۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵
کد خبر: ۵۰۳۴۶۴
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان:

گمراهی و غفلت نتیجه بی عقلی است

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه گمراهی و غفلت انسان را بی دین می‌کند، گفت: دینداری نتیجه عقل گرایی است.
حجت الاسلام و المسلمین انصاریان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، استاد حوزه علمیه و مفسر قرآن کریم، شب گذشته در مراسمی که به مناسبت ایام ماه مبارک رمضان در حسینیه همدانیها برگزار شد، گفت: باطن قلب و عقل مادی نیست.

وی افزود: برقراری ارتباط با ملکوت از شؤونات عقل است، اگر باطن عقل مادی بود هرگز چنین امر عظیمی برای انسان محقق نمی‌شد که بتواند فیوضات معنوی را از ماوراء این عالم دریافت کند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان پرداخت را منوط بر داشتن دانست و بیان داشت: کسانی که بعد از پیامبراعظم(ص) قرآن و عترت را رها کردند در اصل در مسیر گمراهی محض گام نهادند.

وی ادامه داد: امروز بسیاری از مردم دنیا تابع امور دنیوی مانند ثروت، قدرت و شهوت هستند، چنین افرادی دین را فدای لذت‌های زودگذر می‌کنند و هرگز به آخرت فکر نمی‌کنند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه شیطان برای گمراه ساختن انسان‌ها از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند، گفت: امام حسن مجتبی(ع) در جنگیدن، شجاعت، جهاد، اخلاص و علم همانند پدر بزرگوارشان امام علی(ع) بودند، بسیاری از شیعیان گمراه شده به معاویه نامه‌ می‌نوشتند با این مضمون «ای معاویه چقدر طلا به ما می دهی تا امام را دست بسته برایت بیاوریم» به همین دلیل است که باید از شهوت، ثروت و قدرت ترسید.

این مفسر قرآن کریم اضافه کرد: کسانی که از عقل و قلب بهره نبرند سراسر در گمراهی و غفلت غوطه‌ور خواهند بود، زیرا عقل یک باور باطنی است، بنابراین اگر این دو عضو فعال نباشد انسانها امام علی(ع) را کنار گذاشته و بر گوساله سامری سجده خواهند کرد.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان بی دینی را نشانه بی عقلی دانست و عنوان کرد: کسانی که بر روی عقلشان حجاب می‌افکنند به طور قطع بی دین هستند.

این مفسر قرآن کریم اظهار داشت: در روایتی آمده است «قلب در بین دستان رحمت الهی است، زمانی که بپوشانند و تارکش کنند از دست خدا خارج و به دست شیطان داده می‌شود» زمانی که قلب از دست صاحبش خارج شود محل طواف شیطان می‌شود.

وی افزود: انسان اگر زیاده و باطل گو نباشد دلش مرتع شیطان نمی‌شود؛ قلب یکی از مراکز ویژه و یکی از دو عضو مهم مورد توجه خداوند است، هیچ چیزی در قیامت به درد انسان نمی‌خورد مگر قلب سلیم.

استاد حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: روایت است که صاف‌ترین آینه قلبی است که رقیق‌ترین و نازک‌ترین باشد، نور الهی به چنین قلبی نفوذ می‌کند؛ منظور از نور کلام الهی و سخنان ارزشمند حضرات معصومین(ع) است./813/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات