۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۰
کد خبر: ۵۲۷۷۹۳
حجت الاسلام رفیعی مطرح کرد؛

ضرورت پرداختن به صفت نشاط در شهدای کربلا

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی شادابی و نشاط را از صفات مؤمن و همه شهدای کربلا دانست و گفت: امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) هیچ گاه نشاط خود را از دست ندادند و اصحاب اباعبدالله(ع) در شب عاشورا با یکدیگر شوخی می کردند.
حجت الاسلام رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام ناصر رفیعی، عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه، پیش از ظهر امروز، در مصلی نماز جمعه شاهین شهر، گفت: امام صادق(ع) می فرمایند«سید المجالس» مجالس شیعه در مدح و عزای اهل بیت عمصمت و طهارت(ع) است، مجالس عزاداری امام حسین(ع) بهترین مجالس روی زمین هستند.

وی ادامه داد: امام زمان(عج) در زیارت ناحیه مقدسه جدشان امام حسین(ع) را معرفی کرده اند، ایشان می فرمایند« شما پسر پیغمبر، سند قرآن و بازوی امت هستید» ، ائمه اطهار(ع) بر روی اینکه امام حسین(ع) فرزند پیامبر(ص) است خیلی تأکید داشتند، بنی امیه دوست نداشتند این صفت را برای فرزندان حضرت زهرا(س) بیان کنند، بنی عباس هم می گفتند ائمه اطهار(ع) فرزندان پیامبر نیستند و فرزندان ابوطالب هستند، امام کاظم(ع) در جواب هارون الرشید فرمودند همانطور که خداوند در قرآن می فرماید عیسی(ع) فرزند ابراهیم(ع) و از ذریه اوست، در حالی که نسب عیسی(ع) تنها از مادر به ابراهیم(ع) می رسد، ما هم به همان صورت فرزند رسول الله(ص) هستیم، خداوند هم در آیه مباهله امام حسن و امام حسین(ع) را پسران پیامبر(ص) می خواند.

حجت الاسلام رفیعی افزود: امام صادق(ع) می فرمایند در نمازهای واجب و نوافل خود سوره فجر را بخوانید که سوره امام حسین(ع) است، امام حسین(ع) مصداق آیه« یا اَیَّتُها النَّفسُ المُطمَئِنَّه اِرجِعی اِلی رَبِّکِ راضیهً مَرضیَّه» هستند، این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است، اگر امام حسین(ع) نبودند دینی هم وجود نداشت، انقلاب اسلامی هم با محرم به پیروزی رسید، شاه بعد از اربعین فرار کرد.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: البته تنها شیعه مدیون امام حسین(ع) نیست، بلکه اهل سنت و همه ادیان توحیدی و همه بشریت مدیون امام حسین(ع) هستند، معاویه قسم خورده بود نام پیامبر اسلام(ص) را از اذان حذف کند، ابوسفیان می گفت حکومت کرده ای است که در دست ما افتاده و از وحی و بهشت و جهنم خبری نیست، یزید می خواست توحید را از بین ببرد، بنابراین همه مدیون سیدالشهدا(ع) هستند، گاندی امام حسین(ع) را الگوی خود می داند، «آنتوان بارا» مسیحی است و یک کتابی به نام« حسین در اندیشه مسیحیان» ‏دارد که حاوی مطالب بسیار زیبایی است.

وی ابراز داشت: آیت الله صافی کتابی به نام« پرتویی از عظمت امام حسین(ع)» درباره ویژگی های سیدالشهدا(ع) دارند که سخاوت، شجاعت، غیرت، ایثار و سایر صفات حضرت(ع) با شواهد تاریخی بیان شده است، کتابی به نام« امام حسین(ع) قبل از عاشورا» هم وجود دارد که مربوط به دوران قبل از واقعه کربلاست.

مؤمن از افسردگی دور است

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه یکی از صفات مؤمن نشاط و شادابی است، بیان داشت: مؤمن از سستی و کسل و فشل دور است، متأسفانه کمتر به این صفت مؤمن پرداخته می شود، در روایت است که مؤمن صبح ها با شادی و فرح از خواب بیدار می شود.

وی اظهار داشت: یکی از دعاهای امام سجاد اینست که خدایا بر ما منت بگذار و به ما نشاط بده، انسان سست و کسل کار را ناقص انجام می دهد، در جامعه امروز ما بی نشاطی و افسردگی از آسیب های رایج است، در سورهآل عمران در ادامه آیه درباره زنده بودن شهدا و روی خوردن آن ها در نزد خدا می خوانیم که شهدا« فرحین» هستند و نسبت به آنچه خداوند به آن ها داده شادی و فرح دارند.

حجت الاسلام رفیعی ابراز داشت: شادابی چیزی نیست که صرفاً با ابزارهای دنیایی به دست آید، حضرت سیدالشهدا(ع) هر چه به ظهر عاشورا نزدیکتر می شد برافروخته تر می شدند، راوی می گوید امما حسین(ع) حتی در گودی قتلگاه هم با نشاط بود، حضرت زینب(س) در مجلس یزید و در اسارت هم با همه غم ها و مصیبتی که دیده بودند هرگز دچار افسردگی نشدند و نشاط خود را حفظ کردند، اصحاب اباعبدالله(ع) در شب عاشورا با یکدیگر شوخی می کردند و این در حالی بود که همگی می دانستند فردا شهید می شوند.

