۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۲
کد خبر: ۵۱۳۲۶۱
دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مطرح کرد؛

«مناطق آزاد» دروازه زمین زدن اقتصاد کشور

حجت‌الاسلام کشوری الزامات عرصه مطالبه گری را وجود سؤالات نظام مند،‌ ارائه گزارش های راهبردی و راه اندازی طرح کارنامه خوانی با محریت آرمان های انقلاب اسلامی معرفی کرد.
حجت الاسلام علی کشوری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی کشوری در دومین جلسه مجمع فعالان اقتصاد مقاومتی با موضوع «ضرورت و شیوه های مطالبه گری در عرصه اقتصاد مقاومتی» که عصر امروز در ساختمان خاتم‌ واقع در زنبیل آباد قم برگزار شد، با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی باید به عنوان جزئی از فرایند تحول در جامعه مورد بررسی قرار گیرد، گفت: وقتی در گفتمان انقلاب اسلامی مسأله ای مطرح می شد باید از آن برداشت کرد که الگوهای موجود قادر به اداره جامعه نیستند، پس باید راهی برای آن اندیشید؛ به عنوان مثال اقتصاد مقاومتی به معنای تغییر نظم جامعه اقتصادی برای رسیدن به پیشرفت است.

دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به تبیین مفهوم مطالبه گری پرداخت و اظهار داشت: باید ابتدا روشن کنیم که «مطالبه برای چه؟»؛ روشن شدن مفهوم «برای چه»، مدل اداره جامعه از پایگاه موضوع مورد نظر را برای ما باز تعریف می کند.

وی ادامه داد: امروزه بسیاری از گفتمان ها به صورت نظام مند مورد بررسی قرار نمی گیرد، البته ناگفته نماند که برخی از «فهم منظومه گفتمان رهبری» سخن به میان می آورند که در جای خود کار خوبی است.

حجت‌الاسلام کشوری با بیان اینکه بسیاری از اتفاقاتی که در جمهوری اسلامی می افتد، طرح و برنامه اش در زمان طاغوت پیشبینی شده است، عنوان کرد: به عنوان مثال طرح تحول در اقتصاد و صنعت با تأکید بر صنایع سنگی که در دوره سازندگی در برنامه اول توسعه قرار گرفت و به سوی پیاده سازی آن رفتند، در برنامه های زمان طاغوت بود.

جمهوری اسلامی، برخی آرزوهای دوران طاغوت را محقق کرد!

دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت افزود: توسعه پتروشیمی به شیوه ای که هم اکنون صورت گرفته است از آرزوهای زمان طاغوت بود که در جمهوری اسلامی انجام شد؛ بسیاری از حوزه ها همان برنامه های دوران طاغوت را آورده اندٰ اما با این تفاوت که بالای هر کدام یک «بسم الله الرحمن الرحیم» اضافه شده است.

وی با اشاره به اینکه تا همگام سازی صورت نگیرد برنامه ها و اهداف اقتصاد مقاومتی کاربردی نمی شود، بیان کرد: در برنامه شم توسعه ده ها بند ضد اقتصاد مقاومتی وجود داشت که از نمونه های بارز آن می توان به تأمین بخش عمده سرمایه مورد نیاز برای پنج سال آینده از طریق سرمایه گذاری خارجی اشاره کرد.

حجت‌الاسلام کشوری خاطرنشان کرد: برخی افراد که ابزارهای مدیریتی در دست دارند آنچه را خودشان می خواهند تبدیل به قانون می کنند و ما هم هرچه تریبون در دست داشته باشیم، مقاله بنویسیم و صحبت کنیم فایده ای نخواهد داشت.

دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با اشاره به یکی از آسیب های موجود در جریان مطالبه گر ابراز داشت: هم اکنون جریان مطالبه گر بیشتر به جای مطالبه راه حل موانع و مشکلات موجود،‌ مطالبه اهداف می کند؛ در این عرصه صدا و سیما مقصر نیست، چراکه کارشناسی که به مسائل بنیادین اقتصاد مقاومتی بپردازد، بسیار کم هستند و یا در دسترس نیستند.

