۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۵
کد خبر: ۵۱۱۱۱۴
آیت الله اراکی:

خصیصه بارز جامعه ایمانی حفظ عزت در برابر بیگانگان است

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب با بیان این که پیروان انبیا در برابر بیگانگان ضعف، ذلت و خواری به خود راه نمی دهند، گفت: این خصوصیت و ویژگی جامعه ایمانی و پیروان حقیقی پیامبران است.
آیت الله اراکی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله محسن اراکی، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب عصر چهارشنبه در سلسله جلسات رویش فرهنگ با موضوع اصول کلی تعامل با بیگانگان در نظام سیاسی اسلام در تالار قدس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی گفت: هر جا اراده ای مبتنی بر هوای نفس و دلخواهی باشد، خضوع بر این اراده بیانگر ذلت است چراکه این اراده اراده باطل و غیر الهی است، بنابراین ذلت رهاورد کوتاه آمدن در برابر اراده باطل است.  

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب  با بیان این که بر اساس روایات درخواست از دیگری و اظهار نیاز بیانگر ذلت است، خاطر نشان کرد: احساس نیاز به دیگری عین ذلت است و اولیای الهی تنها اظهار نیاز در برابر پیشگاه خداوند متعال داشنند؛ همچنین هر گونه اظهار عجز، ضعف و ناتوانی در حکومت اسلامی ممنوع است و مسلمانان حق اظهار ناتوانی ندارند.

آیت الله اراکی با بیان این که  هیج پیکری از انجام آنچه سنت الهی برای انسان ها قرار داده ناتوان نیست، افزود: ما مجاز نیستیم در هیچ عرصه ای احساس ضعف کنیم و خداوند متعال در آیه 139 سوره آل عمران می فرماید که به خود ضعف راه ندهید و سست نشوید با توجه به اینکه شما برترید و باید این برتری را نسبت به یکدیگر  داشته باشید.

وی با بیان این که پیروان انبیا در برابر بیگانگان ضعف، ذلت و خواری به خود راه نمی دهند، بیان کرد: این خصوصیت و ویژگی جامعه ایمانی و پیروان حقیقی پیامبران است که کسی احساس سستی نمی کرد؛ همچنین کسانی که در برابر دشمن احساس ضعف می کنند بدانند در زمینه های شیطانی ورود کردند و آنچه گفتیم اصل نخست تعامل با بیگانگان بود.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب با بیان این که در تعامل با بیگانگان باید تلاش برای حفظ برتری داشته باشیم، گفت: این حفظ برتری رسالت دولت اسلامی است؛ بی شک  ایمان لازمه اش برتری است و در روابط باید به سمت برترین ها حرکت کرد و گام برداشت؛ همچنین در رفتار با بیگانه موظفید رفتار متقابل داشته باشید.

آیت الله اراکی ادامه داد: در حقیقت اگر دشمن رفتار پلیدی داشت باید به همان شکل با او رفتار کنید و اگر دشمن به نفوس ما تجاوز کرد تا می توانیم به نفس او تجاوز کنیم و حرمت آنان را به اندازه ای حفظ کنید که حرمت ملت ها را صیانت کردند.

وی با بیان این که نیکی در مقابل نیکی و بدی در مقابل بدی قانون رفتار با دیگران است، افزود: مسأله رفتار متقابل در پیمان ها جلوه می کند و اگر دشمن در پیمان وفادار نبود خود این بی عملی نشان می دهد که ما باید پیمان را القا شده بفهمانیم.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب با بیان این که بر اساس بیان خداوند متعال در قرآن تا آنجایی که  دشمنان پای عهدشان بمانند، شما نیز متعهد به عهدتان باشید، یادآور شد: بر اساس بیان مقام معظم رهبری اگر دیدی دارند خیانت می کنند تو هم در برابر آنان رفتار کن و در پیمان با دشمن اگر او به تعهداتش عمل نکرد، ما جائز نیستیم عمل کنیم زیرا پایبندی به یک عهد با برد دشمن نتیجه اش توافق برد باخت است و لذا در نظام اسلامی ما هرگز مجاز به چنین کاری نیستیم.  

آیت الله اراکی  با بیان این که نسبت به مستضعفین جهان مسئولیم، تصریح کرد: چرا امروز به کمک مستضعفین و مظلومینی که فریاد داد خواهیشان به گوش همه عالم می رسد نمی شتابید و به نفع آنان به جنگ دست نمی زنید؟

وی با بیان این که دولت و جامعه اسلامی به دفاع از مستضعفان موظف هستند، بیان کرد: کسی که فریاد دادخواهی را بشنود اما به او کمک نکند مسلمان نیست و در صحیفه سجادیه اینطور آمده که خدایا به تو پناه می برم و به سویت توبه می کنم که من به مظلومی یاری نرسانم و بدانید یاری مظلومان از تکالیف دولت اسلامی است و به روابط آنان جهت می دهد./864/۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات