۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۸
کد خبر: ۵۲۹۴۱۳
کارشناس مرکز اسناد آستان قدس رضوی خبر داد؛

نگهداری اسنادی از سابقه عزاداری سیدالشهدا در کتابخانه آستان قدس رضوی

کارشناس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: آستان قدس رضوي از ابتداي شکل‌گيري تا امروز، اهتمام جدي نسبت به برپايي آيين‌هاي مذهبي جهت گراميداشت ياد ائمه اطهار(ع) داشته است که اسناد مکتوب آن موجود است.
عزاداری روز عاشورای حسینی در حرم مطهر رضوی

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، کارشناس مسؤول بخش نمایه‌سازی مرکز اسناد سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، با بيان اين که از دوره صفويه با شکل‌گيري تشکيلات اداري آستان قدس رضوي، مراسم روز عاشورا با شکوه خاصي در حرم مطهر رضوي برپا مي‌شده است، اظهار کرد: آستان قدس رضوي از ابتداي شکل‌گيري تا امروز، اهتمام جدي نسبت به برپايي آيين‌هاي مذهبي جهت گراميداشت ياد ائمه اطهار(ع) داشته است که اسناد مکتوبي از چگونگي برگزاري اين مراسم در حرم امام رضا(ع) در دوران صفويه تا قاجار در اين مرکز نگهداري مي‌شود.

زهرا فاطمي‌مقدم با بيان اين که روضه‌خواني و ذکرگويي اباعبدالله(ع) ازجمله برنامه‌هاي اين مراسم بوده است، ادامه داد: اين برنامه‌ها از نخستين روز محرم تا روز عاشورا با حضور روضه‌خوان‌هاي حرم به صورت مستمر انجام مي‌شده و گاهي با خواندن کتاب روضه‌الشهدا همراه بوده است.

وي به مکان برگزاري مراسم‌ اشاره کرد و گفت: اين مراسم عموماً در ايوان طلاي صحن انقلاب يا در دارالضيافه و رواق دارالسياده با حضور خيل عاشقان از زوار و مجاوران برگزار مي‌شده و هزينة آن از طريق آستان قدس رضوي تأمين مي‌شده است.

کارشناس مسؤول بخش نمایه‌سازی مرکز اسناد خاطرنشان کرد: به علاوه براي بهره‌مندي هرچه بيشتر عاشقان آن حضرت از مجالس عزاداري، آستان قدس رضوي در برخي ديگر از نقاط شهر همچون «خان حسينيه» نيز مراسمي برگزار مي‌کرده است.

وي از ديگر برنامه‌هايي که در اسناد به آن اشاره شده ياد کرد و افزود: سياهپوشاني گلدسته‌ها و گنبد طلاي حرم رضوي در ايام محرم و تعطيلي مکتب‌خانه حرم و دکان‌ها و ساير فعاليت‌هاي جاري و عادي در روز عاشورا، از جمله اين برنامه‌هاست.

فاطمي مقدم ادامه داد: همچنين از دل اين اسناد، اطلاعاتي راجع به مراسم نخل‌بندي حرم مطهر رضوي در روز عاشورا در دوران صفويه و قاجاريه مي‌توان يافت که البته اين مراسم امروزه در شهر مشهد به دست فراموشي سپرده شده و بيشتر در مرکز ايران رواج دارد.

وي در پايان با بيان اين که در جامعه مذهبي ايران، آيين‌هاي مربوط به عزاداري مذهبي براي پيشوايان شيعه و خصوصاً شهادت امام حسين(ع) و ياران بزرگوارشان به برجسته‌ترين نمونه ميراث فرهنگي و معنوي ايران بدل شده است، تصريح کرد: اجراي مراسم‌هاي آييني- مذهبي در قالب روضه‌خواني، سينه‌زني، شبيه‌خواني، و حمل وسايل و نمادهاي گوناگون، از ارکان باشکوه آداب و رسوم سوگواري مذهبي در ايران است که به شيوه‌هاي متنوعي در مناطق مختلف طي دوران‌هاي متمادي اجرا مي‌شده و تاکنون ادامه دارد./820/د۱۰۳/ب۱

ارسال نظرات