وی به تشریح اولین لزوم از الزامات مطالبه گری پرداخت و گفت: در عرصه مطالبه گری باید سؤالات کاملاً مهندسی شده باشند تا از پراکندگی بحث جلوگیری شد؛ متأسفانه امروزه سؤالات به صورت نظام مند مطرح نمی شود؛ ما در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت 243 مادر سؤال داریم که بحث ها حول محور آنها شکل می گیرد و از آنها به عنوان شاخصه استفاده می شود.

الزامات عرصه مطالبه گری

حجت‌الاسلام کشوری شروع گفت‌وگو بر محور اقتصاد مقاومتی را مبتنی بر وجود سؤالات نظام مند دانست و اظهار داشت: وقتی سؤالات نظام مند باشد، بحث مدیریت می شود؛ نظام مندی سؤالات هم نیاز به تشکیل جلسات راهبردی، جزوه نویسی و غیره دارد؛ باید در نظر داشته باشیم که اگر سؤالات نظام مند و راهبردی در دست نداشته باشیم، جریان مطالبه گر به شکوفایی لازم دسترسی پیدا نخواهد کرد.

دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت دومین الزام عرصه مطالبه گری را «ارائه گزارش های راهبردی» دانست و عنوان داشت: ارائه تصویری روشن از وضعیت تحقق یک موضوع از حیث تقنین، میزان اعتبار اختصاص یافته و پیشرفت کارمی تواند مرجع فعالیت های جریان مطالبه گر باشد و کمک های شایانی به آنها بکند، مانند اینکه سالانه یک گزارش کامل از وضعیت اقتصاد مقاومتی و رصد فعالیت های مسؤولان تهیه شود و طبق آن فعالیت صورت پذیرد.

وی سومین الزام در عرصه مطالبه گری را اینگونه توصیف کرد: در اینجا باید در انتخابات ها را با محوریت مطالبه آرمان های انقلاب باز تعریف کینم یا به بیان دیگر طرح کارنامه خوانی راه بیاندازیم؛ اگر با این شیوه بتوانیم 10 نمیانده را به مجلس بفرستیم با مدیریت می شود بسیاری از قوانین را تغییر داد.

مناطق آزاد،‌ دروازه زمین زدن اقتصاد کشور

حجت‌الاسلام کشوری مناطق آزاد تجاری را دروازه زمین زدن اقتصاد کشور معرفی کرد و بیان داشت: یکی از موانع موجود بر سر راه اقتصاد مقاومتی «واردات کالای قاچاق» است و ظن قوی هم وجود دارد که واردات غیر رسمی از همین مناطق آزاد صورت می گیرد؛ اگر مناطق آزاد محدو و کنترل شود گامی مؤثر در زمینه اقتصاد مقاومتی برداشته شده است.

دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با اشاره به اینکه در مناطق آزاد اسکله های رسمی و غیر رسمی وجود دارد، گفت: از اسکله های غیر رسمی، کالاهای قاچاق بسیاری وارد می شود، معلوم هم نیست که اینها به دست چه کسانی می رسد.

فروش نفت برجام به قیمت وارد کردن کالای تراریخته

وی یکی دیگر از موانع موجود بر سر راه اقتصاد مقاومتی را «فروش نفت برجام» دانست و تصریح کرد: به دلیل اینکه برجام نتوانست تحریم های هسته ای به ویژه چرخه دلار را بردارد، میزان فروش نفت را بیشتر کردند، اما پول آن از طریق خرید کالا می آید که متأسفانه در خرید آن کالا اختیاری نداریم، در کل عوض پول نفت به ما کالای مصرفی می دهند و اقلامی هم که می‌آید عمدتاً تراریخته بوده که خود محمل تروربیولوژیک ملت ایران است.

حجت‌الاسلام کشوری در پایان خاطرنشان کرد: امروزه شیعه با هجمه هایی روبه رو است که به نوبه خود در طول تاریخ منحصر به فرد است./841/پ۲۰۱/س

ارسال نظرات