۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۱۱
کد خبر: ۵۰۲۸۳۵
آیت الله سبحانی:

سعادت و شقاوت به دست خود انسان است

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به اینکه سعادت و شقاوت بیان شده در رحم مادر به معنای جبر نیست، گفت: سعادت و شقاوت انسان به دست خود اوست چراکه این مطلب موافق نص آیات شریفه قرآن است.
آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید شامگاه شنبه در هفتمین برنامه چشمه معرفت که در شب های ماه مبارک رمضان از شبکه دوم سیما پخش می شود با اشاره به روایتی از پیامبر گرامی اسلامی مبنی بر اینکه انسان شقی و سعید در رحم مادر شقاوت و سعادتشان مشخص است، اظهار داشت: همه می دانیم که خداوند انسان را آزاد آفریده است که اگر بخواهد ایمان بیاورد یا کفر بورزد مختار بوده و آیات قرآن در این مورد فراوان است.

وی افزود: ما باید آیات قرآن را محور قرار دهیم و روایات صحیح السندی را که در ظاهر مخالف آیات است را توجیه کنیم؛ سؤال می شود این که در روایت می گوید انسان خوشبخت در شکم مادر سعید و انسان بدبخت در شکم مادر شقی است این سعادت و شقاوت دینی است به این معنا که اگر کودک در رحم مادر شقاوت دینی دارد مجازات او در آینده معنایی ندارد و همینطور سعادت دینی در رحم مادر نمی تواند پاداشی را در پی داشته باشد.

استاد برجسته درس خارج تأکید کرد: حدیث را می توان به این صورت معنا کرد که سعادت و شقاوت جنبه دنیوی دارد یعنی کودکی که پدر و مادری مریض دارد مرض و بدبختی از طریق ژن به او سرایت می کند و پدر و مادری که سالم و پاک هستند این سعادت بهداشتی به فرزند نیز سرایت می کند و مانعی از این گونه معنا کردن نیست، به همین جهت در اسلام بر ازدواج سالم تأکید شده است.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به معنای دیگر این روایت که علمای اسلام به آن روی آورده اند، ابراز داشت: می توانیم بگوییم گویا یک ملک آینده این کودک را می بیند که با اختیار و با اراده خوشبختی خودش را به وجود می آورد و دیگری را می بیند که با دست خود، خودش را به شقاوت می کشاند و همین مطلب را می نویسند که فلانی در آینده شقی و فلانی در آینده سعید خواهد شد.

وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که نوشتن آنها جنبه طریقی و استکشافی دارد، مثل اینکه یک معلم از آینده کودک خبر می دهد که در امتحان قبول می شود و از آینده دیگری خبر می دهد که مردود می شود، خبر دادن معلم در قبول یا رد شدن شاگرد تأثیری ندارد بلکه صرفا اخبار است.

استاد برجسته درس خارج با اشاره به اینکه در همین روایت داریم گاهی برای خدا «بدا» هم حاصل می شود، ابراز داشت: یعنی گزارش ملائک قطعی نبوده بلکه نسبی است و شاید سعادت و شقاوت کودک تغییر پیدا کند؛ چه بسا انسان هایی که روز اول راهشان بهشتی بودند و در نهایت جهنمی شدند و افرادی که در لبه پرتگاه دوزخ بودند ولی به بهشت رسیدند./1330/پ۲۰۲/ج۱

ارسال نظرات