۰۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۳
کد خبر: ۵۲۹۰۶۱
گزارش؛

مجالس عزاداری سیدالشهدا بزرگ‌ترین میراث شیعه

محرم فرصتی است تا محبان اهل بیت(ع) علاقه و ارادت خود را به گونه ای نشان دهند در این میان خوزستانی ها با برپایی مواکب و انجام آیین های سنتی و محلی، سینه زنی و تعزیه خوانی همدردی خود را با سالار شهیدان ابراز می کنند.
کربلای معلی در روز تاسوعا

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، خوزستان به عنوان دروازه ورود تشیع به ایران از دیرباز گوی سبقت در محبت به اهل بیت(ع) و پاس داشتن مقام و منزلت آنها را از سایر استان ها ربوده است. امروزه هم با داشتن دو پایانه مرزی شلمچه و چذابه مهمان خیل عظیمی از زائران اباعبدالله الحسین(ع) در اربعین است؛ از این رو مسؤولان برای خدمت رسانی بی نقص به زوار پیگیری هایی بسیاری انجام می دهند.

در این میان مردم خوزستان دوشادوش مسؤولان برای اعتلای فرهنگ اهل بیت(ع) و خدمت رسانی به زوار و عزاداران حسینی به برپایی مواکب و پخش نذری پرداخته اند. تعدد مواکب در خوزستان به گونه ای است که هر ۵۰۰ متر شاهد برپایی موکب و حضور خادمانی با رده های سنی مختلف هستیم از کودکی که استکان های چای را تمیز، جوانی که بشکه های آب را پُر و پیرمردی که چای، آب، زعفران، شیر، قهوه، آش و خرما به عزاداران تعارف می کند.

در این باره برای حس حال و هوای بیشتر عزاداری در خوزستان با موکب داران و عزاداران حسینی همراه شدیم تا درد دل ها و خواسته هایشان را بشنویم

نخست به سراغ خادمان موکب عشاق الحسین(ع) رفتیم جوانانی با لباس های مشکی که به شیوه ماهرانه ای از عزاداران حسینی با بر زبان راندن جمله «اهلا و سهلا» پذیرایی می کردند به سراغ مؤسس موکب رفتم وقتی گفتم می خواهم درباره حال و هوای محرم و خدمت رسانی به عزاداران مصاحبه ای داشته باشم خوشحال می شود. تا نامش را می پرسم می گوید خادم الحسین.

به هر حال با او درباره شور حسینی همکلام شدیم، می گوید که امسال حضور مردم در دسته های عزاداری و هیأت ها بیشتر شده که این حضور نتیجه فعالیت و آگهی رسانی خوب صدا و سیمای استان است؛ البته سخنرانان منابر حسینی با یادآوری عظمت تجلیل و اقامه مأتم عزاداری بر سالار شهیدان مزید بر علت شده اند.

این خادم حسینی با بیان اینکه سال گذشته در اربعین به زیارت امام حسین(ع) مشرف شد، افزود: حضور در بارگاه سیدالشهدا و مشاهده خیل سوگواران، بیش از بیش ابهت سالار شهیدان را نمایان خواهد ساخت و برپایی مواکب، خدمت رسانی به عزاداران و اقامه مجالس عزاداری گامی بسیار کوچک از سوی چنین بنده حقیری در راستای جان فشانی های سیدالشهدا است.

در ادامه به سراغ احمد رفتیم جوانی که به همراه دوستانش موکب عشاق اهل بیت(ع) را برپا کرده اند، می گوید که به همراه ۵ تن از دوستانش موکب را از اول محرم برپا کرده و تا شام غریبان از عزاداران پذیرایی خواهد کرد.

این موکب دار می گوید که در این موکب چای و قهوه به عزاداران تعارف می شود و در عین حال این نکته را یادآور می شود که عزاداران در هر موکب با صرف چای و قهوه ضمن تشکر آرزوی قبولی و کسب اجر و ثواب از اباعبدالله الحسین(ع) را برای مان خواهان هستند.

احمد با بیان این که مردم محله چای، شکر، قهوه، استکان و نیازهای پذیرایی از عزاداران را داوطلبانه تهیه می کنند، خاطرنشان کرد: در هر خانه، خیابان و کوچه ای که وارد شوید صدای نوحه های ملا باسم کربلایی به گوش می رسد و سیاه پوش شدن شهر در کنار نوحه های عزاداری فضایی را شکل داده است که هر کسی را علاقه مند خدمت به زائران و عزاداران خواهد کرد.

این خادم حسینی با اشاره به سابقه هفت ساله برپایی موکب عشاق اهل بیت(ع) یادآور شد: کثرت مواکب سردرگمی عزاداران را در پی خواهد داشت و جه بهتر که مواکب درون شهری سازمان یابند تا افزون بر خدمت رسانی بهتر مانع از ایجاد ترافیک سنگین در مسیر حرکت شوند.

در این حین که در موکب عشاق اهل بیت(ع) مهمان احمد شده بودیم، عزاداران جوانی با بر زبان راندن کلمه «مأجورین» وارد موکب شده و از سوی احمد و دوستانش با چای و قهوه پذیرایی شدند. در این میان با یکی از این عزاداران هم صحبت شده و از حال و هوای محرم و خواسته هایش برای برگزاری پرشورتر عزاداری ها آگاه شدم.

او خود را حسین معرفی کرد و در وجه تسمیه اش می گوید که مادرش،‌ امام حسین(ع) را واسطه ای قرار داد تا خداوند بر او منت نهد و فرزند ذکوری عطا کند.

حسین می گوید به همین خاطر مادرش همه ساله در ده روز اول محرم مجلس روضه اباعبدالله الحسین علیه السلام دارد و خود تا روز اربعین پیراهن سیاه بر تن دارد.

حسین با بیان اینکه بسیار علاقه مند به مداحی در مجالس عزاداری سیدالشهدا است، ابراز داشت: مداحان و شاعران باید سروده هایی را بر زبان بیاورند که در عین داشتن شور حسینی، شعور حسینی را در عزاداران بیشتر کند.

به هر حال در ادامه تهیه گزارش به سراغ یکی از بانوان عزاداری رفتیم که با دختر یک ساله اش در مجالس زنانه حضور یافته است. خانم پوررضا با بیان اینکه مجالس عزاداری فرصتی برای آشنایی کودکان و نونهالان با حسین(ع) و جان فشانی های اصحاب است، عنوان کرد: کردار بزرگ‌ترها از سوی کودکان به خاطر سپرده می شود؛ پس چه بهتر پدران و مادران فرزندان‌شان را با مکتب اهل بیت(ع) آشنا و براساس آن تربیت کنند.

خانم پوررضا با بیان این که در مجالس عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) بسیاری حاجت روا می شوند، گفت: مجالس عزاداری امام حسین(ع) بزرگ‌ترین میراث شیعیان است که باید به بهترین شکل ممکن از چنین میراثی محافظت و در عین حال به جهانیان معرفی شود تا همگان به واسطه آن از جهالت و تاریکی نجات یابند.

وی با اشاره به اینکه امام حسین(ع) متعلق به مسلمان و غیرمسلمان است، افزود: آنچه که امام حسین(ع) درباره آزادی و آزادگی به جهانیان آموخت امروزه در قالب مبارزه با استکبار و عدم ذلت پذیری ملت ایران مشاهده می کنیم

به هرحال شعر و شاعری جای خاصی در مناسبت های مذهبی به ویژه سوگواری سالار شهیدان دارد در همین رابطه با حجت الاسلام محمدمهدی شفیعی از شاعران آئینی و انقلابی خوزستان هم کلام شدیم.

حجت الاسلام شفیعی درباره شعر و ملزومات شعری در محرم می گوید توجه به معرفت و عواطف در اشعار و مداحی ها، نتایج و پیامدهای مثبت عزاداری بر سالار شهیدان را در جامعه هویدا خواهد کرد و اشعار عاشورایی نه تنها سوگواری سیدالشهدا بلکه جریان حق و باطل را که در روز عاشورا به اوج تقابل رسیدند، باید به نمایش در آورند.

شاعر آئینی و انقلابی استان خوزستان با بیان اینکه جریان شناسی قیام عاشورا در کنار تبیین مظلومیت سیدالشهدا مورد توجه شاعران قرار گیرد، خاطرنشان شد: آفات محتوایی اشعار عاشورایی عدم تمییز حق از باطل است و غلو و تقلیل شأن اهل بیت(ع) دیگر آفت اشعار سراییده شده برخی شاعران است.

به هر حال شعر و شاعری در مجالس عزاداری جایگاه خاص خود را دارد؛ اما در این میان مبلغان وظیفه آشناسازی مردم با حقیقت عاشورا و  اهداف سیدالشهدا امام حسین(ع) را بر عهده دارند که در عین حال باید توجه ویژه ای به معرفت افزایی داسته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن حسن زاده، امام جمعه موقت اهواز با بیان این که یکی از ویژگی های امام حسین(ع) دشمن شناسی بود، تصریح کرد: مبلغان دینی باید دشمن شناسی و حفظ دین را برای مردم تبیین کنند تا مردم بتوانند زندگی فردی، اجتماعی و خانوادگی خود را بر اساس مکتب عاشورا قرار دهند.

امام جمعه موقت اهواز ابراز داشت: بیان تاریخ کربلا و واقعه عاشورا، بیان معارف کربلا، امر به معروف و نهی از منکر، دشمن شناسی در زمان ما، حفظ دین، اهداف قیام امام حسین(ع) و یاران باوفایش مورد توجه جدی مبلغان و روحانیان قرار گیرد./۹۴۵۶/ز۵۰۳/س

ارسال نظرات