۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۸
کد خبر: ۵۲۸۸۶۵
معاون آموزش حوزه علمیه استان ایلام:

رمز پایداری مکتب شیعه مجالس عزاداری امام حسین است

معاون آموزش حوزه علمیه استان ایلام با بیان اینکه رمز پایداری مکتب شیعه مجالس عزاداری امام حسین است، گفت: شور حسینی تضمین کننده بقای شیعه است.
تقوایی

حجت الاسلام مهدی تقوایی، معاون آموزش حوزه علمیه استان ایلام، در گفتوگو با خبرنگار خبرگراری رسا در ایلام، ضمن تسلیت به مناسبت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان اظهار داشت: مجالس امام حسین نقش بسیار مهمی در معرفت افزایی دارند.

وی افزود: ما باید در زمینه مجالس امام حسین به دو نکته توجه داشته باشیم که اول اینکه قیام ابا عبدالله حرکتی بود که بر اساس موازین عقلی و شرعی صورت گرفت و همچنین هدف از آن پرورش عقول و فهم نوع بشر است.

حجت الاسلام تقوایی خاطر نشان کرد: دومین نکته فلسفه برگزاری مجالس عزای حسینی از جانب ائمه معصومین که از همان زمان شهادت سید الشهدا شروع شد، بصیرت دهی به مردم بود و این بصیرت از یک سو شامل آشنایی با معارف و اصول اخلاقی اسلام است به گونه ای که امام حسین در جریان قیام مجموعه ای از این اصول را به تصویر کشیدند.

معاون آموزش حوزه علمیه ایلام ابراز داشت: از سوی دیگر بصیرت افزایی مجالس عزای حسینی شامل طاغوت ستیزی و برداشتن موانع از مسیر ابلاغ حق است، بنابراین وقتی مجالس اهل بیت برگزار می شود تمام هم و غم باید پیرامون همین مسائل باشد و این مجالس با این کیفیت است که مکتب اهل بیت را تا امروز بدون هیچ تحریفی به دست ما رسانده است.

وی با بیان اینکه رمز پایداری مکتب شیعه همین مجالس عزاداری امام حسین است، گفت: شور حسینی تضمین کننده بقای شیعه است همانطوری که قیام سید الشهدا درخت در حال خشک شدن اسلام را با زنده کرد.

این مدرس حوزه با اشاره به اینکه وظیفه روحانیان در ایام محرم زنده نگه داشتن مجالس روضه است، تاکید کرد: مبلغ باید به این نکته توجه داشته باشد که منبر وسیله ای برای حسینی شدن و حسینی زیستن است و اگر مطالبی که او عنوان می کند در این راستا نباشید شاید شاید خیانتی نابخشودنی در حق جامعه باشد.

حجت الاسلام تقوایی تصریح کرد: چگونگی شهادت امام حسین یک فاجعه بزرگ انسانی است و ذکر کردن این فاجعه جهت شور جامعه و همچنین بغض مکتبی که اندیشه مخالف اهل بیت دارند مانند وهابیت، ضروری است، ولی بیان فلسفه قیام و نکات کلیدی که امام حسین در جریان قیام به اهمیت آن تذکر داده است و همچنین نهادینه کردن این اصول در جامعه از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ یک منبر خوب باید این ویژگی های اساسی را داشته باشد مضافا بر اینکه باید مبلغ خود فکرش و عملش حسینی تا سخنانش در دیگران اثر گذار باشد.

معاون آموزش حوزه علمیه استان ایلام ابراز داشت: همانطوری که گفته شد قیام امام حسین یک قیام بر اساس عقلانیت الهی و در جهت عقلانیت بخشی به نوع بشر است بنابراین هرگونه فرو کاستن حماسه به هدف های کم اهمیت تر نوعی خطر برای مکتب اهل بیت به شمار می آید.

وی بیان کرد: مرگ از دیدگاه اهل بیت رستگاری فزت و رب الکعبه و در حماسه حسینی احلی من العسل است بنابراین مصیبت واقعی در شهادت اهل بیت، محرومیت نوع بشر از علوم و معارف آن خاندان است و باید به حال خود گریه کنیم که از منبع فیض محروم شده ایم.

حجت الاسلام تقوایی خاطر نشان کرد: متاسفانه در چند دهه اخیر خطرات زیادی مجالس امام حسین را تهدید می کند که اولا برجسته شدن سبک های غنایی در قالب مداحی و این در بلند مدت تبدیل به یک نوع  اباحه گری در این زمینه می شود و ثانیا کمرنگ شدن نقش علما در تبیین فلسفه قیام و آموزه های اسلام و اینکه تفسیر و تحلیل اسلام به اشخاصی واگذار می شود که کوچک ترین مطالعه ای در این زمینه ندارند.

معاون آموزش حوزه علمیه استان ایلام با بیان اینکه شاید بزرگترین خطری که مکتب اهل بیت را تهدید می کند منابر سکولار است، گفت: باید توجه داشت نخستین شخصی که بذر تفکر سکولار در اسلام را به وجود آورد شخص معاویه کاشت و زمانی که در کوفه بعد از صلح با امام حسن گفت؛ من برای نماز خواندن با شما نجنگیدم بلکه برای فرمانروایی بر شما جنگیدم.

وی ادامه داد: اگر مجلسی در جهت طاغوت ستیزی و برپایی حکومت عدل اسلامی نباشد در واقع شمشیر زدن در رکاب بنی امیه و دشمنان اسلام است و بعضی از این اشخاص با این تصور که تشکیل حکومت و دخالت در امور سیاسی تنها به عهده امام معصوم است.

حجت الاسلام تقوایی در پایان عنوان کرد: هر کس در غیبت امام زمان اقدام به این امر کرد در واقع خود طاغوت محسوب می شود به مقابله با آموزه های اهل بیت می پردازد و اگر خدای ناکرده این تفکر رواج پیدا کند حتی طاغوت های زمان ممکن است درصدد حذف اسلام برآیند./۸۷۹/ت۳۰۲/ب۱

ارسال نظرات