۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷
کد خبر: ۵۲۳۱۰۱
دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی:

اقتصاد مقاومتی تا ۵ سال دیگر هم در برنامه دولت ظهور و بروز ندارد

دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی گفت: در برنامه ششم توسعه که از سوی دولت ارائه شده اقتصاد مقاومتی به عنوان یک اصل قرار داده نشده؛ به عبارت دیگر تا پنج سال دیگر هم اقتصاد مقاومتی در برنامه دولت ظهور و بروز ندارد.
مجتبی شاکری

مجتبی شاکری، دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی و رئیس سابق کمیته فرهنگی شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره اینکه دولتمردان در انجام بهتر امور و خدمت رسانی به مردم چه درس‌هایی باید از شهیدان رجایی و باهنر بگیرند، گفت: مدلی که در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در رابطه با مدیریت‌های سطوح بالا وجود داشت، افتادگی و خضوعی بود که دولتمردان نسبت به مردم داشتند.

وی افزود: در زمانی که بنی صدر به لحاظ تکبر بسیار زبانزد بود، شهید رجایی با شخصیت مردمی و روش و منش خاص خود سبب شد تا دولتمردان به خوبی از جانب ملت پذیرفته شده و مردم احساس نزدیکی بیشتری با آنها داشته باشند؛ پس از آن با مدیریت مقام معظم رهبری در جایگاه ریاست جمهوری به مانند امروز ملاقات‌هایی با اقشار مختلف داشتند و این روشی برای ارتباط مسئولان سطح بالا با مردم شد، منش شهیدان رجایی و باهنر برای این‌گونه ارتباط برقرار کردن با مردم، حاصل یک تجربه است.

دبیر کل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در پاسخ به این سؤال که دولت برای عمل به وعده‌های خود چه اقداماتی باید انجام دهد با توجه به اینکه مردم در دوره چهارساله جدید منتظر عمل به وعده‌های دولتمردان هستند، عنوان کرد: در مصاحبه‌ای که اخیراً با آقای روحانی انجام شده بود واژه «باید» به کرات شنیده می‌شد، واژه باید زمانی که استفاده می‌شود که کاری در آینده قرار است انجام شود زیرا در گزارش عملکرد مسلماً واژه باید مطرح نمی‌شود.

دولت از کارهای انجام شده صحبت کند

وی ابراز داشت: شخص رئیس جمهور بهتر است واژه «باید» را کنار بگذارند به علت اینکه به مدت چهار سال در دستگاه اجرایی کشور حضور داشته و مکرر در سخنرانی‌های خود واژه باید را استفاده کرده‌ است؛ امروز وقت آن رسیده که عملکردها را دنبال و از کارهای انجام شده صحبت کند.

شاکری در ادامه تصریح کرد: هما‌طور که شاهد بودیم در ابتدای ریاست جمهوری آقای روحانی اذعان کرد که با امضای برجام تمامی تحریم‌ها فرو خواهد ریخت؛ اما این اتفاق نیفتاد یا اینکه مطرح کرد کاری خواهیم کرد که مردم اصلاً یارانه گیر نباشند در صورتی که این کار نیز انجام نشد یا اینکه اتکای به نفت را از بین می‌بریم اما طبق گزارش رئیس بانک مرکزی رشد اقتصادی ۱۲.۵ درصد، منهای نفت ۳.۳ درصد اعلام شد.

رئیس سابق کمیته فرهنگی شورای اسلامی بیان داشت: ۳.۳ درصد آمار رشد واقعی اقتصاد کشور است و باقی پولی که حاصل نفت است به علت اینکه نمی‌توان آن را وارد چرخه کشور کرد، به حساب رشد کشور است اما در حل مشکلات اقتصادی هیچ گره‌گشایی به حساب نمی‌آید زیرا از آن پول در زیرساخت‌ها، اشتغال، کارهای عمرانی و... نمی‌توان بهره برد، به همین دلیل این‌گونه آمارها به نوعی فریب افکار عمومی است؛ لازم است رییس جمهور وعده‌هایی را که داده در دفتر کار خود قرار دهد و هر روز آنها را مرور و به آنها عمل کند.

