۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۵
کد خبر: ۵۰۱۷۳۰
آیت الله مصباح یزدی:

مقاومت در برابر مشکلات نیازمند تمرین است/ با راحت طلبی نمی توان به آقایی رسید

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: اگر کسانی می خواهند در مشکلات صبور باشند باید تمرین مقاومت کنند و الا با راحت طلبی نمی توان پیروز شد و به آقایی رسید.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) امشب در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، با اشاره به جریان طالوت و جالوت و داستان بنی اسرائیل گفت: جمعی از بنی اسرائیل از پیامبر زمان خود خواستند که ملکی برای آن ها تعیین کند تا به فرماندهی او به جهاد بروند.

وی افزود: بنی اسرائیل طایفه ای زندگی می کردند و اختلافاتی هم داشتند، در کنار آن ها اقوام دیگری زندگی می کردند که هویت تمدنی و وحدت بیشتری داشتند، مدت ها گذشت و این افراد طایفه ای زندگی می کردند و بزرگتری به عنوان قاضی داشتند، بسیاری از اوقات این قاضی پیامبر یا وصی پیامبر بود، به این دوران، دوران قضات می گویند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: در زمانی یکی از اقوام مجاور بنی اسرائیل به آن ها حمله کرد، طوایف بنی اسرائیل فکر کردند که اگر همین گونه ادامه بدهند بعد از مدتی منقرض می شوند، این بود که اختلافات را با بزرگتر خود که پیامبر آن زمان بود مطرح کردند.

وی ادامه داد: بنی اسرائیل به این نتیجه رسید تا سلطانی داشته باشند که از حالت قبیله ای خارج شده و تحت یک حکومت و تحت فرمان یک ملک اداره شوند، پیامبر آن زمان از خدا خواست و خداوند متعال طالوت را به عنوان سلطان معین کرد.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که هر بخشی از این داستان نکته هایی دارد که برای زندگی امروز و حل برخی از مسائل نظری مهم است، ابراز داشت: این داستان نکات های مفیدی دارد و بسیار آموزنده است، پیامبر فرمود آیا این احتمال وجود دارد که اگر خدا کسی را تعیین کرد به حرف خود عمل نکنید و چقدر در گفتار خود مطمئن هستید؟

وی عنوان کرد: پیامبر به بنی اسرائیل فرمود کسی که برای سلطنت شما از سوی خدا تعیین شده و برای شما مفید خواهد بود طالوت است، بهانه گیری بنی اسرائیل از همان ابتدا آغاز شد و گفتند ما چه چیزی از طالوت کمتر داریم یعنی این افراد طمع داشتند که خودشان سلطنت را داشته باشند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: افراد پولدار بنی اسرائیل گفتند ما که پولدار هستیم باید شاه باشیم نه کسی که پول ندارد، پیامبر خطاب به آن ها فرمود جناب طالوت از نظر علم، عقل و توانایی بدنی بر شما برتری دارد و می تواند پیشتاز باشد؛ فرمانده جنگ باید در میدان باشد نه این که پشت میز بنشیند و امضا کند.

وی اضافه کرد: خداوند متعال علامتی برای نشان دادن لیاقت طالوت برای برعهده گرفتن سلطنت قرار داد، مدتی صندوق مربوط به حضرت موسی گم شده بود و بنی اسرائیل بسیار نگران بودند، پیامبر آن ها فرمود که نشانه لیاقت داشتن طالوت پیدا شدن آن صندوق است.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که عده کمی از بنی اسرائیل حاضر به حضور در جنگ به فرماندهی طالوت شدند، گفت: طالوت خطاب به افراد لشکر گفت اگر تابع من هستید در مسیر رودی وجود دارد و دستور من این است که تنها یک مشت آب بخورید، اگر کسی بیشتر خورد من او را تابع لشکر خود نمی دانم و اگر کسی به آب لب نزند و یک مشت آب بردارد از ما است، اکثر این اقلیتی که برای جنگ آمده بودند از آب استفاده کرده و از دستور فرمانده سرپیچی کردند، عده ای هم گفتند که طاقت جنگیدن نداریم.

وی افزود: تنها کسانی که اعتقاد به قیامت داشتند و فقط مسائل مادی را نمی دیدند اعلام آمادگی برای جنگ کردند، این تعداد دست به دعا برداشتند که خدایا به ما مقاومت و صبر بده تا میدان را خالی نکنیم، اگر انسان می خواهد خدا کمک کند باید هرچه دارد را به میدان بیاورد و تلاش کند.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که این افراد دعا کردند تا بتوانند مقاومت کنند و پیروز شوند، اظهار داشت: طرفی لشکر قوی و نیرومند بودند و این طرف مردم با تعدادی کم و بدون امکانات بودند، اما خدا خواست همین لشکر کم در برابر آن لشکر قوی پیروز شدند.

وی ادامه داد: در لشکر طالوت تعداد کمی بودند که جنگیدند و جوانی نقش اصلی را در پیروزی بازی کرد که داود بود، داود به جالوت تیراندازی کرد و آن را به قتل رساند، وقتی اینگونه شد همه فهمیدند که این فرد شخص برجسته ای است و لیاقت فرماندهی دارد، از این رو همه در برابر او خاضع شدند و زمینه برای سلطنت او فراهم شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که خدا زندگی انسان ها را به گونه ای قرار داده که ظالمان بر همه مردم مسلط نشوند و نتوانند هر غلطی که خواستند بکنند، ابراز داشت: اصل جهاد برای دفاع است، اگر انسان ها به یکدیگر ظلم نمی کردند خدا جهاد را تشریع نمی کرد اما در بین انسان ها کسانی هستند که ظلم مادی و معنوی می کنند از این رو خدا برای این که جلوی این مسائل را بگیرد اجازه می دهد کسانی که مورد ظلم قرارمی گیرند از خود دفاع کنند.

وی عنوان کرد: اگر اجازه دفاع داده نمی شد فساد عالم را در بر می گرفت یعنی اگر دفاع نبود مساجد و پرستشگاه های خدا در هرزمانی ویران می شد، وقتی ظالم بر کسی غالب شود قانع نیست و همه چیز را از بین می برد، وجوب جهاد برای جلوگیری از فساد بود وگرنه فساد عالم گیر می شد و دیگر زمینه ای برای رشد انسان ها وجود نداشت.

استاد برجسته حوزه علمیه خاطرنشان کرد: از این داستان مسائل بسیاری استفاده می شود، خدا انسان  را به گونه ای خلق کرده که دوست دارد با هویت اجتماعی قوی تر زندگی کند، کمالاتی که خدا برای انسان مقدر کرده به کمک انسان های دیگر حاصل می شود.

وی اضافه کرد: انسان طبعا طالب تشکیل اجتماع بزرگ است، طایفگی مانع رشد بنی اسرائیل بود و اگر همانگونه باقی می مانند زندگی آن ها توأم با جنگ و درگیری ادامه پیدا می کرد، تدبیر الهی اقتضا می کرد تا آن ها حس کنند باید با خودی ها وحدت داشته باشند تا بتوانند پیشرفت کنند.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که با وجود این که در بنی اسرائیل پیامبر بود  اما به دلیل اختلاف رشد نمی کردند، گفت: لازمه مدنیت زندگی که عامل رشد مادی و معنوی انسان ها به شمار می رود وجود قدرت مدیریت متمرکز است، هرچه کشورها وسیع تر شود و قدرت علمی و ثروت بیشتر شود احتیاج به قدرت متمرکز بیشتر پیدا می شود.

وی افزود: وقتی جامعه پراکنده و دارای جمعیت بسیاری می شود احتیاج به تمرکز بیشتر است، یک عامل وحدت بخشی باید وجود داشته باشد تا جلوی پراکندگی ها را بگیرد،  حکومت متمرکز نیاز واقعی جامعه است.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که اگر بخواهیم مصالح جامعه تأمین شود قدرت ها باید به صورت سیستماتیک متمرکز شود، اظهار داشت: تاریخ نشان داده که نمی شود همه انسان هایی که روی زمین زندگی می کنند صالح و پاک باشند، تا زمانی که آدمیزاد روی زمین باشد صلح کلی تحقق پیدا نمی کند و می بینیم که ناتوها و وحدت ها هم نتیجه ای نمی دهد بلکه بهانه ای برای ظلم گروهی به گروه های دیگر است.

وی ادامه داد: باید قدرتی وجود داشته باشد تا جلوی ظلم را بگیرد وگرنه با توصیه نمی شود جلوی ظلم را گرفت، اکثریت قوم بنی اسرائیل مردمی حس گرا، مادی و راحت طلب بودند و دنبال این بودند که با کمترین زحمت بیشترین سود را ببرند حتی به سود عادلانه هم راضی نبودند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز داشت: امروز اغلب جنگ ها و فساد ها هم زیر سر چنین افرادی است، با وجود این که اقلیتی در جهان هستند اما سعی کردند ثروت همه کشورها را در اختیار داشته باشند، خود را قوم و ملت برتر و برگزیده می دانند و می خواهند همه را بدوشند.

وی عنوان کرد: افرادی باچنین تفکری همه چیز را پول می بینند و ملاک برتری را پول می دانند و برای برنده شدن در انتخابات هم پول خرج می کنند، اصل این فکر و قهرمان این فکر یهودیان هستند و به دیگران هم این تفکر را القا می کنند؛ اگر کسانی می خواهند در  مشکلات صبور بوده  مقاومت داشته باشند باید تمرین مقاومت کرده باشند و الا با راحت طلبی نمی توان پیروز شد و به آقایی رسید.

استاد برجسته حوزه علمیه خاطرنشان کرد: کسانی که می خواهند کارهای سنگین را عهده دار شوند باید تمرین کرده باشند، یکی از حکمت های روزه داری مسأله تربیت است  یعنی انسان باید یک ماه تمرین کند تا روح مقاومت و استقامت در برابر گناهان در او تقویت شود، اگر انسان تقوا می خواهد و خواهان پیروزی بر دشمن است باید تمرین کند تا مسلط شود./1323/پ۲۰۱/ج۱

ارسال نظرات