم بیگ، مدیر اتحادیه بین ادیان تشکل اسلامی شمال آمریکا (ICNA) نیز اظهار کرد:‌ ما به دنبال راه‌هایی هستیم که بتوانیم با همکاری یکدیگر با همسایگان و کلیساها ارتباط برقرار کنیم و این اتحاد می‌تواند گسترده‌تر شود.

ترجمه قرآن به زبان مالایی نیمه‌کاره ماند

قاسم احمد، استاد دانشگاه، فعال اجتماعی، نویسنده و مترجم مالزیایی که در حال ترجمه کل قرآن کریم به زبان مالایی بود، دیروز درگذشت.

احمد شوقی پسر قاسم احمد، با اعلام خبر درگذشت پدرش از این که ترجمه قرآن وی به زبان مالایی نیمه‌کاره خواهد ماند، ابراز تاسف کرد. پدرم یک سوم قرآن را ترجمه کرد. وی احساس می‌کرد موظف است این کار را به اتمام برساند زیرا ترجمه‌های موجود قرآن به زبان مالایی عمدتاً زبانی پرتکلف دارند.

وی افزود: پدرم می‌خواست قرآن را به زبانی ساده‌تر که برای عموم قابل درک باشد ترجمه کند.

احمد شوقی گفت: پدر هیچ پیامی برای ما، فرزندانش، باقی نگذاشت الا اینکه می‌خواست ما به اصل قرآن برگردیم.

قاسم احمد صبح روز گذشته در سن ۸۴ سالگی به علت نارسایی ریوی بعد از ۳۶ ساعت کما در بیمارستان درگذشت.

وی به خاطر تألیف کتاب «حدیث: یک ارزیابی مجدد» که یک مطالعه انتقادی در مورد احادیث است، شهرت داشت. این کتاب در سال ۱۹۸۶ از سوی دولت مالزی ممنوع اعلام شد.

برگزاری «هفته مد اسلامی» در اندونزی

انجمن طراحان پوشاک اسلامی اندونزی (IMFD) با حمایت وزارت گردشگری این کشور نمایشگاه هفته مد اسلامی سال ۲۰۱۷ را در جاکارتا برگزار می‌کند.

این نمایشگاه که از پنج‌شنبه (بیستم مهر) آغاز به کار می‌کند و تا یکشنبه (۲۳ مهر) ادامه خواهد داشت، شامل ۱۵۰ غرفه و ۶۰ طرح از آثار طراحان داخلی و بین‌المللی است. 

استی ریکو استوتی، معاون بازاریابی وزارت گردشگری اندونزی در این باره گفت: این نمایشگاه بخشی از تلاش‌های وزارت گردشگری برای ترغیب شرکت‌ها، صنایع و موسسات خصوصی جهت تلاش برای تبدیل اندونزی به پایتخت پوشاک اسلامی دنیا است. 

وی با اشاره به اهمیت پوشاک اسلامی و گردشگری به عنوان صنایع خلاق، افزود: پوشاک اسلامی در کنار مواد غذایی و سوغاتی به توسعه صنعت گردشگری کمک می‌کند؛ زیرا پول گردشگران بیشتر در این سه بخش صرف می‌شود.

تأسیس «آکادمی اسلامی» در دانشگاه گوته

آکادمی اسلامی در زمینه علم و جامعه در دانشگاه «گوته» فرانکفورت کنار دیگر مؤسسات الهیات کشور آلمان تأسیس شد.

در شماره ۳۴۰ هفته‌نامه خبری رایزنی فرهنگی ایران در برلین با اعلام این خبر آمده است: هدف این آکادمی ترویج ارتباط بین کارشناسان رشته الهیات و ورود به گفتمان اجتماعی است.

این آکادمی در نظر دارد که جایگاه مطالعات اسلامی ـ الهیات در سیستم علمی آلمان و همچنین تبادلات علمی و اجتماعی را تقویت کند.

آکادمی مطالعات اسلامی دانشگاه گوته از سوی وزارت آموزش و تحقیقات فدرال و همچنین بنیاد «مرکاتور»(مؤسسه‌ای خصوصی در آلمان) حمایت می‌شود و در مجموع بیش از ۱۰ میلیون یورو در این پروژه در پنج سال آینده سرمایه‌گذاری خواهد شد.

این آکادمی به عنوان مکملی برای مؤسسات الهیات اسلامی در پنج دانشگاه آلمان شناخته شده است و معرفی الهیات اسلامی در دانشگاه‌های آلمان یک گام تاریخی محسوب می‌شود.

مسیر بحث علمی و مذهبی درباره اسلام در آلمان در حال حاضر با ایجاد آکادمی اسلامی در زمینه علم و جامعه ادامه دارد و در چارچوب آموزش در این آکادمی، مطالعات منطقه‌ای و بین رشته‌ای در حد بالای از سوی انجام خواهد شد.

این پروژه از سوی پروفسور بکیم آگی، استاد فرهنگ و جامعه اسلامی در دانشگاه گوته و مدیر مرکز مطالعات اسلامی فرانکفورت ـ گیزن هماهنگ شده و وی پیش‌تر در توسعه آکادمی مشارکت داشته است.

پروفسور بیرگیتا ولف، رییس دانشگاه گوته در این باره می‌گوید: آکادمی اسلامی یک محیط بسیار الهام‌بخش در دانشگاه گوته است و بیش از ۱۰۰ دانشجوی جدید در برنامه‌های مطالعات اسلامی شرکت دارند.

وی ادامه داد: علاوه بر این ما در حال آموزش تعداد بیشتری از معلمان در زمینه اسلام هستیم.

بررسی مضامین زیارت اربعین حسینی در کربلا

شهر کربلا شنبه (۲۲ مهرماه) مصادف با بیست‌ و سومین روز از ماه عزای حسینی، میزبان همایشی بین‌المللی با عنوان «زیارت اربعین، مضامین و دلالت‌ها» است.

این همایش علمی به همت مرکز تحقیقات و پژوهش‌های «کربلاء» وابسته به آستان امام حسین(ع) برگزار خواهد شد.

این مرکز از همه محققان، نویسندگان، پژوهشگران و صاحب‌نظران دعوت کرد تا در جلسات این همایش علمی حضور پیدا کنند.

براساس اطلاعیه مرکز تحقیقات و پژوهش‌های «کربلاء» وابسته به آستان حسینی، این همایش ساعت ۹ صبح به وقت محلی در سالن اجتماعات «سید الاوصیاء» حرم حسینی آغاز خواهد شد.

تلاش دانشگاه‌های مالزی برای تقویت آموزش‌های قرآنی

موسسات آموزش عالی به ویژه دانشکده‌های مطالعات قرآنی مالزی باید برنامه مطالعات قرآنی خود را اراتقا دهند تا بتوانند مرجعی برای مقابله با چالش‌های پیش‌روی مسلمانان باشند.

عبدالله محد زین، رییس موسسه اعتدال مالزی در سمینار بین‌المللی «اعتدال قرآنی در مقابله با چالش‌های معاصر» با بیان این مطلب گفت: تقویت مطالعات قرآنی دانشگاه‌ها می‌تواند در راستای یافتن راه‌حل‌هایی برای مشکلات جهان امروز موثر باشد و به بازیابی مسیر درست زندگی و افزایش صلح و هماهنگی در زندگی کمک کند. 

سمینار بین‌المللی «اعتدال قرآنی در مقابله با چالش‌های معاصر» از سوی دانشگاه علوم اسلامی مالزی و با همکاری موسسه اعتدال مالزی امروز  در محل این دانشگاه آغاز شد.

عبدالله در این سمینار بین‌المللی که با حضور ۵۰۰ شرکت‌کننده برگزار شد، افزود: دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه علوم اسلامی مالزی از طریق دانشکده مطالعات قرآن و سنت می‌تواند نقش مهمی در ارائه راه‌حل‌ها و هدایت به جهان امروز فراهم کند.

لازم به ذکر است، وزیر آموزش و پرورش مالزی نیز این هفته از اجرای برنامه قرآنی «اولوالالباب» در سطح مدارس این کشور خبر داد.

وی اعلام کرد به زودی یک برنامه آموزشی قرآنی با عنوان «اولوالالباب» در مدارس برگزار می‌شود که هدف آن تقویت همزمان دانش و علوم و آموزه‌های دینی در میان دانش‌آموزان است و ارائه آموزش‌های قرآنی برای معلمان و دانش‌آموزان را شامل می‌شود.

«ایران شگفت‌انگیز؛ زیبایی هندسه اسلامی» در اسپانیا

نمایشگاه عکس «ایران شگفت‌انگیز؛ زیبایی هندسه اسلامی» به همت رایزنی فرهنگی‌ كشورمان در گالری دانشگاه آلمریا، واقع در جنوب شرقی‌ اسپانیا گشایش یافت.

 در آیین افتتاحیه این نمایشگاه که با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه آلمریا برگزار شد، علیرضا اسماعیلی، رایزن فرهنگی‌ كشورمان، به بیان توضیحاتی‌ در خصوص وضعیت جغرافیایی و اماکن دیدنی‌ ایران پرداخت و با اشاره به پیشینه تاریخی ایران، گفت: عکس‌های موجود در این گالری، نمونه‌ها و تصاویر کوچک از معماری پایدار ایرانی هستند که نمونه‌هایش را در اسپانیا به واسطه حضور اسلام می‌‌بینیم.
 
اسماعیلی همچنین با اشاره به این عکس‌ها که اثری از خوسه ماریا سیمون، مهندس معمار اسپانیایی در سفرش به ایران است، افزود: آقای سیمون بیش از 5 هزار عکس داشت و عمده عکس‌های وی در حوزه معماری ایران و اسلامی بود، حال حدس بزنید که چطور از بین 5 هزار عکس خوب می‌‌شود 42 عکس را انتخاب کرد.
 
رایزن فرهنگی كشورمان ضمن دعوت از شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان از این نمایشگاه برای سفر به ایران، اعلام كرد: ایران کشوری است که همزمان دارای چهار فصل بوده و جزء 10 کشور برتر جهان به دلیل آثار برجسته دیدنی‌ و تاریخی به شمار می‌رود.

اسماعیلی سپس با اشاره به اینکه براساس کاوش‌های‌ صورت گرفته، سابقه معماری در ایران به بیش از 7 هزار سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد، گفت: در طول این مدت آثار بسیار باشکوهی از معماری ایران را می‌‌توان مشاهده کرد.

وی افزود: این معماری به خاطر ویژگی‌‌های خاصی‌ که دارد، در جهان بسیار برجسته است. توجه به فضا، محیط طبیعت، ویژگی‌های اقلیمی هر مکان و همچنین مهندسی‌ و معماری و توجه به هنر جدید، از ویژگی‌‌های معماری ایران است.
 
کارملو رودریگز توره بلانکا، رییس دانشگاه آلمریا نیز در مراسم افتتاح این نمایشگاه در سخنان کوتاهی، ضمن تشکر از همکاری‌های رایزنی فرهنگی‌ ایران و خرسندی از برگزاری این نمایشگاه، اعلام كرد: این دانشگاه آماده است تا برنامه‌های مختلف هنری را با کشوری همانند ایران برپا کند که سابقه بسیار طولانی و تاریخی، دارد.

 

همایش بنیاد منهاج القرآن با حضور شیعه و سنی در یونان

به همت بنیاد فرهنگی منهاج‌القرآن و مشارکت مسلمانان سنی و شیعه یونان، کنفرانس «پیام امام حسین(ع) و قیام عاشورا» با شرکت صدها تن از مسلمانان یونان در شهر آتن برگزار شد.

مجید شبستری، سفیر كشورمان در یونان در این كنفرانس طی سخنانی پیرامون شخصیت امام حسین(ع) گفت: امام حسین (ع) فرمود؛ من قیام نکردم مگر برای حفظ دین جدم رسول‌الله(ص) و ارزش‌های والای الهی و انسانی از جمله عدالت و درستکاری و مبارزه با حکومت نامشروع و ستمگر یزید.

محی‌الدین قادری، مسؤول روابط خارجی سازمان منهاج القرآن پاكستان نیز با ایراد سخنرانی مبسوطی پیرامون چرایی بیعت‌نکردن امام حسین (ع) با یزید، گفت: حسن(ع) و حسین(ع)، جوانان و سروران بهشتند که بارها پیامبر گرامی اسلام(ص) علاقه خود را به آن بزرگواران اعلام و اظهار كرد.شهادت فرزند پیامبر اسلام (ص) به دست یزید و عمال او و به اسارت‌گرفتن خاندان پاکش، حکایت از ستمگری یزید دارد. همچنین به دلیل اخلاص امام حسین‌(ع)، قیام او تا قیامت زنده است و پیام او تا قیامت الهام‌بخش مسلمانان جهان است.
 
وی افزود: امام حسین‌(ع) جان خود، فرزندانشان و یاران با وفایش را برای ایجاد وحدت و یکپارچگی امت اسلامی در طبق اخلاص گذاشت و به همین دلیل در قلوب تمام مسلمانان و انسان‌هایی که خواهان عدالت و آزادی هستند جای دارد زیرا فرزندان رسول الله هدفشان عدالت، اخوت و برادری بوده است.
 
محی‌الدین قادری در ادامه با اشاره به اینکه دربار یزید به فساد کشید شده بود و یزیدیان به نام مقدس دین به دین مبین اسلام لطمه می‌زدند، تصریح کرد: امام حسین(ع) با درایت ویژه‌ای که از نبوت و دین جدش به ارث برده بود، به موقع و با گذاشتن از جان خود و فرزندان بر علیه فساد آن زمان قیام کرد و این قیام همیشه زنده خواهد ماند و بهترین الگو برای مسلمانان و آزاداندیشان جهان است.

قادری در ادامه قیام امام حسین(ع) را قیامی تاریخی و بی نظیر در جهان و تاریخ قلمداد کرد و گفت: امام حسین(ع) با شجاعت، درایت و هوشیاری تمام در مقابل فساد و ظلمان عصر خود ایستاد و این درسی است که باید همه ما از آن یاد بگیریم و آن را سرلوحه زندگی خود برای داشتن زندگی با عزت به عنوان امت واحد اسلام قرار دهیم.
 
در ادامه این برنامه تعدادی از شعرا و مداحان، اشعار خود را در مدح امام حسین(ع) و دیگر شهدای کربلا قرائت کردند.
 
در این كنفرانس علاوه بر مولانا حسین محی‌الدین قادری و مجید شبستری، علی‌محمد حلمی، رایزن فرهنگی ایران و همچنین سفیر کشور پاکستان در آتن، رییس انجمن مسلمانان یونان و جمعی از رهبران و شخصیت‌های مسلمان این كشور، فاطمه طباطبایی، همسر حاج سید احمد خمینی و عضو هیأت علمی دانشگاه، محمدمهدی مظاهری، عضو هیأت علمی دانشگاه و زهرا رشیدبیگی، رییس اداره رییس اداره مسیحیت ارتدكس و پروتستان مركز گفتگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی و هیئت اعزامی به کنفرانس بین‌المللی رودس یونان حضور داشتند و طی آن سخنرانان درباره اهداف امام حسین(ع) از قیام عاشورا، نظرات خود را بیان كردند. 

جشن دوستی مسلمانان و مسیحیان در دانشگاه تورنتو

سازمان‌های اسلامی و مسیحی کانادا با گردهمایی در مرکز ادیان دانشگاه تورنتو دهه‌ها دوستی و همکاری را جشن گرفته و بر لزوم همبستگی ادیان در جهان امروز تأکید کردند.

 گیل الن، رییس مسیحی کمیته ملی همبستگی اسلامی مسیحی کانادا در این گردهمایی گفت: در جهانی که نیروهای زیادی مصمم به ایجاد تفرقه و نفرت میان ما هستند، ساختن روابطی متقابل و مبتنی بر احترام امری ضروری است.

در این گردهمایی موضوعاتی همچون منافع مشترک مسلمانان و مسیحیان، حوزه‌های حساسیت‌زا در بین آنان و مسائل دینی در قالب گفت‌وگوهای دوستانه بررسی شد.

این گردهمایی با عنوان «ائتلاف ادیان در خدمت به نیکی: چگونه با هم این کار را انجام دهیم؟» از سوی کمیته ملی همبستگی اسلامی مسیحی کانادا، با حضور و سخنرانی اساتید مسلمان و مسیحی برگزار شد.

منیب نصیر، رییس مسلمان کمیته ملی همبستگی اسلامی مسیحی کانادا در پایان این گردهمایی ابراز امیدواری کرد که روابط مستحکم‌تر و اعتماد بیشتری میان مسلمانان و مسیحیان برقرار و رشد و پیشرفت در همه ابعاد زندگی آنان حاصل شود.

آموزش آشپزی حلال در آفریقای جنوبی

سازمان گردشگری شهر کیپ تاون با همکاری شرکت مشاور سرمایه‌گذاری و ارائه خدمات مدیریتی کرسنت ریتینگ (Crescent Rating) سنگاپور، محمد کمال و جاوید احمد، دو سرآشپز برجسته سنگاپوری را برای آموزش آشپزی حلال به 37 سرآشپز این شهر به کار گرفت. 
 
کارگاه آموزش آشپزی حلال شامل معرفی اصول اسلامی و حلال، ادغام اصول اسلامی با غذای حلال، شناخت مواد غذایی حلال، مقدمه‌ای بر تغذیه حلال از لحاظ سلامتی و نهایتا آزمون آنلاین برای اعطای گواهینامه است. 
 
20 نفر از سرآشپزها که نمره قبولی در آزمون آنلاین را کسب کنند، می‌توانند در کارگاه تجربی آموزش آشپزی حلال شرکت کنند.

نگرانی دانشجویان آمریکایی از شدت گرفتن گفتمان ضداسلامی

بنابر گزارش سال 2017 شورای روابط اسلامی ـ آمریکایی با نام «تقویت نفرت»، در فاصله سال 2014 تا 2016 جرائم ناشی از نفرت علیه مسلمانان 584 درصد افزایش یافته است.

تنها در نیمه اول سال 2017، جرائم ناشی از نفرت علیه مسلمانان نسبت به مدت مشابه سال قبل 91 درصد افزایش یافته است.

نصرو حسن، دانشجوی مسلمان دانشگاه واشینگتن سال گذشته در محوطه دانشگاه از سوی یک مرد با بطری از ناحیه صورت هدف حمله قرار گرفت. این حمله توجه شورای روابط اسلامی ـ آمریکایی را جلب کرد که نسبت به عدم واکنش دانشگاه به این حادثه اعتراض داشت.

با وجود تعیین جایزه چند هزار دلاری از سوی این سازمان اسلامی که بزرگترین سازمان حامی حقوق مسلمانان آمریکا است، هنوز عامل این حمله شناسایی نشده است.

بعد از این حادثه در دانشگاه واشینگتن، شورای روابط اسلامی ـ آمریکایی شعبه واشینگتن یک طرح تحقیقاتی برای جویا شدن نظر دانشجویان مسلمان در مورد وضعیت کشورشان قبل و بعد از کمپین انتخاباتی 2016 را پایه‌ریزی کرد.

در این تحقیقات از دانشجویان مسلمان در مورد ترسشان از امنیت خانواده‌هایشان پس از انتخابات اخیر پرسیده شد. 64 درصد پاسخ دهندگان نسبت به امنیت خانواده‌ها ابراز نگرانی کردند که این نشاندهنده نگرانی دانشجویان مسلمان واشینگتن از فضای موجود است.

بعد از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رییس‌جمهور آمریکا، نامه‌ای به 30 مسجد آمریکا نوشته شد که ضمن خطاب کردن مسلمانان به نام «فرزندان شیطان»، دین اسلام مورد اهانت قرار گرفته بود.

در این نامه آمده بود: شهر یک کلانتر جدید دارد: دونالد ترامپ. او آمریکا را پاکسازی خواهد کرد تا دوباره بدرخشد و برای این کار از شما مسلمانان شروع خواهد کرد.

جمعیت اسلامی دانشگاه واشینگتن نیز همانند دیگر جوامع مسلمان آمریکا در تلاش است تا فضای به وجود آمده را با آموزش و اطلاع‌رسانی تعدیل کند.

درخواست جامعه مسلمانان برای آزادی حجاب در مدارس نیجریه

مسلمانان ایالت اوگون در نیجریه از دولت ایالتی خواستند اجازه دهد دانش‌آموزان دختر در مدارس دولتی از حجاب اسلامی استفاده کنند.

جامعه مسلمانان اوگون از دولت ایالتی خواستند مجوز داشتن روسری به همراه یونیفرم مدرسه را برای دانش‌آموزان مسلمان صادر کند. 

در جلسه‌ جامعه مسلمانان که در مسجد شهر ابوکاتا در ایالت اوگون برگزار شد والدین مسلمان ناراحتی خود را نسبت به قانون ممنوعیت حجاب در مدارس دولتی ابراز کردند. 

برخی از والدین از آزار دختران دانش‌آموز در مدارس از سوی مدیران و معلمان به خاطر داشتن حجاب شکایت کردند. 

تاج‌الدین آدیوونمی، دبیر اتحادیه روحانیون و رهبران دینی در این جلسه از مسلمانان خواست تا با اتحاد خود علیه قوانین ضد اسلامی دولتی مبارزه کنند و تاکید کرد:‌ آزادی دینی در قانون اساسی نیجریه  تصریح شده است. 

وی تصریح کرد: حجاب بخشی از قوانین اسلامی است و کودکان ما حق استفاده از آن را دارند.

سه هزار مسلمان در میانمار کشته شده‌اند

محمود علی، وزیر امور خارجه بنگلادش روز گذشته در سخنانی در موسسه مطالعات استراتژیک در داکا، پایتخت این کشور گفت: از ۲۵ آگوست (۳ شهریور) تاکنون ۳ هزار مسلمان در ایالت راخین میانمار کشته شده‌اند. 

وی افزود: دولت میانمار با پیشنهاد بازگرداندن آوارگان مسلمان به این کشور تلاش می‌کند از فشارهای بین‌المللی بکاهد اما این فشارها باید افزایش یابد.   

وزیر امور خارجه بنگلادش در یک گفتگوی خبری نیز که دیروز منتشر شد، گفت: طبق گزارش سازمان ملل از بیست‌و‌پنجم ماه آگوست همزمان با تشدید دور جدید خشونت‌ها علیه مسلمانان روهینگیا در میانمار ۵۲۰ هزار نفر از آن‌ها به بنگلادش پناه آورده و تنها در ده روز گذشته ۴۰ هزار مسلمان آواره وارد بنگلادش شده‌اند.

هامبورگی‌ها در سوگ مصیبت کربلا گریستند

چهارمین اجرای گروه تعزیه استان قزوین با استقبال ایرانیان و آلمانی‌ها در هامبورگ همراه شد.

در این برنامه که به طور سنتی و در چادری که در حیاط کنسولگری برپا شده بود، اجرا شد و به مدت یک ساعت به طول انجامید، ایرانی‌های مقیم و آلمانی‌ها همزمان در فضایی معنوی و متأثر از اجرای گروه تعزیه، در سوگ مصیبت کربلا گریستند.

در این مراسم ابتدا سیدسعید سیدین، سرکنسول ایران در هامبورگ با خوش‌آمدگویی به مهمانان، در سخنان کوتاهی ضمن با ارزش عنوان‌کردن اقدام رایزنی فرهنگی ایران در برنامه‌ریزی اجرای آیین سنتی تعزیه، از دیگر مسؤولان و نهادهای این اقدام نیز قدردانی کرد.

در ادامه سیف‌الله شکری، پژوهشگر موسیقی آیینی و تعزیه، ضمن خوشامدگویی به مهمانان و تشکر از کنسولگری ایران و رایزنی فرهنگی برای دعوت از گروه تعزیه به هامبورگ، درباره ریشه‌های هنر تعزیه سخنرانی کرد.

در پایان تعزیه‌خوانان پس از اجرای گوشه‌هایی از گفت وگوی حضرت ابوالفضل العباس(ع) با حر و گفتگوی آن حضرت با شمر، در خصوص امان‌نامه یزید به حضرت ابوالفضل(ع) به هنرنمایی پرداختند.

درحین اجرای این قطعه تعداد زیادی از حاضران تحت تأثیر این برنامه حماسی قرار گرفته و گریستند؛ آنان از هنرمندان این نمایش آیینی و سنتی قدردانی کردند.

گفتنی است، گروه تعزیه استان قزوین با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در آلمان و اداره کل همکاری‌های فرهنگی و هنری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اقدام به اجرای چند قطعه نمایشی آیینی در شهرهای برلین و هامبورگ کرده است و در ادامه نیز بنا به درخواست ایرانیان مقیم در لهستان، چند اجرا در این کشور خواهد داشت.

والدین کودکان مسلمان در نیجریه خواستار حق حجاب برای دانش آموزان شدند 

جامعه اسلامی از دولت خواست با ارسال دستورالعمل اجرایی برای سرپرستان مدارس، به دانش آموزان دختر مسلمان اجازه پوشیدن حجاب در محوطه مدارس داده شود و یونیفرم مدرسه آنان حجاب را نیز شامل شود.

در نشستی که در مسجد مرکزی کوبیتی در شهر ابوکاتا، پایتخت ایالتی اوگون برگزار شد، بسیاری از والدین مسلمان نارضایتی‌شان را نسبت ممنوعیت حجاب در مدارس دولتی ابراز کرده و خواستار رسیدگی به این مسأله شدند. بعضی از والدین نیز مدعی شدند مدیران و معلمان مدارس دانش آموزان دختری را که پوشش سر و حجاب داشته باشد مورد تعرض قرار می دهند.

سیادت ادگوروی یکی از والدین که بسیار از وضعیت کنونی خشگمین بود نمونه‌هایی از دانش آموزان دختری را که به جرم داشتن حجاب در مدارس مورد تعرض قرار گرفته اند عنوان کرد.

در این میان شیخ تاج الدین ادونامی، دبیر اتحادیه امامان جماعت در ایالت خواستار اتحاد و همبستگی برای مبارزه علیه تعرضات شده و تاکید کرد که بر طبق قانون اساسی، بایستی آزادی مذهبی در کشور وجود داشته باشد و این حق ماست.

وی گفت: کودکان ما باید اجازه استفاده از حجاب و پوشش اسالمی در مدارس را داشته باشند. این حق آنان است. چرا به آن‌ها چنین اجازه ای داده نمی‌شود؟ به راستی دلیل آن چیست؟ حجاب بخشی از دین است. ما باید دوشادوش همدیگر با اتحاد و همدلی علیه این بی‌عدالتی بایستیم.

در پایان جلسه نیز شرکت کنندگان با انتشار بیانیه‌ای خواستار رعایت حق آزادی دینی بدون هرگونه تبعیض و بی عدالتی شدند.

​حزب ملی بریتانیا کمپین مبارزه با مساجد تشکیل داد

یک حزب اسلام‌ستیز نژادپرست در انگلستان، کمپین مبارزاتی علیه مساجدی تشکیل داده که به گفته مقامات محلی وجود خارجی ندارند و هیچ درخواستی نیز برای ساخت آن‌ها ارائه نشده است.

این گروه اسلام ستیز انگلیسی جزوه هایی اطراف منطقه لینکلن‌شایر توزیع کرده‌ است و مدعی شده یک ساختمان قرار است به یک مسجد محلی تبدیل شود. با این حال شورای شهر این محله اعلام کرده هنوز هیچ درخواستی برای ساخت مسجد دریافت نکرده و این گروه در حال شایعه سازی است.

این گروه راست افراط‌گرا تاکنون چندین بار جزوات ضداسلامی منتشر کرده اند و سال گذشته نیز مدعی شدند که کمک خارجی برای ساخت مساجد به کار رفته است.

اسلام‌هراسی و احزاب افراط‌گرای انگلستان

 حزب ملی بریتانیا که در سال 1982 تشکیل شده هم اکنون مجبور است برای بقاء و خودنمایی از طریق ترویج ایدئولوژی‌های نژادپرستی و اسلام ستیزی با دیگر احزاب انگلیسی دست و پنجه نرم کند. هم اکنون ظهور احزاب راست افراطی دیگر مانند «بریتانیا نخست» و حزب ممنوعه نئونازی «عمل ملی»، و رقابت با آن‌ها برای اسلام‌ستیزی کار را به جایی رسانده که این حزب برای خودنمایی دست به تلاش‌های مذبوحانه می‌زند

رهبران حزب نیز که در گذشته یهودی‌ستیزی را پیشه کرده بودند، اکنون در جهت موج حرکت کرده و نژادپرستی، اسلام هراسی، مبارزه با ورود پناهندگان را از اولویت‌های خودشان قرار داده‌اند.

لازم به ذکر است حزب «لیگ دفاع انگلیس» نیز اخیرا با کمبود اعضاء مواجه شده به طوری که در آخرین رژه این حزب تنها 6 نفر برای حمایت حضور پیدا کردند.

روحانیان و علما خواستار افزایش دانشگاه‌های اسلامی در جهان شدند 

در همایش بین المللی چهار روزه  «دانشگاه‌های اسلامی» که در شهر اوسوبگو در ایالت اوسون نیجریه برگزار شد، روحانیون و علمای اسلامی خواستار تشکیل دانشگاه های بیشتری برای ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان مسلمان در سطح بین‌المللی شدند.

این همایش با عنوان « دانشگاه های اسلامی: ادغام دانش و توسعه پایدار» که از سوی موسسه بین المللی اندیشه اسلامی با همکاری بنیاد دانشگاه اسوبگو تشکیل شده بود شرکت کنندگانی از کشورهای مختلف مانند نیجریه، اوگاندا، نیجر و اردن داشت.

به گفته شرکت کنندگان در این همایش، تعداد دانشگاه‌های اسلامی در سرتاسر جهان نسبت به جمعیت 2 میلیارید مسلمانان بسیار کم بوده و به هیچ عنوان برای تامین نیازهای آموزشی جامعه اسلامی بین  المللی کفایت نمی‌کند.

شرکت کنندگان همچنین گفتند تعداد این دانشگاه ها برای تامین نیازهای معنوی دانش پژوهان مسلمان در سراسر جهان ناکافی است.

در بیانیه پایانی این همایش عنوان شد: حمایت مالی دائمی از تشکیل دانشگاه های و  مدارس اسلامی برای بقاء، رشد و توسعه این مراکز امری ضروری است. دانشگاه‌های اسلامی نیز باید تلاش هایشان را برای ترویج و بالابردن کیفیت آموزش تشدید  کرده و علم و عمل در دین را با هم بیآمیزند.

در ادامه این بیانیه آمده است: با توجه به چالش های اجتماعی کنونی، مداخله و نقش دانشگاه‌های اسلامی غیرقابل اجتناب است و بنابراین برای حل مشکل کمبود معلمان و دانش آموزان در مدارس اسلامی نیز باید چاره اندیشی شود.

دانشگاه‌های اسلامی همچنین باید همراستا با قوانین کشورهایشان برنامه های درسی را طراحی کنند که شامل ادغام تعالیم اسلامی با دانش امروزی باشد.

این بیانیه همچنین اعلام کرد: دانشگاه های اسلامی در سرتاسر جهان نخست برای حل مشکلات اجتماعی از طریق ارائه آموزش با کیفیت در کنار ارائه آموزش معنوی برای دانش‌پژوهان تشکیل شده‌اند. دانشگاه‌های اسلامی و امت‌های مسلمان نباید تنها به ابراز نگرانی در رابطه با کاهش تحصیلات اسلامی بسنده کرده بلکه چاره ای برای مقابله با این چالش در پیش بگیرند.

اعتراض علما و احزاب سیاسی پاکستان به وضعیت زندانیان مفقودالاثر شیعه 

جنبش اعتراض به وضعیت زندانیان مفقود الاثر شیعه در پاکستان، که با نام «زندان ها را پر کنید» آغاز شده با حمایت مردم، علما و گروههای شیعی و احزاب سیاسی در حال تبدیل شدن به حرکتی فراگیر است.

این جنبشی چند روزی است با همت عالم برجسته شیعی حجت الاسلام و المسلمین سید حسن ظفر نقوی به راه افتاده است.

در مناطق مختلف شهر کراچی مردم با حضور خانواده های بازداشت شده گان در حمایت از این حرکت راهپیمایی کردند.

هم چنین در شهر نواب شاه از ایالت سند اعضای مجلس وحدت مسلمین و شیعیان با تجمع در مقابل باشگاه خبرنگاران این شهر اعلام حمایت کردند.

در شهر کویته مرکز ایالت بلوچستان نیز مردم با در دست داشتن پلاکاردها و سردادن شعار به حمایت از خانواده زندانیان مفقودالاثر و جنبش زندان ها را پر کنید پرداختند.

مردم در تمامی این تجمعات ضمن حمایت خود از این جنبش اعلام کردند در صورت نیاز خود را تسلیم پلیس نموده و به این حرکت خواهند پیوست.

جنبش اعتراض به وضعیت زندانیان مفقود الاثر شیعه در پاکستان به خارج از این کشور نیز رسیده است.

بر این اساس دهها نفر از پاکستانیان مقیم آمریکا با تجمع در مقابل کنسولگری پاکستان در شهر هوستون ایالت تگزاس خواستار آزادی شیعیان بیگناه در بند شدند.

شیعیان پاکستانی مقیم ملبورن استرالیا نیز در مقابل ساختمان پارلمان تجمع کردند و در بیانیه خود اعلام کردند که شیعیان از شمال تا جنوب پاکستان همواره مورد حمله تروریستها و تکفیری ها بودند، اما دولت بجای حفاظت از آنان فرزندان آنها را بازداشت کرده و هیچ خبری از آنان در دست نیست.

نمایندگان و مسؤولان مجلس وحدت مسلمین پاکستان، شورای علمای امامیه، کمیته اقدام شیعیان پاکستان، سازمان دانشجویان امامیه، سازمان امامیه، هیئت ائمه مساجد و علمای امامیه، مجلس ذاکرین امامیه وجماعت خوجه شیعه اثتاعشریه با اعلام حمایت خود از این حرکت پیگیری جدی وضعیت مفقودین را خواستار شدند.

فیصل رضا عابدی سناتور اسبق با حضور در اجلاس گروههای شیعی در شهر کراچی بیان داشت: تنها گناه بازداشت شده گان محبت و وفاداری به پاکستان است.

تعدادی از اعضای حزب حرکت متحد قومی(ام کیو ام) همراه با نماینده این حزب در پارلمان ملی علی رضا عابدی و حزب سرزمین پاک( پی اس پی) هم باحضور در مرکز پلیس منطقه لیاری محل حضور حجت الاسلام والمسلمین حسن ظفر نقوی بعد از دیدار با ایشان موضع وی را اصولی دانسته و آگاهی از وضعیت بازداشت شده گان و دلیل دستگیری آنان را حق ملت تشیع و خانواده آنان دانستند.

بنظر می رسد با فراگیر شدن این جنبش و حمایت اقشار مختلف مردم و فعالان سیاسی و مدنی از آن دولت باید پاسخی قانع کننده برای خانواده مفقودین ارائه دهد.

مرکز اسلامی ناپرویل مراسم میان ادیانی درهای باز برگزار می‌کند 

مرکز اسلامی شهر ناپرویل در ایالت ایلینوی آمریکا، یکشنبه هفته آینده 15 اکتبر 2017 روز درهای باز برگزار کرده و از تمامی مردم با ادیان و پیشینه های دینی مختلف برای شرکت در این روز دعوت به عمل آورد.

مرکز اسلامی ناپرویل برای پنجمین بار از همسایگان و شهروندان آمریکایی دعوت کرد تا در گردهمایی میان ادیانی در این مسجد حضور یابند.

یوسف صدیقی، مدیر کمیته روابط عمومی این مرکز در این باره گفت: هدف نخست ما از این مراسم این است که درهای مسجد را به روی همسایگان، دوستان، همکاران و هر کس دیگری که برای آمدن به اینجا علاقه نشان دهد باز کنیم. ما فرصتی برای آن‌ها ایجاد می‌کنیم تا بتوانند از مسجد بازدید کرده، فرصتی که پیش از این نداشته‌اند.

صدیقی افزود: شکل مراسم به گونه‌ای است که حاضران بتوانند در یک تور دسته جمعی شرکت کرده و در مراسم 6 ساعته‌ای که از ساعت 11 صبح تا 5 بعد از ظهر ادامه دارد، از بخش‌های مختلف مسجد بازدید به عمل آورند.

شهیب قادری مدیر این مرکز نیز گفت: باجه‌های اسلام شناسی نیز ایجاد می کنیم تا بتوانیم جنبه‌های مختلف دین اسلام را برای مردم توضیح دهیم، مردم بتوانند سئوالات‌شان را بپرسند و در فرصت مناسبی با امام جماعت مسجد ملاقات کرده و موضوعات مهم دینی را با او به بحث و بررسی بگذارند، با نمازگزاران مسلمان نیز آشنا خواهند شد و از نزدیک می توانند نماز جماعت ظهر و عصر را مشاهده کنند.

قادری افزود: بانوان نیز می‌توانند حنای سنتی بزنند و حجاب را امتحان کنند. نمایشگاهی با عنوان «سفر در زمان» نیز خواهیم داشت و پیشینه دین اسلام را به مردم معرفی می‌کنیم. میهمانان همچنین می‌توانند از باجه خوشنویسی اسلامی بازدید کرده و اسامی‌شان به زبان عربی برای آن‌ها نوشته خواهد شد.

مرکز اسلامی ناپرویل یک سازمان عام المنفعه برای ارائه خدمات آموزشی، پروژه های تحصیلی برای جوانان و بزرگسالان، فعالیت‌های خیریه و برنامه‌های  میان ادیانی به منظور تقویت روابط و گفتمان میان فرهنگ‌ها و صاحبان ادیان است.

این مرکز که 27 سال پیش تاسیس شده در این سال ها در ایجاد رابطه عمیق وگسترده‌ای با سازمان های دینی مختلف، نهاد‌های دولتی و حقوقی موفق بوده است./۹۹۴/ب۹۰۱/ف

 

ارسال نظرات