۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
کد خبر: ۵۰۱۹۶۵
آیت الله سبحانی:

خدا و دین محوری مسأله ای فطری و درونی است

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره فطری و درونی بودن مسأله دین و خدا محوری گفت: گرایش به خدا و ماوراء طبیعت مسأله نیست که از خارج به انسان آموزش داده شود بلکه درونی است.
آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی، استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه در چهارمین برنامه چشمه معرفت که در ماه مبارک رمضان از شبکه دوم سیما پخش می شود با اشاره به سؤالی مبنی براینکه آیا اعتقاد به خدا و ماوراء طبیعت یک عقیده وارداتی است یا از درون انسان جوشش پیدا می کند؟ اظهار داشت: گاهی این مسأله مطرح می شود که اعتقاد به خدا و دین مثل مسائل ریاضی و هندسی که انسان آنها را از خارج می آموزد یا ندایی است که از درون شنیده می شود.

وی افزود: طبق آیات قرآن اعتقادات به خدا و ماوراء طبیعت ندای درونی است و کاوشگران نیز این مسأله را به صورت علمی بیان کرده اند که در ابعاد روحی بشر بعدی به نام علم گرایی و آموزش وجود دارد که حتی در طفل خردسال هم هست یعنی فرد ذاتا به آموزش علاقه دارد و می خواهد مسائل مختلف را کشف کند و در کنار آن حس اخلاق و گرایش به نیکی ها است که در تمام ملت ها وجود دارد، همینطور گرایش به زیبایی ها وجود دارد که همه این موارد نداهایی است که از درون انسان شنیده می شود.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه چهارمین حس درون انسان به اعتراف کاوشگران حس مذهبی و گرایش به ماوراء طبیعت است، تصریح کرد: آنها می گویند هرکجای دنیا که به نوعی تمدن بوده یک نوع مذهب و تعبدی وجود داشته است و این یک مسأله ای است که از درون می جوشد، قرآن هم همین مسأله را می فرماید و می گوید: «فطرت الله التی فطر الناس علیها» به این معنا که آفرینش انسان بر اساس خلقت خدا شناسی است و همه درون خود بدون تردید خدا را قبول دارند.

وی ادامه داد: حتی کسانی که گرایش به مادی گرایی دارند در شرایط سخت موحد می شوند، قرآن هم می گوید وقتی این افراد در کشتی بنشینند و هوا طوفانی شده و کشتی در معرض غرق شدن قرار بگیرد همه خدا را صدا می زنند، بنابراین همه از درون علاقه ای به ماوراء طبیعت دارد، امام علی(ع) نیز در نهج البلاغه می فرماید انبیاء نیامدند تا مسائل جدیدی را به انسان بیاموزند بلکه آمدند تا موانع را از بین ببرند تا عقول مدفونه درون انسان را آشکار کنند.

استاد برجسته درس خارج با تأکید بر اینکه علل پیدایش دین نمی تواند جهل و جهالت و ترس باشد، خاطرنشان کرد: طرح این مسائل ادعاهایی بی اساس است بلکه ما جایی باید به دنبال علت برویم که آن مسأله فطری و درونی نباشد درحالی که گرایش به خدا و دین همچون گرایش به علم و اخلاق و زیبایی ها در درون ما است و ما نیازی به علل آن نداریم، بله وقتی گرایش فطری نباشد شناختن بقیه عوامل مطرح می شود مثل اینکه دلیل مطرح شدن عدد 13 به عنوان عددی نحس را کشف کنیم.

وی تأکید کرد: علاقه مندانی که می خواهند بیشتر و کامل تر مسأله فطری بودن دین را درک کنند می توانند به تفسیر المیزان مرحوم علامه طباطبایی و بعد از ایشان به کتب مرحوم شهید مطهری مراجعه کنند ولی در نهایت باید بدانیم این که دین و خدا محوری مسأله ای فطری و درونی است به این معنا نیست که ما نیاز به نبی و امام نداشته باشیم بلکه فطرت چراغی در میان تاریکی های فراوان است که برای از میان بردن بقیه تاریکی ها به هدایت های انبیاء و اولیاء الهی نیازمند هستیم./1330/پ۲۰۲/ج۱

ارسال نظرات