۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۵۱۵۰۴۷
آیت الله امینی در دیدار ابتکار:

همیشه قضایا با دعا حل نمی شود/ باید اقدام و عمل کرد

نماینده خبرگان با اشاره به مشکلات زیست محیطی کشور گفت: گاهی می خواهیم مشکلات را گردن این و آن بیندازیم، متأسفانه فقط حرف می زنیم در حالی که باید اقدام و عمل کرد.
آیت الله امینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله ابراهیم امینی نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری ظهر امروز در دیدار معصومه ابتکار رییس سازمان محیط زیست که در دفتر خبرگان در قم برگزار شد، با اشاره به مشکلات گرد و غبار و ریزگردها گفت: هر ساله شاهد این مشکل در شهرهایی از ایران به ویژه استان خوزستان هستیم و هر سال گسترش پیدا می کند.

وی افزود: سابقا این مشکلات کمتر بود اما در حال حاضر روز به روز زیادتر می شود، اصلاح محیط زیست و آلودگی ها تنها از ایران نیست بلکه کشورهایی همانند عراق و حجاز منشأ آلودگی هستند، این موضوع باید به صورت جدی مورد بررسی قرار گیرد و تنها نباید در محیط خود سخن بگوییم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: اگر درست است که عراق و حجاز در این جهت دخیل هستند، چرا درباره این مسأله اقدام جدی نمی شود؟ عراق کشور همسایه و دوست است و منشأ گرد و غبار کشور ما است پس چرا اقدامی صورت نمی گیرد و مسکوت مانده است؟

وی ادامه داد: باید با تفاهمی این مسائل را حل کرد، چرا در این قسمت بحثی نمی شود؟ در  گذشته مشکلات گرد و غبار وجود نداشت و بسیار کم اتفاق می افتاد که گرد و غباری کشور را فرا گیرد، بر اساس تحقیقات زیان های گرد و غبار برای مردم به ویژه بچه ها و افرد مسن بسیار ضرر دارد.

آیت الله امینی با بیان این که مسائل گرد و غبار و  ریزگردها به ضرر جامعه و افراد کشور است، ابراز داشت: هرچه کوتاهی شود ضرر بیشتری به مردم وارد خواهد شد؛ کشور ما کشوری خشک و کم آب است مقداری از این موضوع دست ما نیست، دعا کردن خوب است؛ اما همیشه قضایا به دعا حل نمی شود بلکه باید اقدام عملی کرد.

وی عنوان کرد: کشور خشکسال ایران باید زیان این خشکسالی را کم کند، یک موضوع مهار آب های موجود است، کشورهای دیگر با وجود این که کم آبی ندارند اما آب ها را خوب مدیریت و مهار می کنند، آیا ما در زمینه مهار آب به مقدار کافی کار کرده ایم؟ متأسفانه در حال حاضر آب هایی هم که داریم هدر می رود؛ در این قسمت اقدام اساسی مشاهده نمی شود.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: گاهی مشکلات را می خواهیم گردن این و آن بیندازیم، باید کار عملی و جدی انجام داد، جلوی هدررفت آب ها باید گرفته شود، می توان با روش هایی جلوی هدر رفتن آب ها را گرفت؛ مقداری در این زمینه کم کاری وجود دارد و فقط حرف می زنیم در حالی که باید اقدام و عمل کرد.

وی اضافه کرد: صحبتی بود که کمربند سبزی دور قم ایجاد شود که خوب است اما درخت هایی که در این شهر استفاده می شود باید روی حساب باشد و آب کمتری مصرف کنند، درباره منشأ گرد و غبارها هم باید مطالعات لازم انجام شود و به تبع آن اقدامات لازم صورت گیرد؛ دولت باید به مسائل زیست محیطی اهتمام داشته باشد.

آیت الله امینی با بیان این که برخی کارخانه جات سبب آلودگی هوای شهرها هستند، گفت: سابقا کوره ها سبب آلودگی بسیار هوا می شدند که رفتند اما برخی کارخانه جات بسیار در این مسأله اثرگذار هستند، اسلام به محیط زیست و سلامت آن عنایت دارد و این موضوع عقلی به شمار می رود اما کمتر به آن توجه می شود؛ مقدار زیادی از مشکلات قابل حل است.

وی با اشاره به تشکیل کابینه در دولت جدید افزود: امیدواریم دولت جدید موفق باشد، آقای روحانی با مشکلاتی مواجه است اما سعی دارد که مشکلات را حل کند، انتظار داریم در کابینه جدید بسیاری از مشکلات حل شود./1323/ ۲۰۲/ص

 

 

ارسال نظرات