۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۵۰۲۳۸۲
حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی:

هر خبری دست تان رسید منتشر نکنید

کارشناس دینی رسانه ملی با بیان این که یکی از معضلات جامعه امروزی این است که ما هر چه را از هر کجا می شنویم با اطمینان نقل می کنیم، گفت: هر چه که در فضای مجازی، اینترنت و رسانه ها گفته می شود، درست نیست.
حجت الاسلام و المسلمین حسینی قمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین حسینی قمی ظهر امروز در مسجد امام حسن عسکری(ع) قم با اشاره به نامه 69 نهج البلاغه، گفت: امیرمؤمنان(ع) می فرمایند، هر چه را شنیدی تعریف مکن که همین برای دروغ کافی است.

کارشناس دینی رسانه ملی تصریح کرد: یکی از معضلات جامعه امروزی این است که ما هر چه را از هر کجا می شنویم با اطمینان نقل می کنیم؛ هر چه که در فضای مجازی، اینترنت و رسانه ها گفته می شود، درست نیست.

وی با بیان این که رسول خدا(ص) هر گاه منبر می رفتند، آیه 70 سوره مبارک احزاب را تلاوت می کردند، اظهار داشت: نشانه تقوا این است که حرف خوب بزنید و حرفی که می زنید به آن اطمینان داشته باشید؛ این که پیامبر اکرم(ص) پیش از هر سخنرانی این آیه را تلاوت می کردند و بر تقوا تأکید داشتند، خیلی مهم است.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: یاران امام صادق(ع) روایت می کنند که هر گاه با ایشان خداحافظی می کردند، ایشان توصیه می کردند که راست بگویید؛ میان حق و باطل چهار انگشت فاصله است و حق آن است که ببینی و باطل آن است که بشنوی، البته گاهی هم ممکن است که ما اشتباه ببینیم.

وی تأکید کرد: هر خبری در فضای مجازی به دست شما می رسد، آن را منتشر نکنید؛ فضای مجازی پر از اخبار ضد و نقیض شده و بسیاری از کسانی که این اخبار را نشر می دهند، نمی توانند صحت آن را تأیید کنند.

سخنران مذهبی و مبلغ حوزه علمیه قم بیان داشت: متأسفانه امروز شرایط به گونه ای شده که اگر می بینیم کسی دارد غیبت می کند، خجالت می کشیم به او بگوییم غیبت نکن؛ وقتی در آخرت نامه اعمال را به ما می دهند، بسیاری از افراد اعتراض می کنند که این نامه اعمال ما نیست، ما 70 سال عبادت کرده ایم؛ در حالی که خبر ندارد حسنات 70 ساله خود را با بردن آبروی فرد دیگری به او بخشیده است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی ابراز داشت: یکی از واجبات دین این است که اگر در جلسه ای غیبت می شود، نهی از منکر کنید و مانع غیبت شوید؛ اگر کسی غیبت کرد نباید روی خوش نشان دهید چرا که غیبت کننده یک گناه و شنونده غیبت 70 برابر گناه کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در روایتی آمده که مردم دو دسته اند و دسته ای اهل سکوت هستند؛ به فردی که کم حرف است نزدیک شوید که حرف او حکمت است؛ افراد پر حرف حافظه ضعیفی دارند و افراد ساکت، دارای حافظه قوی هستند.

کارشناس دینی رسانه ملی ادامه داد: دسته دوم افرای هستند که هر چه بر زبانشان می آید را می گویند و مهم نیست که چه پاسخی می شنوند؛ به تعبیر روایت، این افراد تقویت یافته شیطان بوده و یا شیطان در انعقاد نطفه آن ها سهیم بوده است.

وی در پایان با اشاره به بحث استخاره و تعبیر خواب، تصریح کرد: استخاره گرفتن زمان و شرایط خاصی دارد؛ این گونه نیست که برخی حتی برای آب خوردن هم استخاره می کنند؛ در امر ازدواج، خرید مسکن و هر اقدام دیگری، ابتدا باید مشورت و تحقیقات انجام داد و در مرحله آخر، اگر نتیجه قطعی حاصل نشد، استخاره وارد است؛ تعبیر خواب هم همین گونه است و این که هر خوابی دیدیم پی تعبیر آن باشیم و زندگی خود را بر اساس آن خواب دگر گون کنیم امری اشتباه است./840/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات