۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۵:۴۷
کد خبر: ۵۲۹۴۰۹
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی:

دانشگاه باید از دخالت جریان های سیاسی در مصونیت باشد

آیت‌الله علم‌الهدی، ریشه تقابل های ناصحیح تشکل های دانشجویی را تلقین جریان های سیاسی خارج از دانشگاه دانست و گفت: اگر مبانی فکری نظام در محیط دانشگاه توسعه پیدا کند، دانشگاه نسبت به این آسیب ها مصونیت پیدا می کند.
آیت الله علم الهدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، روز دوشنبه در دیدار رؤسای دانشگاه های استان خراسان رضوی  بر ضرورت شکل گیری هرچه قدرتمندتر کرسی های تضارب آرا در دانشگاه های این استان تأکید کرد.

وی گفت: یکی از نکات مهم این است که دانشگاه کانون تضارب افکار و اندیشه هاست و هرچه این مسأله در محیط دانشگاه تقویت شود، رشد بیشتری اتفاق خواهد افتاد و دانشجویان از نظر اندیشه ورزی پیشرفت می کنند.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی افزود: لازمه شکل گیری فضای تضارب افکار این است که سطح تحمل و سعه صدر در این محیط بالا برود؛ به خصوص تحمل نظریات مخالف نظر ما. از سوی دیگر اندیشه ورزان باید برای بیان نظرات خود احساس امنیت داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: البته این مسأله در موقعیت های متناسب باید انجام شود و نباید گمان کرد که برای نمونه یک استاد می تواند در کلاس ریاضی یک نکته دینی را به چالش بکشد و یا یک بحث ناهنجار سیاسی را مطرح کند. این مسأله را نمی توان در قالب تضارب افکار دانشگاهی توجیه کرد چرا که تضارب آرا باید در موقعیت خود مطرح شود؛ نه این که افراد به صورت متکلم الوحده به ارائه نظریات خود بپردازند.

ضارب آرا با بی بند و باری در بیان اندیشه اشتباه گرفته نشود

آیت الله علم الهدی ادامه داد: دانشگاه بیش از این که یک فضای باز برای ارائه نظریه و اندیشه باشد، فضای تضارب نظریات است و اندیشه ها باید در این قالب مورد بحث قرار گیرد.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی تصریح کرد: گاهی برخی افراد مسأله تضارب اندیشه را با مسأله بی بند و باری در بیان اندیشه اشتباه می گیرند. دانشگاه محل بی بند و باری در ارائه اندیشه ها نیست؛ ولی در مسأله تضارب آرا همگان باید احساس امنیت کنند که از نظر شؤون اجتماعی و امنیتی برای آن ها حساب باز نخواهد شد. این مسأله باید در مدیریت دانشگاه ها، به خصوص مدیران فرهنگی دانشگاه ها کاملا مورد توجه قرار گیرد.

تبیین رسالت بسیج اساتید در برگزاری کرسی های تضارب آرا

وی با اشاره به رسالت بسیج اساتید در برگزاری کرسی های تضارب آرا در دانشگاه، یادآور شد: امام بزرگوار نظر مبارکشان این بود که دانشگاهیان مرزبان اندیشه و مبانی عقیدتی نظام در حوزه های دینی و سیاسی هستند و رسالت عمده بسیج اساتید نیز این است که امکان تضارب افکار و اندیشه در دانشگاه را فراهم کند.

آیت الله علم الهدی مطرح شدن نظریات خاص دینی، سیاسی و اجتماعی که با هنجارهای نظام اسلامی و انقلاب سازگار نیست را لازمه شکل گیری فضای تضارب آرا در دانشگاه دانست و افزود: ما در دانشگاه امام صادق(ع) برخی از اساتید منحرف و اخراج شده را جذب کردیم چرا که تضارب افکار آن ها با سایر افکار، با مدیریت دانشگاه در بین دانشجویان صورت پذیرد و ضمن از دانشجویان در برابر انحراف، از ظرفیت تضارب آرا استفاده کنیم.

دانشگاه باید از دخالت جریان های سیاسی در مصونیت باشد

امام جمعه مشهد مقدس تصریح کرد: بدترین مسأله در محیط دانشگاه این است که دانشگاه تحت هر عنوانی به صورت غار سیکلوپ درآید که افراد در آن فقط از نظر علمی پرورش داده شوند و هیچ رشد فکری و اندیشه ورزانه نداشته باشند. آن چه ما امروز می توانیم در محیط دانشگاه نسبت به سایر مجامع علمی دنیا به عنوان یک برند ممتاز روی آن تکیه کنیم، مسأله رشد دانشجویان است و در این زمینه دانشگاه های ایران در مقایسه با ممتازترین دانشگاه های دنیا که ریشه های سیاستگذاری بسیاری از دولت های غربی از آن هاست، دست برتر دارند.

وی تأکید کرد: از این که دانشجوی ما در میدان برخورد نظریه وارد شود نباید وحشت داشته باشیم. باید او را به میدان بفرستیم و از او مراقبت کنیم که دچار انحراف نشود.

آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: وقتی مشکلات سیاسی در حوزه های اساتید و دانشجویان و تقابل هایی که برخی تشکل های دانشجویی دارند را بررسی می کنیم، می بینیم تمام این برخوردها یا بر اساس سلیقه و حالت نفسانی افراد است یا بر اساس تلقین های سوء و استثمارگری های برخی جریان های سیاسی از بیرون دانشگاه که منجر به تقابل دانشجویان در داخل دانشگاه است و اشکال روی مبانی فکری نیست. در نتیجه اگر مبانی فکری نظام اسلامی در محیط دانشگاه توسعه پیدا کند، دانشگاه نسبت به این آسیب ها مصونیت پیدا می کند./820/ ۲۰۱/ص

 

ارسال نظرات