۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۴
کد خبر: ۵۲۱۵۵۷
نوشته طلبگی؛

هنگام خشم تغییر مکان دهید

یکی از راه هایی که می توان بسیاری از این نزاع ها و درگیری ها را به وسیله آن کاهش داد، این است که هنگام بروز خشم، سریعا مکان خود را تغییر دهیم.
نزاع خیابانی

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، چشمانتان روز بد نبیند. دیشب جهت خرید نان به نانوایی محله‌مان رفتم. خیلی عجله داشتم اما چاره‌ای نبود باید صبر می‌کردم. منتظر بودم تا نانوا خمیر را با گرمای وجودش بپزد و به ما بدهد. یکی از همشهریان عزیزمان وارد نانوایی شد و از من پرسید: «ببخشید حاج آقا! اینجا صف یکی‌هاست؟» پاسخ دادم: «بله»

نوبت به من رسید. بعد از من چهار نفر دیگر هم در صف نانوایی منتظر بودند. بسیار جالب و تعجب برانگیر آن شخصی که تازه وارد نانوایی شده بود، جلو آمد و بعد از من پولش را به نانوا داد و گفت: «بی زحمت یک نون هم به ما بده» بلافاصله یکی از چهارنفری که پشت سر من بودند فریاد کشید و گفت: «مرد حسابی! مگه نمی بینی که ما چهار نفر اینجا منتظر واستادیم؟!» قصه همچنان ادامه‌دار شد. تا اینکه یک دفعه هر دو با هم درگیر و دست به یقه شدند. با خودم گفتم: «خدایا یعنی یک نان ارزش درگیر شدن را دارد؟!» بگذریم که شاید یکی از عواملی که باعث به وجود آمدن اینگونه درگیری‌ها می شود، عوامل بی نظمی و بی صبری است، در عرصه فرهنگ عمومی این مسأله به صورت جدی باید پیگیری شود. اما جای آرامش در این مقوله کجاست؟ یعنی اگر انسانی به لحاظ ضعف فرهنگ عمومی تحت فشار قرار بگیرد باید هر جا که رسید، داد و بی داد راه بیندازد؟! کاش بودید و می دیدید که چگونه دو نفر انسان با شخصیت به جان هم پریده بودند!

یکی از راه هایی که می توان بسیاری از این نزاع ها و درگیری ها را به وسیله آن کاهش داد، این است که هنگام بروز خشم، سریعا مکان خود را تغییر دهیم. یا اگر امکان تغییر مکان برایمان وجود ندارد، به هر صورتی که شده حالت خود را عوض کنیم. مثلا اگر ایستاده هستیم بر روی صندلی نشسته و یا اگر نشسته ایم بلند شویم و چند قدمی را پیاده روی کنیم.

همچنین لازم به ذکر است یکی دیگر از بهترین راهکارهای فرو بردن خشم، سکوت به هنگام غضبناک شدن است. از دیدگاه روانشناسان سکوت دائمی موجب افسردگی می شود اما همین سکوت در مواقع بروز خشم، آرامش را برای شخص به ارمغان می آورد.

فراموش نکنیم گاهی زندگی ها با رعایت همین نکات کوتاه اما مهم دگرگون خواهد شد./۹۰۱/پ۲۰۰/س

حجت الاسلام بهروز دلاور، پژوهشگر حوزه علمیه قم

ارسال نظرات