۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۵
کد خبر: ۵۱۷۴۸۴

تحلیل روزنامه رأی الیوم از بحران ایجاد شده بین آمریکا و کره شمالی

به نظر می رسد رهبر کره شمالی تنها کسی است که با چالش طلبی آمریکا بر حق خود در توسعه برنامه موشک‌های بالستیک به منظور دفاع از کشورش در برابر تجاوز احتمالی آمریکا تاکید دارد.
عطوان

به گزارش خبرگزاری رسا، عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رأی الیوم با اشاره به تهدیدهای آمریکا علیه کره شمالی و بی توجهی محض رهبر این کشور به این تهدیدها نوشت: به نظر می رسد رهبر کره شمالی تنها کسی است که چالش طلبی آمریکا را علنی کرده  و بر حق کره در توسعه سلاح اتمی و موشک های بالستیک و استفاده از آن در دفاع از کشورش در برابر هرگونه تجاوز احتمالی آمریکا تاکید دارد.

جنگ لفظی وزبان زور و تهدید علیه کره شمالی

جالب اینکه دولت آمریکا در بحران با کره شمالی به جنگ لفظی علیه این کشور و رهبر آن اکتفا کرده و در یان خصوص او را فاقد شایستگی رهبری و حتی دیوانه توصیف کرده است؛ توصیفی که در مورد معمر قذافی رهبر لیبی نیز به کار می برد.

اما در مورد تهدیدهای دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا علیه کره شمالی از جمله اینکه پیونگ یانگ را به زمینی سوخته تبدیل کرده و نظام حاکم آن را سرنگون خواهد کرد، حال آنکه همه این تهدیدها فقط به این دلیل است که کره شمالی سامانه موشک های بالستیک خود را توسعه بخشیده است تا جایی که قادر است به خاک آمریکا برسد و همچنان نیز آزمایشات موشکی خود را ادامه می دهد.

این تهدیدها کوچکترین تاثیری در رهبر کره شمالی نداشته است و در پاسخ به آن اظهار داشت، فرماندهی نظامی کشورش نقشه پرتاب موشک های بالستیک (چهار موشک) به سمت پایگاه نظامی هسته ای آمریکا در اقیانوس آرام و در فاصله 3500 کلیومتری سواحل کره  را در دست دارد.

کیم جونگ اون در نظر ندارد پایگاه ههای نظامی آمریکا را به طور مستقیم هدف قرار دهد بلکه با این اظهارات به دنبال عرض اندام در برابر آمریکا و جهان و در تنگنا قرار دادن ترامپ است و علاوه بر این در صدد است توانایی دفاعی آمریکا را در بوته آزمایش قرار دهد و نشان دهد این توانایی در برابر موشک های کره شمالی عاجز است که این به مثابه فاجعه ای برای آمریکا و وجهه و شکوه نظامی آن است.

تلاش تیلرسون برای آرام کردن بحران

در این میان رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در تلاش برای کاهش تهدیدهای رییس جمهور آمریکا برآمده و گفت، کشورش آماده گفت وگو با کره شمالی به منظور حل و فصل بحران کنونی است و مشکل آمریکا با کره شمالی فقط در آزمایش های اتمی خلاصه نمی شود بلکه به آزمایشات موشک های بالستیک این کشور نیز مربوط می شود.

نکته قابل توجه اینکه تحریم های جدید شورای امنیت علیه کره شمالی که تحت فشار آمریکا اعمال شد، موجب نخواهد شد رهبر کره شمالی از آزمایشات موشک های بالستیک دست بردارد حتی اگر این آزمایشات سالانه یک میلیارد دلار برای خزانه دولتی هزینه داشته باشد زیرا چین و روسیه و تایلند بیشتر نیاز خود به آهن، ذغال و ماهی را از کره شمالی تامین می کنند.

در این میان باید در نظر داشت که جنگ لفظی و ناسزای آمریکا به رهبر کره شمالی او را به هراس نمی اندازد، زیرا او رهبر یک کشورعرب نیست و اگر مهارت در حکومت را تسلیم و بالابردن پرچم سفید در برابر اولین تهدید آمریکا بدانیم، باید بگوییم که بی شک رهبر کره شمالی به چنین مهارتی نیاز ندارد چرا که به سادگی متوجه است که هر کس تسلیم شد چیزی جز توهین و حقارت نصیبش نشده و در برابر باج خواهی  نیز قرار گرفت./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: تسنیم

ارسال نظرات