۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۸
کد خبر: ۵۱۷۲۱۲
حجت‌الاسلام و المسلمین قوامی تشریح کرد؛

اهمیت نظافت و پاکی از دیدگاه اسلام

امام جمعه پردیسان به تشریح اهمیت نظافت و پاکی از دیدگاه اسلام پرداخت و گفت: اسلام به دنبال بهانه‌ است تا بشر نظافت خود را رعایت کند.
حجت الاسلام و المسلمین قوامی قوامی حجت الاسلام و المسلمین قوامی قوامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید صمصام الدین قوامی، امام جمعه پردیسان قم، شامگاه چهارشنبه در درس اخلاقی که با عنوان «اخلاق در مدینه فاضله» در مسجد فاطمه زهرا(س) پردیسان برگزار شد، با بیان این که اسلام به دنبال بهانه‌ است تا بشر نظافت داشته باشد، اظهار داشت: روایات مختلفی وجود دارد که علاوه بر تأکید بر رعایت نظافت شخصی، نظافت منازل و پس از آن نظافت شهر را نیز ارزیابی کرده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین قوامی ابراز داشـت: پاکیزگی و نظافت شخصی از مهم‌ترین مباحث در جامعه است، از این رو هر چند وزیر نیرو نسبت به کم‌آبی هشدار داده و بر کاهش مصرف آب تأکید می‌کند ولی این مسأله منافاتی با استحمام ندارد، چرا که در استحمام نیازی به باز بودن مداوم دوش آب و اسراف نیست، بلکه با مقدار بسیار اندک آب نیز می‌توان استحمام کرد.

وی با قرائت آیه «ارْكُضْ بِرِجْلِكَ هذا مُغْتَسَلٌ بارِدٌ وَ شَرابٌ» ابراز داشت: استحمام با آب سرد سلامت بدن را به همراه خواهد داشت، چرا که خداوند متعال در آیه 42 سوره صاد فرموده است؛ زمانی که ایوب دچار بیماری شده بود، از خداوند متعال شِفا خواست و خداوند برای او آبی که قابل خوردن بود از زمین جوشاند و به او گفت تا با آن آب استحمام کند.

امام جمعه پردیسان با اشاره به کیفیت استحمام در دوران گذشته، خاطرنشان کرد: باید قدر عافیت را دانست؛ در گذشته که حمام‌ها عمومی بودند، مردم نمی‌توانستند یک روز در میان به حمام بروند، از این رو هفته‌ای یکبار با هزاران مکافات به حمام عمومی می‌رفته و یکدیگر را دلاکی می‌کردند.

وی تصریح کرد: امام رضا(ع) درباره انواع غسل‌های می‌فرماید:‌ «و غُسلُ يومِ الجُمُعةِ سُنَّةٌ، و غُسلُ العيدَينِ، و غسلُ دُخولِ مكَّةَ و المَدينةِ، و غُسلُ الزِّيارَةِ، و غُسلُ الإحرامِ، و أوَّلِ ليلةٍ مِن شهرِ رَمَضانَ و ليلةِ سَبعَ عَشرَةَ و ليلةِ تِسعَ عَشرَةَ و ليلةِ إحدى و عِشرينَ و ليلةِ ثلاثٍ و عِشرينَ من شهرِ رَمَضانَ، هذه الأغسالُ سُنَّةٌ، و غُسلُ الجَنابَةِ فَريضةٌ، و غُسلُ الحَيضِ مِثلُهُ».

مدیر مرکز فقهی مدیریت اسلامی ادامه داد: غربی‌ها ما را متهم می‌کنند و می‌گویند؛ مسلمانان نظافت خود را رعایت نمی‌کنند در حالی که امام رضا(ع) در نامه‌ای به مأمون به انواع غسل‌ها در اسلام اشاره کرده و می‌فرماید:‌ «غسل روز جمعه سنّت است، غسل عيدين (فطر و قربان) و غسل داخل شدن به مكّه و مدينه و غسل زيارت و غسل اِحرام و غسل شب اوّل و شب هفدهم و شب نوزدهم و شب بيست و يكم و شب بيست و سوم ماه رمضان، سنّت است. غسل جنابت واجب است و غسل حيض نيز مانند آن [واجب ] است».

وی افزود: در دوره‌ای که حضرت امام رضا(ع) به هر بهانه‌ای مردم را به غسل‌های واجب و مستحبی سفارش می‌کردند، غربی‌ها بسیار کم استحمام می‌کردند.

حجت الاسلام والمسلمین قوامی با قرائت روایت «تَنَظَّفوا فَاِنَّ اللهَ تَعالی بَنَی الاِسلامَ عَلَی النِّظافَةِ»، اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) در این روایت بر مردم تأکید می‌کند تا نظافت خود را رعایت کرده و همواره خود را تمیز نگه دارند چرا که خداوند اسلام را بر نظافت بنیان نهاده است.  

وی با تأکید بر استفاده از مسواک، گفت: امام رضا(ع) یکبار قبل از خوابیدن مسواک می‌زدند و یک بار نیز پس از برخواستن از خواب و هنگامی که می‌خواستند نافله بخوانند مسواک می‌زدند و بار سوم نیز قبل از نماز صبح این کار را تکرار می‌کردند.

امام جمعه پردیسان با بیان این که استفاده از مسواک یازده خصوصیت با خود به همراه خواهد داشت، ابراز داشت: مسواک خواص بسیار زیادی دارد که از جمله آن‌ سفیدی دندان‌ها، استحکام لثه‌ها، تقویت‌کردن نور چشم‌ها و از بین بردن بوی بد دهان است./878/۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات