۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۹
کد خبر: ۵۰۲۴۷۴
آیت الله علم الهدی:

جبهه ضد خدایی هیچ گاه پیروز نخواهد شد

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: خداوند عزیز است یعنی پیروزی متعلق به خداست و هیچ کس بر او پیروز نمی شود.
تفسیر آیت الله علم الهدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی در ششمین روز از ماه مبارک رمضان به ادامه بیان نکات تفسیری سوره مبارکه حدید پرداخت و اظهار کرد: به فرموده قرآن کریم تمام موجودات اعم از عاقل و غیر عاقل خدا را تسبیح می کنند. یعنی نه تنها ساختار آن ها دلالت بر سلب عجز از پروردگار می کند، بلکه منطق تسبیح دارند و نطق به تسبیح می کنند و «سبحان الله» می گویند.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی افزود: خداوند متعال در آیه 44 سوره مبارکه اسراء می فرماید «وَإِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَلَكِنْ لَا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُم» یعنی هیچ چیزی وجود ندارد مگر این که خدا را تسبیح می کند ولی شما تسبیح آن ها را نمی فهمید. قرآن می گوید «موجودات تسبیحی دارند که شما آن را نمی فهمید.» این تسبیح چیست؟ تسبیحی متناسب با شعور آن هاست. وجود ضمیر «هم» در این آیه دلالت می کند بر این که سایر موجودات هم از شعور مختص خود برخوردارند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: آیه دیگری در قرآن داریم که می فرماید وقتی اهالی محشر به دست و پای خودشان اعتراض می کنند که «چگونه علیه ما گواهی دادید؟» می گویند «خدایی ما را به نطق آورد که هر چیزی را به نطق آورده است.» پس معلوم می شود تمام موجودات برای خود نطقی دارند که با همان زبان تسبیح خداوند را می گویند.

آیت الله علم الهدی در بیان مصداق تسبیح خداوند توسط موجودات غیر زنده، یادآور شد: در زمان پیامبر(ص)، یکی از معجزاتی که توسط ایشان اتفاق افتاد، به سخن آمدن سنگ ریزه ها در پاسخ به درخواست مشرکان برای اثبات وجود خداوند بود. از آنجا که معجزه یک امر خرق عادت است؛ نه یک امر خرق طبیعت، در نتیجه سنگ ریزه هم منطق دارد و «سبحان الله» می گوید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که خداوند در انتهاب نخستین آیه سوره حدید صفت «عزیز» را برای خود عنوان کرده است، گفت: هر جبهه ای که در برابر خداوند خود را تعریف کند، شکست می خورد و اگر در جایی هم پیروزی ظاهری پیدا کند، ماهیت آن اتفاق پیروزی نیست. گاهی برخی در ظاهر پیروز می شوند تا زمین بخورند؛ چه در عرصه های سیاسی، چه در عرصه های اقتصادی و چه در عرصه های اجتماعی. این گونه نیست که اگر کسی در برابر خدا ایستاد، پیروز شود. خداوند عزیز است یعنی پیروزی متعلق به خداست و هیچ کس بر او پیروز نمی شود./۲۰۳/۸۲۰/ب۱

ارسال نظرات