۱۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۵۲۳۵۶۹
رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور خبر داد؛

اقامه نماز جمعه در ۹۰۰ شهر کشور/ نمازجمعه باید سطح سیاسی مردم را افزایش دهد

حجت الاسلام والمسلمین تقوی گفت: از پنجم مرداد سال ۵۸ تا امروز نمازجمعه توسعه پیدا کرده و در حدود ۹۰۰ شهر کشور نمازجمعه اقامه می شود.
رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، حجت الاسلام والمسلمین تقوی، رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور صبح امروز در نشست خبری با اصحاب  رسانه اظهار داشت: نمازجمعه، نماز ولایت است و ریشه این نماز قرآنی است.

وی با بیان اینکه نمازجمعه را باید امام مسلمین اقامه کند و متولی امر اقامه نمازجمعه نیز امام معصوم است، گفت: نمازجمعه با غدیر پیوند خورده است و نماز یک عبادت می باشد و باید امام مسلمین آن را اقامه کند.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور افزود: در جمهوری اسلامی ایران نماز جمعه یکی از دستاوردهای ارزشمند انقلاب اسلامی است و قبل از انقلاب نمازجمعه در کشور اقامه نمی شد زیرا در ان موقع فقیه که راس نظام اسلامی و متولی اقامه نمازجمعه باشد وجود نداشت و مومنان نیز نظام را به عنوان نظام اسلامی به رسمیت نمی شناختند.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی تصریح کرد: بعد از اینکه حدود چهار ماه از پیروزی انقلاب اسلامی گذشت نمازجمعه با حکم امام راحل برای عالم مجاهد آیت الله طالقانی در دانشگاه تهران اقامه شد.

وی ادامه داد: از پنجم مرداد سال ۵۸ که نخستین نمازجمعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود تا امروز نمازجمعه توسعه پیدا کرده است و در حدود ۹۰۰ شهر کشور نمازجمعه اقامه می شود.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه نمازجمعه یک رسانه است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر رسانه های مدرن پا به صحنه گذاشتند و پیام رسانی ها، اطلاعات و اخبار از طریق این رسانه ها انجام می شود و رسانه های مدرن امروز پیام را بر امواج سوار می کنند و به مخاطبان خودشان می رسانند اما رسانه های سنتی به صورت چهره به چهره با مردم سخن می گویند و پیام رسانی می کنند‌.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی اظهار کرد: نمازجمعه افزون به داشتن خصوصیات فراوان و زیبایی های متعدد، یک رسانه سنتی است ک اخبار را چهره با چهره با مردم مطرح می کند.

وی افزود: مبادله اطلاعات و سخنات در فضای معنوی، اطلاع رسانی اخبار در مکانی مانند مسجد و مصلی، گفته شدن مطالب به صورت چهره به چهره با مردم، ارائه اطلاعات و مطالب در قالب های عبادی و شرعی، انجام پیام رسانی توسط روحانی و عالم برجسته از جمله ویژگی ها و خصوصیات نمازجمعه است.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت: معتقد هستیم هیچ رسانه مدرنی نمی تواند جای نمازجمعه را در نظام اسلامی و حاکمیت اسلامی بگیرد و این خصوصیات تنها مربوط به نمازجمعه است.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی با بیان اینکه گفتن مطالب به صورت چهره به چهره آثار بیشتری دارد، گفت: در کنار هر نمازجمعه ای که در کشور برپا می شود یک ستاد اقامه نماز جمعه وجود دارد و حدود ۴۵ هزار نیروی ستادی در کنار امامان جمعه خدمت رسانی و کمک می کنند.

وی عنوان کرد: امروز نمازجمعه و شبکه ائمه جمعه در کشور تاثیرگذار است و مردم در خطبه های نمازجمعه  بخشی از معارف اسلامی را فرامی گیرند، بخشی از خطبه ها به تبیین و تفسیر آیات نورانی قرآن و روایات ائمه اطهار(ع) و سیره پیامبراکرم(ص) و امامان معصوم اختصاص دارد.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه آشنا شدن مردم با احکام اسلامی و دینی و فرهنگ اسلامی یکی از رسالت های نمازجمعه است، بیان کرد: بخشی از خطبه های نمازجمعه به مسائل اجتماعی و سیاسی اختصاص دارد زیرا نمازجمعه سیاسی نیز است و باید مسائل سیاسی و رویدادهایی که در متن جامعه صورت می گیرد برای مردم بیان شود، نمازجمعه در تقویت بینش سیاسی مردم مؤثر است.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی یکی دیگر از رسالت های نمازجمعه را بصیرت افزایی دانست و ادامه داد: نمازجمعه باید سطح سیاسی مردم را افزایش دهد و باید با اخبار و تحلیل های سیاسی در این زمینه به مردم کمک کند و مردم را نسبت به جریان های روز آگاه کند.

