۰۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۱
کد خبر: ۵۲۰۵۴۷
مقرر نظریه استاد قوامی:

حوزه های علمیه شیوه مدیریت اسلامی را به مسؤولان ارائه کنند

مقرر نظریه استاد قوامی با اشاره به جایگاه مدیریت اسلامی در مراحل پنجگانه مقام معظم رهبری گفت: بحث مدیریت اسلامی در حوزه تشکیل نظام اسلامی است که اگر چهارچوب حکومت مشخص شد، آنگاه مدیریت اسلامی باید محقق شود که در این راستا حوزه های علمیه باید مدیریت اسلامی را به حاکمان ارائه کنند.
حجت الاسلام موسوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سیدحسن موسوی، مقرر نظریه استاد قوامی، ظهر امروز در نشست فقه حکومتی در هتل پاسداران مشهد با بیان این که استاد قوامی از پیش ازانقلاب تا کنون حدود چهل سال است که بر موضوع مدیریت مطالعه و پژوهش دارند، اظهار کرد: ایشان فقه الاداره را ذیل فقه سیاسی می دانند و درس خارج فقه الاداره را نیز شروع کرده اند.

وی با بیان این که ایشان معتقدند تنها را دستیابی به فقه مدیریت، فقه جواهری است، خاطر نشان کرد: در بسیاری از مراکز بحث مدیریت را پیش می برند اما این مدیریت مبتنی بر فقه جواهری نیست.

مقرر نظریه استاد قوامی با اشاره به جایگاه مدیریت اسلامی در مراحل پنجگانه مقام معظم رهبری یادآور شد: بحث مدیریت اسلامی در حوزه تشکیل نظام اسلامی است که اگر چهارچوب حکومت مشخص شد، آنگاه مدیریت اسلامی باید محقق شود اما متاسفانه ما بعد از چهل سال هنوز به دولت اسلامی نرسیده ایم چراکه حوزه های علمیه نتوانسته اند مدیریت اسلامی را به حاکمان ارائه کنند.

حجت الاسلام موسوی در حوزه مفهوم و گستره فقه با بیان این که استاد قوامی معتقدند ما دو عصر قبل از تفکیک علوم و بعد ازتفکیک علوم داریم، ابراز کرد: قبل از تفکیک علوم یعنی زمانی که علم اخلاق و کلام و احکام از همدیگر جدا نبودند اما عصر تفکیک علوم زمانی بود که علوم گسترش یافته و در هرشاخه شاگردانی پیدا کرد.

وی با بیان این که قبل از تفکیک علوم، فقه معانی مختلفی پیدا می کرد، بیان کرد: گاهی فقه به همه علوم اطلاق می شد اما بعد از تفکیک علوم ، شافعی فقه را علم به احکام فرعی از ادله تفصیلی معنا کرد و اینجا فاصله بین فقهی که قبل از تفکیک شامل عقاید، اخلاق و احکام می شد، با این فقه اصطلاحی زیاد شد.

مقرر نظریه استاد قوامی با بیان این که در نظر استاد قوامی سه دیدگاه عمده در باب فقه وجود به انواع مختلف آن یعنی دیدگاه کلان و حداکثری؛ متأثر از معنای لغوی و شرعی و قرآنی فقه اشاره کرد و به اصطلاح «شافعی» و دیدگاه حد اوسط که همان نظر استاد قوامی است اشاره و اظهار کرد: نباید دست خود را در استنباط احکام شرعی از عقاید و اخلاق کوتاه کنیم. 

حجت الاسلام موسوی با بیان این که فرایند مدیریت منابع مالی و انسانی برای رسیدن به اهداف سازمانی نیازمند برنامه ریزی، سازماندهی و هدایت و کنترل شده است، یادآور شد: تقسیم بندی ایشان چهار محور اصلی شامل مبانی یا وظایف اصلی مدیر، مدیریت منابع اسلامی، مدیریت رفتار سازمانی و فرهنگ سازمانی دارد که در دو عرصه کمی و کیفی مطالب ارائه شده است.

وی با بیان این که در این چهارچوب نوآوری استاد قوامی در دسته بندی دانش مدیریت صورت گرفته است، گفت: این تقسیم بندی تمامی حوزه های مرتبط با مدیریت را در خود جای می دهد.

مقرر نظریه استاد قوامی فقه مدیریت و فقه سازمانی را بخشی از فقه در موضوع مدیریت دانست و با بیان این که تعریف ایشان از فقه الاداره عبارت از فقهی است که متکلف تبیین احکام شرع در موضوعات مختلف مدیریتی و اداری از طریق پرداختن به موضوعات و مسائل مدیریت باشد، عنوان کرد: فقه و مدیریت در محور موضوع با همدیگر پیوند می خورند.

وی با اشاره به روش شناسی فقه الاداره اظهار کرد: در این نوع ابتدا مسأله شناخته می شود و یک نظام مساله محور بر اساس بانکی که در این موضوع تهیه شده است مطرح می شود، در گام بعد نظریه سازی می شود و به همان روش فقه جواهری، اقوال بررسی شده و نظریه مختار نیز طرح می شود؛ همچنین وقتی مسائل در کنارهم قرار گرفت نظریه به دست می آید که نظریه «امامت و امارت» یکی از این نظریات است./864/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات