۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۶
کد خبر: ۵۰۶۶۶۶
امام جمعه تبریز:

زمینه‌های مصرف زکات فطره به روزه‌داران اعلام شود

حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم با تأکید بر این‌که موارد مصرف زکات بایستی به اطلاع عموم مردم برسد، گفت: براساس مبانی دینی، موارد مصرف زکات کاملا مشخص است و نمی‌توان عواید حاصل از آن را در دیگر امور هزینه کرد.
آل هاشم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، جلسه شورای زکات استان آذربایجان شرقی عصر روز گذشته سه شنبه با محوریت بررسی ابعاد فقهی زکات فطره و ساز و کارهای لازم برای جمع‌آوری در روز عید، با حضور مسؤولان و دست‌اندرکاران امر در دفتر امام جمعه تبریز برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی در این جلسه ضمن تقدیر از فعالیت‌های کمیته امداد استان آذربایجان‌شرقی و دیگر نهادهای متولی در امر ترویج فرهنگ و جمع آوری زکات در استان، اظهار داشت: زکات فریضه‌ای الهی بوده و حکم آن به صورت صریح در آیات قرآنی و اسلامی آمده است.

وی با تأکید بر این‌که موارد مصرف زکات بایستی به اطلاع عموم مردم برسد، خاطرنشان کرد: بر اساس مبانی دینی، موارد مصرف زکات کاملا مشخص است و نمی‌توان عواید حاصل از آن را در دیگر امور هزینه کرد، بنابر این متولیان امر بایستی زکات فطره را همچنان که در فقه آمده در جهت فقرزدایی و کمک به نیازمندان حقیقی هزینه کنند.

امام جمعه تبریز با اشاره به این‌که ارایه گزارش شفاف از میزان زکات فطره جمع‌آوری شده و زمینه های مصرف آن بایستی بلافاصله از طریق رسانه‌های گروهی در اختیار مردم قرار گیرد، گفت: این امر منجر به جلب اعتماد بیش از پیش مؤمنان به کمیته امداد امام خمینی(ره) خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت تبلیغی بیش از 400 روحانی و مبلغ حوزوی در زمینه ترویج فرهنگ زکات در استان، اظهار داشت: زکات مانند نماز و روزه واجب شرعی است و گسترش فعالیت روحانیت در زمینه آگاهی‌بخشی نسبت به ابن فریضه الهی ضرورت دارد. 

وی رونق بخش کشاورزی را منجر به افزایش میزان پرداخت زکات در استان دانست و گفت: البته نباید نسبت به تبیین بیش از پیش اهمیت پرداخت زکات به عنوان یک تکلیف شرعی غفلت کرد، در این زمینه ائمه جمعه و همه نهادهای فرهنگی و تبلیغی مسؤولیت بر عهده دارند.

همچنین محمد کلامی، مدیرکل کمیته امداد و دبیر شورای زکات استان آذربایجان شرقی در سخنانی با تأکید بر آمادگی این نهاد برای جمع آوری زکات فطره مردم استان در روز عید سعید فطر، اظهار داشت: چهار هزار و 337 پایگاه کمیته امداد استان زکات فطره مردم را در عید سعید فطر جمع آوری خواهند کرد.

وی با بیان اینکه امسال 100 درصد زکات فطره جمع آوری شده در عید سعید فطر برای نیازمندان استان هزینه خواهد شد، تصریح کرد: سال گذشته بیش از 25 میلیارد ریال زکات فطره در استان جمع آوری شد، که امسال 51 صندوق سیار زکات فطره برای جمع آوری زکات فطره مردم استان در نظر گرفته شده است.

مدیرکل کمیته امداد استان با اشاره به این‌که شیوه نامه زکات فطره در 43 بند به دبیرخانه شورای زکات شهرستان ها ابلاغ شده است و عاملان جمع آوری زکات فطره در استان آموزش های لازم را گذرانده اند، اظهار کرد: در سال گذشته 57 درصد از زکات جمع آوری شده برای امور محرومان و 43 درصد به پروژه های عمرانی عام المنفعه هزینه شده است.

وی با اعلام اینکه در سال گذشته در جمع آوری زکات رتبه ششم و در جمع‌آوری زکات فطره رتبه سوم را در بین استان‌ها کسب کردیم، تصریح کرد: سال گذشته 409 مبلغ زکات به روستاهای استان اعزام شدند، عاملان و مبلغان زکات طی این مدت برای 31 هزار نفر به صورت گروهی و چهره به چهره زکات را تبلیغ کردند./935/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات