۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۵۱۳۱۵۸
رییس‌جمهور ترکیه:

مسلمانان دربرابر تعرض به مسجدالاقصی ساکت نمی‌نشینند

رییس‌جمهور ترکیه با اشاره به تلاش کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس برای منزوی کردن قطر تصریح کرد که طولانی‌ شدن بحران منطقه خلیج‌فارس به نفع هیچ‌کس نیست.
اردوغان

به گزارش خبرگزاری رسا، «رجب طیب اردوغان» رییس‌جمهور ترکیه تصریح کرد که طولانی شدن بحران منطقه خلیج‌فارس «به نفع هیچ‌کس نیست».

اردوغان قصد دارد در سفری دو روزه عازم منطقه خلیج‌فارس شود و بنا به گفته مقامات این کشور، سفر اردوغان بخشی از تلاش‌های وی برای رفع بحران‌های دیپلماتیک در منطقه می‌باشد.

اردوغان در یک کنفرانس خبری قبل از عزیمت به سمت عربستان گفت: «ترکیه عمیقاً از بحران‌های جاری در منطقه خلیج (فارس) نگران است».

وی که قصد دارد به عربستان سعودی، کویت و سپس قطر سفر کند، تصریح کرد: «دیگر طولانی‌شدن این بحران به نفع هیچ‌کس نیست».

رییس‌جمهور ترکیه در ادامه «دشمنان» را به «شعله‌ور کردن تنش‌ها میان برادران» منطقه متهم کرد.

روز 5 ژوئن، عربستان سعودی، بحرین، امارات متحده عربی و مصر روابط با قطر را قطع کردند و این کشور را به حمایت از افراط‌‌گرایین و بهبود روابط با ایران متهم کردند. دوحه تمامی این اتهامات را رد کرد و ترکیه نیز از قطر در مقابل کشورهای دیگر حمایت کرد.

اردوغان ادامه داد: «از همان لحظات اولیه بحران قطر، ما طرفدار صلح، ثبات، اتحاد و گفت‌وگو بودیم. عربستان سعودی نیز به عنوان یک کشور برجسته، نقش بزرگی در حل این بحران برعهده دارد».

رییس‌جمهور ترکیه تصریح کرد که از تلاش‌های میانجیگرانه شیخ «صباح آل احمد آل صباح» امیر کویت برای رفع بحران قطر و منطقه خلیج‌فارس حمایت می‌کند.

وی همچنین در بخش‌هایی از سخنان خود به رخدادهای اخیر مسجدالاقصی اشاره کرد و گفت: «بستن مسجدالاقصی و اعمال محدودیت‌های جدید برای مسلمانان غیرقابل قبول است».

وی ادامه داد که مسلمانان در میان تعرض‌های به وجود آمده در مسجدالاقصی در قدس ساکت نمی‌نشینند. 

رییس‌جمهور ترکیه نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی را ترغیب کرد تا از استفاده از اعمال خشونت بار علیه فلسطینیان دوری کند و طبق قوانین بین‌المللی و ارزش‌های بنیادین انسانی عمل کند.

توقف اول اردوغان شهر بندری جده در عربستان خواهد بود و قرار است در آنجا با «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان و همچنین «محمد بن سلمان» ولیعهد این کشور دیدار و گفت‌وگو کند.

وی سپس عازم کویت می‌شود و بعد از آن به قطر می‌رود تا با شیخ صباح آل احمد آل صباح امیر کویت وشیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر دیدار و گفت‌و گو کند. 

رییس‌جمهور ترکیه ترک کشورش و عزیمت به سمت عربستان سعودی و منطقه به آلمان هشدار داد که در امور داخلی ترکیه مداخله نکند و  مدافعان حقوق بشر زندانی شده را بعنوان عواملی خواند که اقدامات تحریک‌آمیز انجام می‌دهند.

وی همچنین تصریح کرد که آلمان، اعضای سازمان تروریستی فتح الله گولن را علیرغم آنکه توافقی برای استرداد آنها صورت گرفته بود، استرداد نکرده است.

روابط بین دو کشور بعد از آن رو به وخامت رفت که دادگاهی در استانبول دستور داد که 6 فعال حقوق بشر به دلیل کمک به یک گروه تروریستی در 18 ژوئیه، در زندان باقی بمانند و یک شهروند آلمانی نیز در بین این 6 نفر بود.

اردوغان سپس گفت که هیچ‌کس حق دخالت در امور داخلی ترکیه را ندارد./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات