۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۵۰۴۲۱۵
استاد حوزه علمیه مطرح کرد؛

از صلح امام حسن تا قیام امام حسین

حجت الاسلام عالمی با اشاره به صلح امام حسن(ع) و قیام امام حسین(ع)، گفت: در کنار آیات جنگ و جهاد، آیات صلح هم نازل شده است؛ این که در چه زمانی صلح و چه زمانی جنگ باشد، به شرایط و مصلحت بستگی دارد.
صلح امام حسن(ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت السلام ابوالقاسم عالمی ظهر امروز در مسجد امام حسن عسکری(ع) قم به تشریح مبحث صلح امام حسن(ع) پرداخت و گفت: اصل در اسلام بر جنگ و جهاد نیست، همانطور که در کنار آیات جهاد، آیات صلح هم نازل شده است.

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: جنگ و جهاد نسبت به کفار مرحله آخر است؛ وقتی که شما به طبیب مراجعه می کنید ابتدا سعی می کنند با دارو حال شما را خوب کنند و در صورت عدم بهبودی، دست به تیغ و جراحی می برند.

وی خاطرنشان کرد: پیامبر اسلام ابتدا با یهودیان به جنگ نپرداختند و آن ها را به اسلام دعوت کردند؛ اگر مسلمان نمی شدند به آن ها می گفت که باید جزیه پرداخت کنند و جنگ در مرحله آخر بود؛ جنگ آثار و تبعات زیادی دارد و آثار آن ده ها سال به جا می ماند.

این کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به نامه 59 نهج البلاغه، بیان داشت: امیرمؤمنان علی(ع) می فرمایند، اگر جنگی شد و دشمن پیشنهاد صلح داد، پا فشاری بر جنگ نکنید؛ خدای متعال هم به صلح راضی می شود و لشگریان هم نفس تازه می کنند.

وی ادامه داد: فایده دیگر صلح این است که شهرها و کشورها در امنیت هستند؛ در مواقع جنگ افرادی به دنبال گرفتن ماهی از آب گل آلود هستند؛ هر موقع و در هر زمانی یک مصلحتی وجود دارد و بر اساس آن باید برای صلح و جنگ تصمیم گیری شود.

حجت الاسلام عالمی افزود: امام حسن مجتبی(ع) با توجه به شرایط و موقعیتی که در آن زمان حاکم بود، مصلحت را در صلح دیدند؛ اما در زمان امام حسین(ع) اوضاع تغییر کرد و ایشان تصمیم به قیام و جنگ گرفتند؛ هر دو حضرت امام معصوم هستند و بدون شک صلح و جنگ ایشان برای حفظ اسلام بود./840/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات