۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۵۱۵۰۵۴
ابتکار خبر داد؛

همکاری ایران و عراق برای مقابله با گرد و غبار و ریزگردها

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: یکی از کانون های اصلی که خاک را بر ایران می آورد مرز ایران و سوریه است اما اخیرا عراق اعلام آمادگی کرد و ما گفتیم که حاضر به آموزش آن ها هستیم و این کار را عملیاتی کردیم.
ابتکار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست ظهر امروز در دیدار آیت الله امینی که در قم برگزار شد، با اشاره به اقدامات سازمان محیط زیست گفت: برای آلودگی ها و این که چه اقداماتی باید صورت گیرد که هوا سالم بماند برنامه داریم.

وی افزود: درباره واحدهای صنعتی استانداردها در این دوره ارتقا پیدا کرده است تا آلودگی ها کمتر شود از این رو کنترل، پایش و نظارت بر فعالیت های واحد به صورت مرتب ادامه دارد، در این دوره تمام شهرهای بزرگ کشور قبل از اجرای برنامه مطالعات زیست محیطی داشتند.

معاون رییس جمهور با بیان این که جاده ها، پالایشگاه هاو شهرک های صنعتی قبل از اجرا مورد بررسی و مطالعات زیست محیطی قرار می گیرند، اظهار داشت: نباید فعالیتی داشته باشیم که آثاری مخرب بر محیط زیست داشته باشد و منافع خود کار رازیر سؤال ببرد.

وی ادامه داد: در حوزه های فرهنگ و آموزش با آموزش و پرورش کارهای خوبی انجام دادیم، در کتاب های درسی آموزش حفاظت از محیط زیست گنجانده شده تا فرزندان با موضوعات زیست محیطی آشنا شوند، یکی از مؤلفه های شیوه زندگی اسلامی ایرانی که رهبر انقلاب بر آن تأکید دارند دوست داشتن و حفاظت از محیط زیست است.

ابتکار با بیان این که روش های گوناگونی در بخش فرهنگ و آموزش مورد استفاده قرار گرفته است، ابراز داشت: از طریق فیلم، سینما، دانشگاه ها و  ابزارهای دیگر فرهنگی کارها و آموزش های بسیار خوبی انجام شده است، احیای تالاب ها و دریاچه ارومیه در دستور کار قرار دارد و شرایط امیدوار کننده ای را شاهد هستیم.

وی عنوان کرد: اگر همین خط و مشی در دولت دوازدهم ادامه پیدا کند دستاوردهای خوبی را برای کشور خواهیم داشت و می توانیم ایران اسلامی را که با مشکلات زیسط محیطی مواجه است را در وضعیت خوبی قرار دهیم، امروز آب بحران جدی دارد و همه دنیا برای آب ارزش ویژه ای قائل هستند، در دولت یازدهم طرح های خوبی اجرا شده اما هنوز جای کار وجود دارد و دولت در محیط زیست اقدامات خوبی انجام داده است.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به همکاری های این سازمان با کشور عراق برای مقابله با ریزگردها خاطرنشان کرد: تفاهم نامه ای با عراق داشتیم و ابتدای دولت به بغداد رفتیم این تفاهم نامه را اجرایی کنیم اما از همان زمان که تکفیری ها و داعش حمله کرد، دولت عراق مبارزه با تکفیری ها و تأمین امنیت را در دستور کار قرار داد و نتوانست دنبال این موضوع را بگیرد.

وی اضافه کرد: جاهایی در عراق کانون گرد و غبار است که دولت این کشور باید نهال کاری می کرد تا مشکل حل شود و دولت عراق قبول کرده بود اما جریان حمله تکفیری ها اجازه نداد، برخی از بخش هایی که در اشتغال داعش قرار داشت کانون اصلی گرد و غبار بود.

ابتکار گفت: یکی از کانون های اصلی که خاک را بر ایران می آورد مرز ایران و سوریه است اما اخیرا عراق به ما اعلام آمادگی کرد و ما گفتیم که حاضر به آموزش آن ها هستیم و این کار را عملیاتی کردیم. 200 هکتار زمین در حاشیه کربلا برای آموزش روش های مقابله با گرد و غبار در نظر گرفته شد و ما این کار را عملیاتی کردیم؛ 8 میلیون هکتار در عراق  گرد و غبار و با کوچترین بادی این مسأله اتفاق می افتد./1323/ ۲۰۲/ص

ارسال نظرات