11 دلیل برای عدم نشاط انسان در دعای اباحمزه ذکر شده است

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه، گفت: در روز عاشورا اصحاب امام حسین(ع) برا رفتن به میدان جنگ از یکدیگر سبقت می گرفتند و شهادت در راه خدا را شیرین تر از عسل می دانستند، دعای اباحمزه ثمالی دعایی است که این شخص از یاران خاص امام سجاد(ع) و پدر 3 شهید از امام چهارم(ع) نقل کرده است، در فرازی از این دعا امام(ع) می فرمایند گاهی انسان خسته و کسل است و حال عبادت ندارد، حضرت(ع) 11 دلیل را برای عدم نشاط در انسان در این دعا بیان کرده است.

وی افزود: امیرالمؤمنین(ع) از عابد کسل و ملول به خداوند پناه می برد، شادابی و نشاط در همه ابعاد و در همه محیط ها یک ضرورت برای انسان است، همه شهدای کربلا نشاط و فرح خاصی در همه امور خود داشتند و تجلی مهم این نشاط در صحرای کربلا بود که تنها این انسان ها می توانستند آنگونه در آن شرایط امام زمان خود را تنها نگذارند.

حجت الاسلام رفیعی بیان داشت: شهدای کربلا به 3 دسته قبل از واقعه کربلا، در واقعه کربلا و بعد از واقعه کربلا تقسیم می شوند، «مسلم ابن عقیل»، «هانی ابن عروه» و «قیس ابن مُسَهَّر صیداوی» از جمله 6 شهید قبل از کربلا هستند، امام حسین(ع) در گودی قتلگاه نام مسلم ابن عقیل را آوردند، «سلیمان ابارزین» از دیگر شهدا قبل از کربلاست.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه ادامه داد: وقتی امام حسین(ع) شهید شد و به خیمه ها حمله کردند« سوید ابن عمرو» که مجروح و بی هوش بود در آن لحظه به هوش آمد و وقتی هجوم دشمن به خیمه های اهل بیت اباعبدالله(ع) را دید به سمت دشمن حمله کرد و به شهادت رسید، او در زمره شهدای بعد از کربلاست، « عبدالله ابن عفیف» جانباز از ناحیه دو چشم بود که یک چشم را در صفین و دیگری را در جمل از دست داده بود، عبدالله در کوفه به توهین ابن زیاد به امام حسین(ع) اعتراض کرد و به شهادت رسید، کتابی به نام«چهره ها» چاپ شده که شهدای کربلا را از نظر زمانی دسته بندی کرده است.

وی گفت: قبل از کربلا امام حسین(ع) نامه ای به ‏«سلیمان ابارزین» ‏داد تا به دست 5 نفر از رؤسای قبایل بصره برساند، یکی از سران قبایل امام حسین(ع) را به صبر توصیه کرد، «یزید ابن مسعود» به درخواست کمک امام حسین(ع) لبیک گفت و بلافاصله شروع به جمع آوری نیرو کرد و نامه نوشت که خودش را فوری به امام حسین(ع) برساند و اباعبدالله(ع) نامه تقدیر به او نوشتند و فرمودند خداوند تو را در روز تشنگی قیامت سیراب کند و خیر عطا فرماید، در مسیر حرکت به او خبر دادند که امام حسین(ع) به شهادت رسیده اند.

حجت الاسلام رفیعی ادامه داد: « منذر ابن جارود» دیگر رییس قبیله بود که دست سلیمان را گرفت و نزد عبیدالله ابن زیاد حاکم وقت بصره برد و تحویل داد، ابن زیاد که همزمان حاکم بصره و کوفه بود دستور اعدام سلیمان را صادر کرد، « یزید ابن ثبیط» مردی در بصره بود که با دو پسرش و 5 نفر دیگر برای یاری امام حسین(ع) حرکت کردند و در مکه خیمه زدند، یزید نزد خیمه امام(ع) رفت که به او خبر دادند امام(ع) به استقبال او رفته است، سریع خودش را رساند و گفت مردم شاداب باشید وقتی فضل خدا شامل حال شما می شود و در نهایت به همه یارانش در کربلا به شهادت رسید، امام زمان(عج) در زیارت ناحیه مقدسه بر این مجاهد شهید و دو پسرش درود می فرستد.

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: این شادابی‏« یزید ابن ثبیط» ‏از استقبال امام حسین(ع) از او و یارانش یک شادابی خاص است که نصیب و قسمت هر کسی نمی شود، شهدای کربلا چنین نشاط هایی داشتند و برای رسیدن به هدف خود و یاری امام از نشاط بسیار بالایی برخوردار بودند. /869/‏پ۲۰۱/ب۲

ارسال نظرات