۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۴
کد خبر: ۴۹۵۱۰۷

ژست بشردوستانه مرکل

مرکل در نخستین سفر خود در ۷ سال اخیر به عربستان سعودی با «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان و دیگر مقامات این کشور دیدار و درباره مسائلی چون حقوق زنان، جنگ یمن و دیگر موضوعات حساس به آنها اعمال فشار کرد.
دیدار مرکل با سلمان

به گزارش خبرگزاری رسا، در حالی‌که آلمان همچنان به تجهیز نظامی عربستان ادامه می‌دهد، آنگلا مرکل، صدراعظم آن از رژیم سعودی خواسته است بمباران یمن را متوقف کند. براین اساس، مرکل، یکشنبه در نخستین سفر خود در 7 سال اخیر به عربستان سعودی با «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان و دیگر مقامات این کشور دیدار و درباره مسائلی چون حقوق زنان، جنگ یمن و دیگر موضوعات حساس به آنها اعمال فشار کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در این زمینه گزارش کرد، مرکل بعد از نشست‌هایی که در شهر جده برگزار شد، به خبرنگاران آلمانی که وی را در این سفر همراهی کرده بودند، گفت که نگرانی‌های حقوق بشری از جمله حقوق زنان را با مقامات سعودی در میان گذاشته است.

براساس این گزارش، صدراعظم آلمان اعلام کرد که همچنین درباره جنگ عربستان در یمن نیز بحث‌هایی صورت داده است. بیش از 2 سال است که سعودی‌ها با تشکیل یک ائتلاف به یمن حمله کرده‌اند و مردم بی‌گناه این کشور را بمباران می‌کنند. این تجاوزات سعودی‌ها موجب قحطی در یمن شده است و بنا بر برخی گزارشات، 27 میلیون نفر از مردم یمن به کمک‌های انسان‌دوستانه و حفاظتی نیاز دارند.

مرکل درباره حملات سعودی‌ها به یمن گفت: «اعتقادی به این نداریم که راه‌حل نظامی باید برای این درگیری‌ها وجود داشته باشد». صدراعظم آلمان افزود: «باید از کشته شدن افراد بیشتری در کشور فقیر یمن که از اوضاع انسانی بسیار بدی رنج می‌برد، جلوگیری کرد.» این در حالی است که برلین و ریاض توافقی امضا کرده‌اند که براساس آن نیروهای سعودی از سوی نظامیان آلمان در تأسیسات نظامی مشترک تحت آموزش قرار می‌گیرند. همچنین توافقی دیگر میان 2 طرف امضا شده است که براساس آن پلیس فدرال آلمان نیروهای پلیس مرزی و دیگر نیروهای امنیتی سعودی را تحت آموزش قرار می‌دهد.

از سوی دیگر، آلمان در کنار انگلیس و آمریکا تجهیزات نظامی گسترده‌ای در اختیار ارتش سعودی قرار می‌دهد. طی سال‌های اخیر و بویژه از زمانی‌که جنگ یمن آغاز شده است، بسیاری از رسانه‌های آلمانی و افکار عمومی این کشور خواستار قطع همکاری‌های نظامی برلین- ریاض شده‌اند. با این حال، آنگلا مرکل نه‌تنها به این درخواست‌های عمومی بی‌اعتنایی کرده، بلکه همچنان به حمایت‌های تسلیحاتی، اقتصادی و سیاسی خود از رژیم سعودی ادامه می‌دهد. احزاب مخالف دولت آلمان فروش سلاح‌های جدید را محکوم کردند.

حزب اپوزیسیون سبزها در پارلمان آلمان در حالی‌‌ که از انفعال و یکجانبه‌گری جامعه بین‌المللی در برابر اقدامات عربستان سعودی در یمن انتقاد شدیدی کرده، گفته است: مدارک و شواهد مشخصی وجود دارد مبنی بر اینکه تسلیحاتی از آلمان یا با مجوز ساخت آلمان در یمن به کار برده می‌شود. با این همه آلمان همچنان تسلیحات نظامی را به دولت‌های جنگ‌افروز در این منطقه ارائه داده که متناقض با مفاد قوانین صادرات تسلیحات کشور ما است. دولت آلمان در نیمه نخست سال ۲۰۱۵ با صدور تسلیحات نظامی به ارزش ۳/۵ میلیارد یورو موافقت کرد که از این میان تسلیحاتی به ارزش ۱۷۸/۷ میلیون یورو به عربستان سعودی صادر شد. در اینجا دولت آلمان تلاش می‌کند این بهانه را بیاورد که مجوز صادرات این تسلیحات از مدت‌ها پیش داده شده است و این کالاهای صادراتی هیچ ارتباطی به جنگ یمن نداشته یا دیگر کشورها مانند آمریکا، انگلیس و فرانسه کالاهای تسلیحاتی در اندازه بیشتری به این دولت‌های جنگ‌افروز ارائه می‌دهند./۹۱۶/ ۱۰۲/ع

منبع: وطن امروز

ارسال نظرات