۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۷
کد خبر: ۵۰۴۳۳۰
آیت الله مصباح یزدی:

تراکم شبهات و بدون پاسخ ماندن ‌آن ها سبب سستی اعتقاد جوانان به اسلام و انقلاب می شود

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: نسل جوان امروز در معرض شبهات هستند و اگر این شبهات متراکم شود اعتقاد آن ها به اسلام و انقلاب سست خواهند شد که خطرناک است.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) شنبه شب در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، گفت: ذهن کنجکاو نسل جوان طالب این است که مسائل حلاجی و شبهات رفع شود تا دل آن ها به جواب مرضی خدا و اسلام قانع و آرام شود.

وی افزود: این کار سختی به شمار می رود و حتی گاهی سخت تر از فراهم کردن مسائل معیشتی است، نسل جوان امروز در معرض شبهات هستند و اگر این شبهات متراکم شود اعتقاد آن ها به اسلام و انقلاب سست خواهند شد که خطرناک است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: همه افتخار نظام اسلامی این است که جوانان فهمیدند و باور کردند چه باید کنند اگر این باورها سست شود شاهد مشکلاتی خواهیم بود، در این سال ها ابزار برای ایجاد شبهه و لجن پراکنی ها زیاد شده است.

وی ادامه داد: نگران هستم که امثال ما آنگونه که وظیفه داریم کار نکرده باشیم یا این که درصدد کار نباشیم، اگر روحانیت و مسؤولان شبهات را پاسخ ندهند امکان دارد که در تضعیف عقاید و اسلام و انقلاب سهیم باشند، اگر پاسخ ها درست داده شود جوانان منحرف نخواهند شد و در فتنه ها مقابله خواهند کرد.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که انسان نباید اصل ها را کنار بگذارد و مشغول فرع هایی شود که تأثیر چندانی در زندگی ندارد، ابراز داشت: یکی از شعارهای فتنه 88 نه غزه و نه لبنان بودند یعنی اعتراض کردند که چرا مسؤولان کشور بخشی از نیروها و فکر کشور را صرف مطالبی می کنند که مربوط به کشورهای دیگر است.

وی عنوان کرد: خوشبختانه فتنه 88 جز رسوایی برای عاملان آن نداشت اما وقتی این فکر توسعه پیدا کند جوانان دچار شبهه می شوند، گاهی گفته می شود که چرا نیروهای کشور در خارج از مرزها می جنگد، این شبهات در عمق روح اثر می گذارد و می تواند خطر جدی در جامعه به وجود آورد، انسان باید به وظیفه خود عمل کند حال اگر دیگران لجاجت کنند و نپذیرند حسابشان با خدا است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به مفهوم حق و این که حق چگونه پیدا می شود و حدود آن چیست؟ خاطرنشان کرد: بحث های عمیقی درباره فلسفه حقوق وجود دارد که  متأسفانه این گونه مسائل در حوزه رواج ندارد و بیشتر به مسائل روزمره طهارت و امثال آن پرداخته می شود و به مسائل ریشه ای که ممکن است سرنوشت ساز باشد کمتر توجه می کنیم.

وی اضافه کرد: در تعاملات و معاملاتی که داریم گاهی گفته می شود که حقی برای کسی در نظر گرفته شده حال این حق به چه معنایی است، حق دار شدن یعنی انسان می تواند آن مسأله را که به عنوان حق در نظر گرفته شده مطالبه کند، کسی که واجد حق می شود تسلطی برای انجام آن کار پیدا می کند.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که حق، مالک شدن تسلط قانونی برای انجام کاری است، گفت: حق به گونه ای است که اگر انسان انجام دهد کسی نمی تواند با آن مخالفت کند همانند توافقی که صورت می گیرد تا مثلا همسر فلان حق را داشته باشد.

وی افزود: سؤال می شود که حق را چه کسی جعل می کند و تا کجا می توان آن را توسعه داد، آیا مخلوق می تواند بر خدا حقی داشته باشد و مالک چیزی شود که خدا مالک نیست یا خیر؟ این مسأله پارادوکس است چون اگر خدا مالک همه چیز است و او به همه نعمت داده مخلوقات او حقی ندارند که مالک نباشد از این رو این معنا درباه خداوند متعال مصداق ندارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که هیچ موجودی بر خدا هیچ حقی ندارد، ابراز داشت: خداوند متعال از باب لطف و رحمت واسعه مسائلی را خودش قرار داده است و مثلا می فرمایند مؤمنان بر ما حق دارند که آن ها پیروز کنیم.

وی عنوان کرد: اگر از نظر علمی، عقلی و منطقی تمام عمر خود را در راه خدا و جان خود را در این راه بدهیم حقی نداریم چون او مالک همه چیز است، خداوند می فرماید اگر به دستورات عمل شود در عوض آن نعمت های بسیاری به مؤمن می دهد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اگر خدا این حق را نداده باشد و اجازه این کار را به بندگان ندهد هیچ حقی تحقق پیدا نمی کند ازاین رو هر حقی تابع حق الهی است، اگر خدا حقی قرار دهد در همان حد ثابت می شود اما اگر نفی کرد اعتباری نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: بسیاری از احادیث اهل بیت(ع) پاسخ به سؤالات افراد است، گاهی ابتدائا برای افزایش علم شیعیان بیاناتی داشته اند، همچنین رساله هایی از سوی ائمه وجود دارد که یکی از آن ها رساله حقوق از امام سجاد است، حضرت در این رساله می فرماید خداوند به اندازه ای بر انسان حق دارد که او را احاطه کرده است و برخی از آن ها مهم تر به شمار می رود.

آیت الله مصباح یزدی گفت: حضرت زین العابدن می فرماید بزرگترین حق ها اطاعت است، حقی که خدا بر بندگان دارد اصل همه حقوق بوده و حق های دیگر فرع بر این اصل است، خدا بر اساس لطفی که دارد حقی برای بنده خود قرار داده است، اصل این حق برای بنده تفضل است، خداوند می فرماید اگر به دستورات عمل شود انسان دارای اصلاح امور دنیوی و سعادت ابدی می شود./1323/پ۲۰۱/ج۱

ارسال نظرات