۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۹
کد خبر: ۵۰۲۲۵۵
استاد اخلاق حوزه علمیه تبریز:

ذکر الهی مسیر دستیابی به انس و ایجاد سنخیت با ماه رمضان است

حجت الاسلام عالی با تأکید بر ایجاد سنخیت و انس با ماه مبارک رمضان، گفت: از جمله راه های دستیابی به این سنخیت ذکر و یاد الهی است.
حجت الاسلام مهدی عالی، استاد اخلاق حوزه علمیه تبریز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام مهدی عالی، استاد اخلاق حوزه علمیه تبریز شب گذشته در جمع نمازگزاران و روزه داران مسجد مقبره تبریز با بیان اینکه برای سنخیت با ماه مبارک رمضان و بهره مندی بیشتر با این ماه راه هایی وجود دارد، اظهار داشت: ماه رمضان ماه بزرگی است که سنخیت با آن عروج معنوی را برای انسان به ارمغان خواهد آورد.

وی با تأکید بر ذکر فراوان در این ماه و یاد الهی، خاطرنشان کرد: این ماه، ماه برکت و مغفرت است، هر ذکر و عمل مستحبی در این ماه دارای فضیلت بالایی است، یکی از مسائلی که باید در این ماه مورد توجه داشته باشیم ذکر الهی و یاد خداوند متعال در هر لحظه است.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه تبریز با بیان اینکه ذکر الهی پرده های غفلت را کنار می زند، تصریح کرد: انسان با ذکر خداوند متعال باید حضور پروردگار را احساس کند، این حس، حس مادی نیست بلکه احساس شهودی و حضوری نسبت به پروردگار عالم  است.

وی ذکر قلبی را مهم دانست و گفت: ذکر قلبی است که انسان را از غفلت بیرون می برد و زمانی که انسان غفلت زدایی کرد و پرده های غفلت کنار رفت، به قرب الهی دست خواهد یافت و به خداوند متعال نزدیک تر خواهد شد، در این ماه باید ذکر خداوند را بسیار مورد توجه قرار داد.

حجت الاسلام عالی با اشاره به اهمیت ذکر در قرآن و روایات متعدد، ابراز داشت: ذکر حی و میت دارد، ذکری که لقلقه زبان باشد و انسان را به عمق حقیقت آن و در نتیجه قرب پروردگار نکشاند این ذکر میت است، اما ذکر قلبی که دارای روح است و انسان را به واقع متوجه خداوند می کند ذکر حی است.

وی مشکل بشریت را نبود توحید و معنویت عنوان و تصریح کرد: زمانی که معنویت را از زندگی انسان حذف کنند این بشر است که دچار استرس و تشویش خواهد بود، اما اگر در تمام شؤن معنوی و مادی انسان خداوند را یاد کرد این فرد به آرامش خواهد رسید و از هر استرسی دور خواهد شد.

این استاد اخلاق حوزه علمیه تبریز ابراز داشت: از برکات ذکر این است که خداوند متعال به خاطر حرمت اهل ذکر عذاب الهی را از شهری بر می گرداند، ذکریا بن آدم در نامه ای از امام رضا خواست که در رکابشان باشد، امام رضا (ع) فرمودند که به برکت وجود شما عذاب از این شهر برداشته شده است.

وی با تأکید بر ایجاد سنخیت و انس با ماه مبارک رمضان، گفت: از جمله راه های دستیابی به این سنخیت  ذکر و یاد الهی است، انس به دنبال این ذکر و یا پروردگار است که به درک حقیقت رمضان خواهد رسید و به قرب الهی که هدف ماه عظیم الهی است دست خواهد یافت./854/۲۰۳/ب2

ارسال نظرات