وی افزود: امام جمعه باید موضع نظام اسلامی را در مورد رویدادها و پدیده های مهم ملی و بین المللی برای مردم بیان و خود را با سیاست های کلی نظام هماهنگ کند و نمازجمعه ها مواضع نظام را تبلیغ و ترویج کنند.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه مواضع نظام از طریق رهبر معظم انقلاب اعلام می شود و مواضع رهبری همان مواضع نظام است، اضافه کرد: در سال ۸۸ فتنه ای در کشور ایجاد شد که از بیرون از کشور اداره می شد و برای مقابله با نظام این فتنه به وجود آمد و ائمه جمعه کشور باید اینگونه فتنه ها را تبیین کنند.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی بیان کرد: مسأله فلسطین یک مسأله اسلامی است و موضع نظام در این باره حمایت از مردم فلسطین است و امام جمعه ها این مواضع را برای مردم بیان کنند.

وی با بیان اینکه جریان های تکفیری و داعش به عنوان عوامل استکبار فتنه به پا می کنند و انسان های بی گناه را می کشند، گفت: این اقدامات گروه های تکفیری و داعش فتنه ای است که کشورهای اسلامی را مشغول می کند و زیربناهای کشورشان را از بین ببرند.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه کمک کردن به مردم مظلوم در فتنه ها یکی از مواضع نظام است، عنوان کرد: تبیین مواضع نظام یکی از رسالت های نمازجمعه است و امروز در ۲۶ شهر استان خراسان جنوبی نمازجمعه اقامه می شود  و ائمه جمعه در گوشه و کنار استان فعال هستند‌.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی افزود: خراسان جنوبی در طول تاریخ با محرومیت های زیادی مواجه شده است و با خشکسالی های متوالی روبرو است، یک قشر مردم در استان با بیکاری و فقر مواجه هستند که تحت پوشش دستگاه های حمایتی قرار دارند.

وی با بیان اینکه در بسیاری از نقاط استان آب آشامیدنی وجود دارد، گفت: مردم خراسان جنوبی مردم ولایتمدار و مومنی هستند و امیدواریم دولت دوازدهم به مردم این استان توجه ویژه ای کند و باید برای مناطقی مانند خراسان جنوبی برنامه ریزی کنیم و امکانات و نیروهای ویژه ای به کار بگیریم تا با برنامه ریزی ها در سال های آینده بخشی از مشکلات مردم این مناطق برطرف شود.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور تصریح کرد: حجت الاسلام والمسلمین عبادی که یک فرد خدوم و شناخته شده ایت از سال گذشته با حکم رهبر معطم انقلاب به عنوان نماینده ولی فقیه معرفی شد و در واقع استان با این حکم محوریت پیدا کرد.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی با بیان اینکه تمام مردم استان به پاکی و صفا حجت الاسلام والمسلمین عبادی اعتقاد و اعتماد دارند، اظهار کرد: استان خراسان جنوبی مورد لطف و عنایت رهبر معظم انقلاب قرار دارد و نماینده ایشان در استان کار خود را آغاز کرده است.

وی افزود: از امام جمعه سابق بیرجند که سال های متوالی در این شهر و استان خدمت کرده است تشکر می کنیم، بعد از استعفای حجت الاسلام والمسلمین رضایی شهرستان بیرجند بدون امام جمعه شد و خود حجت الاسلام والمسلمین عبادی نظرشان این بود کسی دیگر امام جمعه شود و من در بحث نمایندگی رسالت خود را انجام می دهم اما در نهایت به امر رهبر معظم انقلاب که فرمودند نمازجمعه خودتان اقامه کنید وی نیز حکم رهبری را پذیرفت.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور افزود: حوزه های علمیه و طلاب، دانشگاه ها و اساتید، دستگاه های اجرایی، نهادها و ارگان ها و معتمدین شهر و خانواده های شهدا، ایثارگران و جانبازان به امام جمعه بیرجند کمک کنند تا امام جمعه نیز بتواند به رسالت های خود به خوبی عمل کند‌./۸۸۰/۲۰۱/ح

ارسال نظرات