۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۵۰۲۳۳۶
معاون تهذیب حوزه های علمیه استان ایلام:

رسانه در تبیین فرهنگ دینی نقش محوری دارد

معاون تهذیب حوزه های علمیه استان ایلام گفت: رسانه یک نهاد فرهنگی است که یکی از رسالت های آن ترویج دین و فرهنگ دینی استو امروزه ما کمتر جریان اجتماعی و فرهنگی را می بینیم که رسانه در پیدایش و شکل گیری آن نقش نداشته باشد.
حسین تمرخانی رسانه

حجت الاسلام حسین تمرخانی، معاون تهذیب حوزه های علمیه استان ایلام در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ایلام، اظهار داشت: عصر حاضر عصر اطلاعات و رسانه و روایت هاست و رسانه به صورت گسترده ای در اختیار عامه مردم است.

وی افزود: رسانه می تواند کانونی برای حرکت مردم در راستای دین و بیداری اسلامی باشد، رسانه به ویژه رادیو و تلویزیون از اهمیت بسیار بالایی در انتقال داده های فرهنگی، دینی و اجتماعی دارند.

معاون تهذیب حوزه های ایلام با بیان اینکه در میان وسایل ارتباط جمعی تلویزیون به دلیل گیرایی و جذابیت هایی که دارد نقش بسیار مهمی را در انتقال داده ها و الگوهای رفتاری و فرهنگ سازی دارد، تاکید کرد:  رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره) می فرمایند اهمیت رادیو و تلویزیون بیشتر از همه وسایل ارتباط جمعی است. این دستگاهها، دستگاههای تربیتی هستند باید تمام اقشار  ملت با این دستگاهها تربیت شوند و این یک دانشگاه عمومی است  یعنی دانشگاهی است که در تمام سطح کشور گسترده شده است.

این مدرس حوزه تصریح کرد: رسانه یک نهاد فرهنگی است که یکی از رسالت های آن ترویج دین و فرهنگ دینی است، امروزه  وسایل ارتباط جمعی و رسانه با انتقال اطلاعات شکل دهی و مبادله افکار عمومی در توسعه و تغییر فرهنگ و تمدن بشری نقش بسیار مهمی را ایفا می کند و ما کمتر جریان اجتماعی و فرهنگی را می بینیم که رسانه در پیدایش و شکل گیری آن نقش نداشته باشد.

وی ابراز کرد: رسانه هم می تواند در جامعه التهاب ایجاد کند و هم می تواند آرامش را در جامعه به وجود آورد. رسانه با برنامه هایی که دارد می تواند بر روی ادراک و عاطفه و رفتار انسان تأثیرگذار باشد.

حجت الاسلام تمرخانی اظهار کرد: رسانه به ویژه تلویزیون می تواند نقش محوری در ترویج دین در جامعه داشته باشد؛ صدا و سیما با ساخت و تولید برنامه های تلویزیونی متناسب با سنین مختلف می تواند جذابیت دین و دینداری کمک شایانی داشته باشد.

وی اضافه کرد: باید برنامه های تلویزیونی که ساخته می شود تحت نظر کارشناسان دینی باشد و برنامه ها باید با فن آوری های روز دنیا در چارچوب دینی ارائه شود که جذابیت دین را برای مخاطب افزایش دهد و آنها را به سمت و سوی دین و دینداری سوق دهد.

معاون تهذیب حوزه های علمیه استان ایلام خاطرنشان کرد: رسانه باید متناسب با اقشار مختلف جامعه برنامه هایی را تدوین کند، ما در بیشتر سریال های تلویزیونی مشاهده می کنیم که فرهنگ نماز و دعا و نیایش را در سکانس هایی نشان می دهند که طرف با مشکلی مواجهه شده است و یا سریال های مناسبتی ماه رمضان فرهنگ نماز و روزه را  نشان می دهند، در غیر این صورت ما نمی بینیم که در یک سریالی فرد بدون اینکه مشکلی برایش پیش آمده باشد نماز بخواند، چرا ما در ساخت سریال های تلویزیونی به نحوی اقدام نکنیم که این وظیفه شرعی نمود بهتری پیدا کند، چرا در سریال های تلویزیونی انواع غذاها و تزئینات نشان داده می شود و در هر قسمت این تکرار می شود اما نماز که غذای روح است را در ساخت سریال ها نادیده می گیریم.

وی در پایان گفت: ماه رمضان فرصت مناسبی است که با تولید برنامه های دینی اشتیاق به دینداری را افزایش دهیم و همین رویه در طول ماه های دیگر نیز تداوم یابد./۸۷۹/۳۰۳/ب2

ارسال نظرات