۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۵
کد خبر: ۵۰۲۶۰۵
آیت الله سبحانی:

قدرت و سلطنت شایسته مقام معصوم است

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به اینکه قدرت بسیاری از اوقات منشأ فساد و خون ریزی است، گفت: قدرت و سلطنت شایسته مقام معصوم است و به همین جهت حضرت سلیمان از خداوند پادشاهی و سلطنت طلب می کند.
آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید شامگاه جمعه در ششمین برنامه چشمه معرفت که در ماه مبارک رمضان از شبکه دوم سیما پخش می شود با اشاره به آیه ای در قرآن مبنی بر سخن حضرت سلیمان با خدای متعال اظهار داشت: در یکی از آیات قرآن آمده است که حضرت سلیمان از خداوند قدرت و سلطنتی خواست که به غیر از او شایسته دیگری نباشد.

وی با تأکید بر اینکه انبیای معصوم و دارای فضائل و مناقب هستند، افزود: گاهی سؤال می شود چرا ایشان از خداوند ملک و سلطنت می خواهد آنهم ملکی که خداوند به کسی نداده باشد آیا از این صحبت بوی حسد فهمیده نمی شود؟ در حالی که ما می گوییم او گفت ملکی به من بده که شایسته کسی غیر از من نباشد نه این که به دیگری اعطا نکن که دومی حسد است.

حضرت آیت الله سبحانی عنوان کرد: انبیا و پیراسته از حسادت هستند و حضرت سلیمان دارای قدرت های عظیمی بود تا جایی که جنیان در اختیار او بودند و همینطور باد در اختیار او قرار داشت و آن چنان قدرتی داشت که پرندگان در اختیار او بودند ولی هرگز از این قدرت برای نفع شخصی استفاده نکرد.

وی ادامه داد: اگر این سلطنت در اختیار انسان عادی باشد دنیا را به فساد می کشد، بنابراین سلطنت این گونه ای مسلما شایسته سلیمان و افراد مثل او یعنی انبیاء و اولیاء است که هرگز از قدرت به نفع شخص خود استفاده نمی کنند همچنانکه حضرت سلیمان وقتی باد را در اختیار دارد از آن به نفع بشر بهره می گیرد و به وسیله هدهد نامه ای به بلقیس نوشت و او را به توحید دعوت کرد، بنابراین این چنین قدرتی شایسته افراد معصوم است که به نفع دین خدا از آن بهره بگیرند.

استاد برجسته درس خارج با تأکید بر اینکه امروز در کشورهای خارجی افراد قدرتمند زیادی از قدرت خود سوء استفاده می کنند، ابراز داشت: امروز در سرتاسر دنیا دولت ها زنان و کودکان را به خاک و خون می کشند و آنها در حقیقت فدای نزاع دو دولت و قدرت طلبی آنها می شوند که تازه این قدرتی است که کامل نیست، حال فرض کنید قدرت سلیمان در اختیار این افراد قرار بگیرد که قتل و خون ریزی سراسر عالم را فرا می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: پدر سلیمان یعنی حضرت داود هم قدرتی برای نرم کردن آهن دارد ولی هیچگاه از آن سوء استفاده نمی کند بلکه از قدرت خود استفاده می کند و زره می سازد و از این راه امرار معاش می کند؛ همین انسان وقتی مناجات می کند کوه ها نیز با او همصدا می شوند.

حضرت آیت الله سبحانی در پایان خاطرنشان کرد: البته باید یادآوری کنیم زندگانی حضرت سلیمان و حضرت داود در قرآن محید به نحو روشن و درست به تصویر کشیده شده است ولی در کتاب های ادیان دیگر به خوبی سخنی از آنها بیان نشده است و اگر به کتب عهدین مراجعه کنیم سخنانی در مورد ایشان آمده است که شایسته مقام معصوم نیست./1330/پ۲۰۲/ج۱

ارسال نظرات