۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
کد خبر: ۵۰۲۲۳۵
آیت الله سبحانی:

انسان عادی می تواند به مراتبی از عصمت دست پیدا کند

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به اینکه عصمت تام و حقیقی برای انبیا و ائمه طاهرین(ع) است، گفت: عصمت مراتبی دارد که انسان عادی هم می تواند با درک حقیقت گناه به مرتبه نازلی از آن دست پیدا کند.
آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه پنجمین برنامه چشمه معرفت که در ماه مبارک رمضان از شبکه دوم سیما پخش می شود با اشاره به سؤالی مبنی علت و عامل عصمت انبیا اظهار داشت: عصمت مراحلی دارد، یکی از مراحل آن عصمت در مقابل گناه و استقامت در برابر معصیت است و مرحله دیگر عصمت از خطا و اشتباه است که سؤال ما مربوط به مورد نخست است یعنی عاملی که باعث می شود انبیا اصلا گناه نکنند چیست.

وی افزود: حتی گاهی این مسأله مطرح می شود که انبیای الهی فکر گناه هم نمی کنند؛ حال سؤال می شود چگونه جناب یوسف در برابر زلیخا که خود را برای او آماده کرده است به خدا پناه می برد و مرتکب گناه نمی شود؟ البته برای عصمت انبیا عوامل مختلفی وجود دارد که مهمترین آن علم آنها به آثار و عواقب گناه است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم تأکید کرد: اگر انسان علم قطعی به عواقب گناه داشته باشد در برابر معصیت خود را بیمه می کند؛ فرض کنید آبی پر از گل و لجن و میکروب درون یک لیوان است که خوردن آن در لحظه موجب گرفتاری به مرگ و یا بیماری های کشنده می شود، هیچ فردی حاضر نمی شود این آب را بنوشد و همه افراد در برابر نوشیدن آن معصوم هستند چراکه عواقب شوم آن را می بینند.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه اگر سیمی دارای برق باشد هیچ انسانی پیدا نمی شود که حتی در برابر گرفتن مبلغ زیاد دست به آن سیم بزند، تصریح کرد: عصمت مراتبی دارد، بنابراین همان گونه که آثار عمل کشنده برق برای ما مجسم است آثار گناه برای انبیای الهی  همین گونه روشن است.

وی ادامه داد: حضرت یوسف(ع) به خدا پناه می برد چراکه با چشم خودش اثر گناه که جهنم و آتش است را می بینید؛ امیرمؤمنان نیز در خطبه متقین می فرماید انسان های با ایمان گاهی به جایی می رسند که از همین دنیا بهشت و جهنم و آثار اعمال خود را می بینند و یا در سوره تکاثر می خوانیم اگر انسان به مرحله یقین برسد جهنم را می بیند.

استاد برجسته درس خارج با تأکید بر اینکه ما هم می توانیم مراحلی از عصمت را به دست بیاوریم، یادآور شد: جناب سلمان دارای عصمت نازله است و ابوذر و مقداد در حد نازل معصوم از معصیت و گناه بودند و ما هم می توانیم با عقیده نیک و شناخت از آثار گناه و معاصی نسبت به برخی گناهان معصوم بشویم ولی باید بدانیم عصمت به تمام معنا و عصمت حقیقی تنها برای انبیای الهی، اولیا و ائمه طاهرین است.

وی خاطرنشان کرد: امام علی(ع) از پیامبر اسلام سؤال کرد بهترین عمل در ماه مبارک رمضان چیست؟ که حضرت فرمود چشم پوشی از گناه بهترین کار در این ماه است، بنابراین عصمت در این یک ماه سبب می شود که انسان حقایقی را درک کند و آمادگی بیشتری را برای مراحل بعدی بندگی به دست بیاورد./1330/پ۲۰۲/ج۱

ارسال نظرات