۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۱
کد خبر: ۵۱۰۱۳۸
نماینده مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان:

میزبان منافقان صلاحیت قرارداد نفتی با ایران را ندارد

نماینده خبرگان با توجه به بدعهدی فرانسه در برجام، تلاش برای تحریم‌ها و همچنین میزبانی از منافقان، نسبت به قراردادهای نفتی با شرکت‌های این کشور انتقاد کرد.
حجت الاسلام و المسلمین جواد مجتهد شبستری

حجت‌الاسلام والمسلمین جواد مجتهدشبستری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، در ارتباط با انعقاد قراردادهای نفتی جدید با شرکت‌های غربی، اظهار داشت: این قراردادها را باید از جوانب مختلف سنجید ولی آنچه که مشخص بوده اشکالات عمده به این قراردادها وارد است.

وی افزود: عدم شفاف‌سازی در این قراردادها یکی از اصلی‌ترین ایرادات آنها بوده که مسؤولان باید به طور صریح در ارتباط با جزئیات این قراردادها توضیح دهند تا عموم مردم در جریان مفاد آنها قرار بگیرند.

نماینده مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: با توجه به اینکه برخی از پیمانکاران شرکت‌های داخلی مدعی هستند که همان اقداماتی که با شرکت توتال بسته شده است را می‌توانند آنها نیز اجرا کنند پس باید قبل از بستن این قرارداد ظرفیت شرکت‌های داخلی مورد بررسی قرار می‌گرفت.

وی با بیان اینکه استفاده از توان داخلی باید در اولویت قرار گیرد، خاطرنشان کرد: مسؤولان به جای واگذاری امتیاز استفاده از منابع نفتی کشور به شرکت‌های خارجی باید منافع داخلی را در نظر داشتند؛ مسؤولان پاسخ دهند که آیا امکان استفاده از توان داخلی در این قراردادها وجود نداشت؟

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتهد شبستری با اشاره به بدعهدی فرانسوی‌ها در زمان برجام، اذعان داشت: فرانسه از جمله کشورهایی بود که در زمان مذاکرات برجام برای ضربه زدن به آن تمام تلاش خود را انجام داد و سابقه بدعهدی آنان در زمان تحریم‌ها نیز کاملا مشخص است و اخیرا نیز با مجوز این کشور نشست منافقین در پاریس برگزارشد، حالا با تمام این مسائل جای سوال دارد که دوباره چرا فرانسه برای امضای چنین قرارداد مهمی انتخاب شده است؟

وی اضافه کرد: برگزاری نشست منافقان در فرانسه خود گواهی این ادعا است که غربی‌ها در برخورد با کشورهای دیگر تنها منافع خود را در نظرگرفته و هیچ ارزشی به قوانین و ارزش‌های دیگران قائل نیستند و مسؤولان باید در بستن قراردادها با کشورهای مختلف این مسائل را نیز مورد توجه قرار دهند.

گفتنی است قرارداد شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی به رهبری توتال فرانسه که در ۱۲ تیرماه امسال امضا شد نخستین قرارداد نفتی بر اساس الگوی قراردادهای جدید برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی است که براساس این قرار داد سهم شرکت‌ فرانسوی توتال ۵۰.۱ درصد، سهم شرکت ملی نفت چین ۳۰ درصد و سهم شرکت پتروپارس ایران ۱۹.۹ درصد است./936 /۳۰۲/ص

 

 

ارسال نظرات