۲۳ تير ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۱
کد خبر: ۵۱۱۴۶۱
نماینده مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد؛

لزوم اهتمام جدی حوزه به ارائه فقه فرهنگ و اقتصاد اسلامی مطابق با نیازهای روز

نماینده خبرگان رهبری با بیان اینکه نمی توان از تحصیلکرده های غرب، انتظار پیاده کردن اقتصاد یا فرهنگ اسلامی را داشت، گفت: حوزه باید ورود جدی در این عرصه ها داشته و فقه فرهنگ و اقتصاد اسلامی را طبق نیاز روز ارائه دهد.
حجت الاسلام والمسلمین عبدخدائی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محمدهادی عبدخدایی، نماینده مجلس خبرگان رهبری، در نشست علمی تخصصی علما و اساتید سطوح عالی و نخبگان علمی حوزه علمیه مشهد در مدرسه علمیه  سلیمانیه به نقش حوزه در ایجاد و راهبری نظام اسلامی اشاره کرد و گفت: تشکیل و اداره یک نظام، هزاران مطلب لازم دارد که ارائه و تدوین ان ها جز از حوزه های علمیه ساخته نیست.

وی با بیان اینکه امروز سیستم بانکی اکنون مهمترین نقش را در اقتصاد کشور دارد، افزود: اگر ثروت ملی حساب شده توزیع شود و دانشجویان در دانشگاه مهارت کار بیاموزند، بسیاری موارد بیکاری از بین می رود.

حجت الاسلام والمسلمین عبدخدایی با بیان اینکه نمی توان از تحصیلکرده های غرب، انتظار پیاده کردن اقتصاد یا فرهنگ اسلامی را داشت، اظهار کرد: حوزه باید ورود جدی در این عرصه ها داشته و فقه فرهنگ و اقتصاد اسلامی را طبق نیاز روز ارائه دهد؛ در این صورت  قطعا مردم هم استقبال می کنند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به کم کاری حوزه در استنباط احکام مرتبط با مسائل روز خاطرنشان کرد: درست است که یک فقیه برجسته باید یک هفته کار کند تا یک مسأله مستحدثه را یک ساعت تدریس کند اما این هم ضرورت و هم ارزش دارد.

الهی عمل کردن جامعه بدون وجود حکومت اسلامی میسر نیست

در ادامه این نشست، حجت الاسلام علی اکبر نوایی، معاون فرهنگی حوزه علمیه خراسان گفت: روح قوانین اسلام، اجتماعی و ناظر به جمع و جامعه است به گونه ای که حتی در عبادت فردی هم، اذکار به صورت جمعی بیان می شود.

وی با بیان اینکه همین ماهیت اجتماعی قوانین اسلامی، صریحا نیاز به مسأله حکومت را مطرح می کند، افزود: لازمه حرکت به سوی خدا این است که جامعه اسلامی در همه رویکردها و اعمال، الهی عمل کند و این مهم جدا از امر حکومت، میسر نیست.

حجت الاسلام نوایی ادامه داد: نکته دیگر، داشتن نگاه سیستمی است چرا که قوانین اسلام همه سیستمی هستند و اسلام یک مجموعه است؛ با این نگاه، به تعبیر امام خمینی(ره) اسلام همه اش سیاست است بر این اساس می توان در بحث اجتهاد که یک ضرورت و روح بالنده تفکر اسلامی است، اجتهاد اجتماعی و حکومتی را مطرح کرد که ضابطه های خاص خود را دارد و بعد به سمت کشف نظام رفت.

معاون فرهنگی حوزه علمیه خراسان خاطرنشان کرد: در کشف نظام نیز باید سه مقوله نگاه سیستمی به تفکر اسلامی و تحلیل گزاره ای اهمیت دارد که بر این اساس، آموزش روش شناسی کشف نظام،  تحلیل گزاره های شریعت و نگاه سیستمی به شریعت ضرورت می یابد./۲۰۲/۹۳۰/ب۱

ارسال نظرات