اقتصاد مقاومتی تا ۵ سال دیگر هم در برنامه دولت ظهور و بروز ندارد

وی در پاسخ به این سؤال که چه کارهایی برای جلوگیری از دوقطبی شدن کشور از سوی دولت باید صورت بگیرد با توجه به اینکه یکی از مهمترین دغدغه‌های مقام معظم رهبری، توجه دولت به خدمت رسانی به مردم و دوری از نگاه‌های حزبی و جناحی در کشور است، عنوان کرد: همان‌طور که در ابتدای کار شاهد بودیم در چینش هیئت دولت نگاه فراجناحی وجود نداشت و به تبع آن در استان‌ها نیز استانداران از جناح خاص انتخاب شدند. در سخنان آقای روحانی صحبت‌هایی از نگاه و عمل فراجناحی وجود دارد اما در عمل این‌گونه دیده نمی‌شود و بین حرف و عمل فاصله جدی است که جای تأمل دارد.

رئیس سابق کمیته فرهنگی شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که دولت برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم باید چه برنامه‌ای را در دستور کار خود قرار دهد، با توجه به اینکه یکی از نگرانی‌های جدی مردم به ویژه اقشار آسیب پذیر مشکلات اقتصادی است، اظهارداشت: این کارها مکرر از سوی خیرخواهان دولت به زبان نقد، همچنین در ملاقات‌های مقام معظم رهبری یادآوری می‌شوند که خیلی کار پیچیده‌ای نیستند. وقتی دولت در برنامه ششم توسعه که ارائه کرده، اقتصاد مقاومتی را به عنوان یک اصل قرار نداده یعنی تا ۵ سال دیگر هم اقتصاد مقاومتی در برنامه دولت ظهور و بروز ندارد.

وی با بیان اینکه رسانه ملی، صدا و سیما و رادیو در زمینه تبلیغ گسترده خرید و مصرف کالای ایرانی تلاش خوبی دارد، افزود: از اموری که دولت باید اهتمام جدی‌تری به آن داشته باشد شرایط کالای قاچاق است، به فرمایش صریح مقام معظم رهبری کالایی که در کشور تولید می‌شود حرام است مشابه آن کالا از خارج وارد شود. کنترل جاده‌ها در ید دولت است دولت می‌تواند از طریق بخش‌نامه اعلام کند کالاهایی که در داخل کشور توسط کارخانه و کارگر ایرانی ساخته می‌شود به مشابه آنها اجازه ورود به کشور را ندهند.

شاکری در ادامه ابراز داشت: در حال حاضر این‌طور اعلام شده که ۸۰۰ قلم کالایی که در داخل کشور تولید می‌شود به صورت قاچاق از طریق مرزها به صورت کلان در حال ورود به کشور بوده و در فروشگاه‌ها قابل عرضه است.حال این سوال مطرح است چرا در مملکتی که کارگران آن بیکار است و کارخانه‌های آن هر روز به سمت ورشکستگی می‌روند باید قاچاق کالا انجام شود، چرا باید با قاچاق و خرید کالاهای ژاپن، کره و ترکیه اقتصاد و کارخانه‌های آنها را رونق دهیم؛ این امر نیاز به یک گوش شنوا و عملی صادقانه دارد.

دولت با آمارهای متناقض انتظارات بیهوده در مردم ایجاد نکند

دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی درباره پیامدهای حاشیه سازی و پرداختن دولتمردان و مسؤولان به امور فرعی، گفت: فضای مجازی به عنوان سریع‌ترین، گسترده ترین و مؤثرین‌ترین فضا برای ارتباطات و تبلیغات است که متأسفانه امروز از آن برای بزرگ‌نمایی کردن مسائل جزئی به مسائل کشوری در این فضا استفاده می‌شود. دولتمردان با درایتی که دارند نباید در این حاشیه‌ها قرا بگیرند، به این مسائل دامن نزنند و با اعلام آمارهای متناقض، ذهن مردم را از مسائل اصلی منحرف نکنند.

شاکری افزود: لازم است دولتمردان صادقانه حقایق را به مردم بگویند و با ارائه آمارهای غلط، انتظارهای بیهوده در مردم ایجاد نکنند، به طور مثال می‌گویند هشدار دادیم به آژانس که اصول بازرسی‌ها را در قضیه برجام رعایت کند در حالی که مطابق برجام آژانش می‌تواند هر نقطه‌ای را بازرسی کند و بر اساس آن هشدار معنی ندارد زیرا قبلاً چیز دیگری امضا شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دولتمردان راحت به مردم بگویند که ما از طریق برجام نتوانستیم تحریم‌ها و تهدیدها را برداریم. به گفته رییس بانک مرکزی ما پروتکل‌های اصلی را نداریم به همین علت کشورها بعد از قرار داد بستن با ایران از هراس جریمه شدن از سوی آمریکا به آن عمل نمی‌کنند./966/ت۳۰۲/ب۱

ارسال نظرات