۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹
کد خبر: ۵۱۳۵۹۷
دبیر زکات خراسان شمالی:

۱۷۶ روحانی مبلغ زکات در خراسان شمالی فعالیت می‌کنند

دبیر شورای زکات خراسان شمالی با بیان اینکه ۱۷۶ روحانی و دو هزار و ۲۰۰ عامل افتخاری با شورای زکات استان همکاری دارند، گفت: افزون بر این، ائمه جمعه و جماعات و روحانیان طرح هجرت و مستقر هم در مقاطع مختلف به زکات می‌پردازند.
زکات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، عباس اهرابی اصیلی، دبیر شورای زکات استان خراسان شمالی، امروز در نشست این شورا که با حضور آیت‌الله سیدحسن عالمی، نماینده ولی فقیه و رییس شورای عالی زکات کشور در بجنورد برگزار شد، اظهار کرد: در سال‌های اخیر با اجرای برنامه هدفمند در شورای زکات، شاهد گسترش فرهنگ پرداخت زکات و افزایش جمع‌آوری آن در استان بوده‌ایم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر از 846 روستای خراسان شمالی 637 روستا مشمول زکات بوده و 209 روستا به دلیل کمبود آب و خشک‌سالی و در نتیجه کاهش تولید محصولات کشاورزی از چرخه پرداخت زکات خارج شده‌اند.

اهرابی خاطرنشان کرد: اگرچه در سال‌های اخیر به دلیل خشک‌سالی تولید محصولات کشاورزی در استان کاهش یافته؛ اما با وجود این در استان شاهد افزایش پرداخت زکات بوده‌ایم.

به گفته وی اکنون بیش از 300 روستای استان، زکات محصولات خود را به محرومان تحویل می‌دهند و در این زمینه پیش‌قدم هستند.

اهرابی با اشاره به اینکه 176 روحانی و دو هزار و 200 عامل افتخاری با شورای زکات استان همکاری دارند، اضافه کرد: افزون بر مبلغان و عاملان افتخاری زکات، ائمه جمعه و جماعات و روحانیان طرح هجرت و مستقر هم در مقاطع مختلف به زکات می‌پردازند و زمینه گرایش بیشتر مردم به پرداخت زکات را فراهم می‌کنند.

وی افزود: در این زمینه با تبلیغات گسترده‌تر، از آموزش‌های محیطی به سمت نقش‌آفرینی ویژه روحانیان و عاملان افتخاری حرکت کرده‌ایم و فرهنگ پرداخت زکات تا حد زیادی در استان نهادینه شده است.

دبیر شورای زکات خراسان شمالی اضافه کرد: با توجه به در پیش بودن ایام محرم از علما و ائمه جماعات انتظار می‌رود تا از ظرفیت مجالس و محافل مذهبی استفاده کرده و به‌صورت ویژه به بحث زکات ورود کنند.

اهرابی گفت: در سال 95 با روند صعودی جمع‌آوری زکات در استان مواجه بودیم با همراهی ائمه جمعه و روحانیان توانسته‌ایم میزان پرداختی زکات از هفت میلیارد و 200 میلیون تومان در سال 94 به 9 میلیارد و 600 میلیون تومان در سال 95 رسید و 22 درصد رشد داشتیم.

وی اضافه کرد: با فعالیت مبلغان و عاملان افتخاری از ابتدای امسال تاکنون 800 میلیون تومان زکات در استان جمع‌آوری شده که کشاورزان و دامداران غالباً این زکات را پرداخت کرده‌اند.

اهرابی با اشاره به اینکه بر اساس هدف‌گذاری شورای عالی زکات، هزینه کرد آن به‌صورت 60 به 40 است، ادامه داد: 60 درصد مبالغ جمع‌آوری شده زکات برای رسیدگی به امور نیازمندان و 40 درصد آن برای اجرای پروژه‌های عمرانی عام‌المنفعه هزینه می‌شود.

وی اظهار کرد: تهیه جهیزیه برای 200 زوج جوان، احداث و تعمیر 31 باب واحد مسکونی برای نیازمندان، تأمین هزینه درمان 18 بیمار صعب‌العلاج، آزادی 11 زندانی غیرعمد و هفت هزار و 770 مورد مساعدت تحصیلی و کمک‌هزینه برای دانش آموزان نیازمند ازجمله اقداماتی است که از محل زکات جمع‌آوری شده در استان صورت گرفته است.

اهرابی ادامه داد: افزون بر این 116 پروژه عام‌المنفعه با اعتبار بیش از هفت میلیارد تومان از محل زکات در مناطق مختلف استان اجرایی شده است./9314/پ202/ب1

ارسال نظرات