۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۵۲۱۲۰۲
معاون فرهنگي و سياسي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها:

مهندسي فرهنگي نيازمند برنامه ريزي است

معاون فرهنگي و سياسي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه گفت: ملتي كه خطر نكند لياقت تمدن را ندارد، چرا كه ملت هايي موفق بودند و به جايي رسيدند كه اهل ريسك و خطر بودند و شجاعت در اقدام داشتند.
حجت الاسلام مير مجيد سيد قريشي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام مير مجيد سيد قريشي پيش از ظهر امروز در اختتاميه هفتمين دوره طرح ضيافت انديشه اساتيد دانشگاه علوم پزشكي كاشان در سالن اجتماعات دكتر قريب اين دانشگاه از گفت‌وگوهاي اساتيد به عنوان مورتورهاي متحرك علمي دانشگاه نام برد و گفت: اين گفت و شنودهاي حوزه هاي فرهنگي، سياسي، اجتماعي اساتيد يكي ضروريات جامعه علمي و سبب پويايي دانشگاه خواهد بود.

وي با اشاره به دغدغه هاي حوزه فرهنگي گفت: دانشگاه در بخش ساختارخود داراي معاونت فرهنگي و نهاد است كه در نگاه از بيرون به اين ساختار، تصور اين است اساتيدي كه در اين زمينه آموزش مي‌دهند و معاونيني كه فرهنگ را گسترش مي‌دهند، هريك وظيفه خود را انجام مي‌دهند.

حجت الاسلام قريشي با اشاره به اينكه، نزديك به 40 سال است اين ساختار در دانشگاه ها فعال است، يادآور شد: نهاد مقام معظم رهبري در دانشگاه با سابقه اي بيش از 20 سال درحال فعاليت است، اما بعد از انقلاب فرهنگي دانشگاه ها، معاونت فرهنگي فعاليتهاي فرهنگي را دنبال مي‌كند و معاونت آموزشي و پژوهشي و مابقي هريك فعاليت خود را دارند.

وي با اشاره به اينكه در بخش فعاليتهاي فرهنگي از ابتدا راه را درست نرفته ايم، گفت: اينگونه نيست كه با ايجاد معاونت فرهنگي و يا با تأسيس دفتر نهاد فرهنگي بتوانيم بخش فرهنگ دانشگاه را مديريت كنيم.

به گفته وي، معاونت فرهنگي و نهاد عموما در اموري فعاليت مي‌كنند كه نام آن را فوق برنامه گذاشته اند، به اين معني كه برنامه نيست بلكه فوق برنامه است، اگر وقت و فرصتي بود به آن مي پردازيم.

حجت الاسلام قريشي گفت: چند سال قبل بحث مهندسي فرهنگي در شوراي انقلاب فرهنگي از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شد و برخي انتقاد كردند شما نمي توانيد فرهنگ را مهندسي كنيد چرا كه هركسي نگرش و بينش و گرايشي دارد و اين كار دخالت در زندگي مردم است.

معاون فرهنگي و سياسي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه، افزود: امروز خانواده ها 45 دقيقه در شبانه روز با يكديگر ارتباط كلامي مستقيم ندارند چرا كه فكر و ذهن خانواده در شبكه هاي اجتماعي و در بين دوستان است و اين فيلم ها و موسيقي است كه خانواده را تربيت كند.

به گفته وي، امروز هزاران عامل تربيتي خارج از محيط خانواده وجود دارد كه خانواده عملا هيچگونه تأثيرگذاري بر تربيت فرزندان ندارد و فرمان تربيت فرزندان خانواده به دست افراد ديگري است.

حجت الاسلام قريشي با اشاره با ايجاد اين شبهه كه مهندسي فرهنگي غيرممكن است و تصميم گرفتن براي تغيير رفتارها محال است، گفت: روايت است كه عوض كردن عادت انسان از تغيير يك كوه نيز سخت‌تر است، چرا كه تغغير كوه با چند جابجايي ممكن است اما تغيير رفتار و عادت انسان كه از كودكي با آن رشد كرده است، در كهنسالي نيز همان رفتار و عادت‌ها را خواهد داشت و تغيير آن غير ممكن است.

وي كار فرهنگي را نسبت به سايركارها بسيار سخت و طاقت فرسا خواند و عنوان كرد: هرگونه تغييري در هر كاري امكان پذير است اما در كار فرهنگي نمي توان وارد ضمير مردم شد و اين واقعيت را بايد پذيرفت كه ما لحظه به لحظه در فرهنگ يكديگر تأثيرگذار هستيم.

حجت الاسلام قريشي همچنين با اشاره به فرهنگ شهادت در جامعه اسلامي، گفت: جوان مدافع حرمي كه از خانواده خود مي گذرد و براي اينكه در كرمانشاه و همدان با داعش مبارزه نكنيم به سوريه و عراق مي رود و جبهه نبرد با داعش را در خارج از كشور قرارداده است تا امنيت داشته باشيم،  اين حركت رزمنده جوان مدافع حرم يك تلنگر فرهنگي براي من و شما است.

وي با اشاره به اينكه لحظه به لحظه بر يكديگر تأثير فرهنگي داريم، افزود: بحث مهندسي فرهنگي مثبت و يا منفي، ضعيف يا قوي در دانشگاه به دست ما محقق مي شود و اكنون كه ما در هندسه مهندسي فرهنگي موثر هستيم بايد كار آموزشي خود را در جهت فرهنگي مديريت كنيم.

حجت الاسلام قريشي در ادامه با اشاره به چند نمونه از مسائل فرهنگي در دانشگاه ها و مديريت آن، گفت: امروز كاهش علاقه به مطالعه و درس در بين دانشجويان، عدم احترام بين دانشجو و استاد، عدم تربيت محقق در دانشگاه و عدم گذشت بعنوان يك معضل فرهنگي قلمداد مي شود.

معاون فرهنگي و سياسي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه، ادامه داد: ملتي كه خطر نكند لياقت تمدن را ندارد، چرا كه ملت هايي موفق بودند و به جايي رسيدند كه اهل ريسك و خطر بودند و شجاعت در اقدام داشتند.

حجت الاسلام قريشي ادامه داد: آنهايي كه امروز حرف اول را در حوزه هاي علميه مي زنند بارها و بارها شكست خورده اند تا به اين مرحله رسيده اند و توانسته اند شاهد موفقيت را در آغوش بگيرند.

وي، با تأكيد براينكه در دانشگاه ها بايد تعامل و گفت‌وگو وجود داشته باشد، گفت: امروز در دانشگاه هاي ما چقدر به دانشجويان وقت داده مي شود تا طرح و ايده بدهند و اهل فكر و انديشه ورز باشند، نه اينكه اهل ترجمه تقليد باشند.

حجت الاسلام سيد قريشي در ادامه با اشاره به اينكه آيت الله بروجردي تنها 9 سال درس خوانده است اما رمز موفقيت ايشان كم خواندن و بيشتر فكر كردن بود، يادآور شد: مطالعه شب، فكر است نه جزوه و كتاب، بايد فكر كرد و انديشيد نه اينكه مطالعه كنيد، از اين رو بيشتر از خواندن، فكر كنيد.

معاون فرهنگي و سياسي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه، تأكيد كرد: بايد ياد بگيرم اهل نقد و فكر و تأمل و حاشيه زدن باشيم و قدرت استنباط و نقد كردن داشته باشيم و تنها به وضعيت موجود بسنده نكنيم.

حجت الاسلام قريشي با اشاره به اينكه بخش زيادي از مهندسي فرهنگي در دانشگاه ها و كلاسهاي اساتيد دانشگاه محقق خواهد شد، گفت: امروز بيشتر از 90 درصد آنچه در حوزه فرهنگ دانشگاه اعم از رفتار و گفتار و روش دانشجويان رخ مي‌دهد در كلاسهاي درس محقق مي شود.

وي با اشاره به اينكه مهندسي فرهنگي نيازمند برنامه ريزي است، خاطرنشان كرد: برنامه ريزي فرهنگي نياز به رصد دارد، بنابراين اساتيد مراقب باشند در بحث مهندس فرهنگي با رفتار و گفتار و كردار خود پيام فرهنگي را به فكر و ذهن دانشجويان ارسال كنند.

حجت الاسلام قريشي گفت: به كار فرهنگي بعنوان كار زود گذر و مقطعي نگاه نشود چرا كه ما وظيفه داريم براي اينكه نسل آينده بتواند ايران اسلامي را بسازد بايد در حوزه فرهنگ بيشتر از حوزه اقتصاد و سياست و فن آوري و پزشكي فكر و تلاش كنيم تا فضاي فرهنگي در همه حوزه بروز و ظهور كند.

معاون فرهنگي و سياسي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه با اشاره به اين فرمايش رهبر معظم انقلاب كه مسائل فرهنگي همچون اكسيژن در هوا است، گفت: همه در اين فضا زندگي مي‌كنيم و همه فعاليتهاي پژوهشي، دغدغه هاي ما در اين فضا است، بنابراين اگر فضاي فرهنگي ما آلوده شود، همه فعاليتهاي انجام شده نيز آلوده خواهد شد.

وي افزود: اين امكان پذير نيست كه در مسائل فرهنگي پيشرفت نكنيم، اما انتظار پيشرفت در مسائل اقتصادي و اجتماعي و سياسي داشته باشيم، بنابراين ملتي كه اهل مطالعه باشد اهل پيشرفت خواهد بود و استاد دانشگاهي كه ساده زيست باشد، دانشجوي او نيز فرهنگ ساده زيستي خواهد داشت./1307/پ202/ب1

ارسال نظرات