۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۸
کد خبر: ۴۹۴۵۴۴

ترامپيزه شدن سياست خارجي آلمان

از ديد ايالات متحده آمريکا و آلمان، عربستان سعودي تنها کشور داراي آمادگي و مستعد در زمينه مقابله با قدرت منطقه اي ايران است از اين رو تقويت اين کشور از لحاظ سياسي و تسليحاتي به منظور تداوم جنگ نيابتي عربستان سعودي با ايران، در راستاي منافع سياسي و اقتصادي آنان خواهد بود.
مرکل

به گزارش خبرگزاری رسا، پس از پيروزي دونالد ترامپ در انتخابات ايالات متحده آمريکا، آنگلا مرکل، صدر اعظم جمهوري فدرال آلمان، پيام تبريک محتاطانه اي ارسال نمود. وي در اين پيام پايبندي به ارزش هاي دموکراتيک را به عنوان اصول پذيرفته شده مشترک، متذکر گرديد. از اين اصول مي توان به آزادي و احترام به حقوق و منزلت بشر فارغ از نژاد، جنسيت، مذهب و گرايش سياسي اشاره نمود. با گذشت 6 ماه از تغيير دولت ايالات متحده آمريکا، رفته رفته سياست خارجي دولت آلمان در حال کاهش فاصله خود با رويکرد رئاليسم تهاجمي دولت آمريکا مي باشد. آنگلا مرکل در راستاي سياست مسئوليت پذيري جديد خود، پس از سفر جيمز متيس ، وزير دفاع آمريکا، به عربستان سعودي، يک‌شنبه سي ام آوريل به رياض سفر خواهد کرد. اين سفر با توجه به قرابت زماني با سفر وزير دفاع آمريکا، از جنبه هاي سياسي، اقتصادي و امنيتي حائز اهميتي بسيار است.  انجام اين سفر در سطح صدر اعظم آلمان، نشان دهنده جايگاه استراتژيک عربستان سعودي در سياست خارجي و امنيتي آلمان مي باشد.

آلمان با حمايت تسليحاتي خود همواره در طول تهاجم عربستان سعودي به يمن تنها در سال 2016 بالغ بر 529 ميليون يورو صادرات تسليحاتي به اين کشور انجام داده است[1]. از آنجايي‌که دولت آلمان خود را متعهد  به سياست هاي فراآتلانتيکي مي داند، يادآوري ارزش‌هاي دموکراتيک از سوي آنگلا مرکل مانعي براي به خطر انداختن جان بيش از دو ميليون کودک يمني نخواهد بود. از اين رو قرارداد فروش مجدد 72 فروند از جنگنده هاي يورو فايتر آلماني در اين سفر از سوي عربستان پيگيري خواهد شد. لازم به ذکر است که  چنين گفتگوهايي عليرغم درخواست پارلمان اروپا مبني بر تحريم سخت و جدي تسليحاتي عربستان انجام خواهند گرفت. چنين تحول ماهيتي در سياست خارجي آلمان، پس از جنگ جهاني دوم امري بي سابقه است، چرا که حمايت تسليحاتي از عربستان سعودي در مغايرت صريح با اصل يکم قانون اساسي آلمان در رابطه با حقوق بشر و صلح جهاني مي باشد[2]. از ديد ايالات متحده آمريکا و آلمان، عربستان سعودي تنها کشور داراي آمادگي و مستعد در زمينه مقابله با قدرت منطقه اي ايران مي باشد. از اين رو تقويت اين کشور از لحاظ سياسي و تسليحاتي به منظور تداوم جنگ نيابتي عربستان سعودي با ايران، در ميدان هاي سوريه، عراق و يمن، در راستاي منافع سياسي و اقتصادي آنان خواهد بود. انجام چنين سفرهايي به رياض، از سويي حاکي از فاصله گرفتن اين کشورها از ايران به عنوان کشور تعيين کننده در حل مناقشات موجود منطقه‌اي بوده و از سوي ديگر نشان‌دهنده تلاش براي موجه سازي چهره سياسي عربستان سعودي در پيوند با اهداف و منافع غرب مي باشد.

پس از سفر زيگمار گابريل به اراضي اشغالي که به دليل گفتگو با تشکل مخالف شهرک سازي رژيم صهيونيستي به لغو ديدار وي با نتانياهو انجاميد [3]، تلاش هاي شفاهي و ديپلماتيک بسياري از سوي مقامات آلمان به منظور دفاع حقوقي از وزير خارجه آلمان و تاکيد بر آسيب ناپذير بودن روابط في ما بين انجام پذيرفت. از اين رو مي توان سفر آنگلا مرکل به عربستان سعودي را نيز نوعي حمايت و دلجويي غيرمستقيم از رژيم صهيونيستي ارزيابي نمود، تا از اين راه با تقويت عربستان به گسترش ارتباط بين دو رژيم کمک نمايد.

اتخاذ چنين رويکرد عملگرايانه و به دور از اعمال تدريجي سياست ها از سوي آلمان، نشان از آغاز ترامپيزه شدن  قدرت نرم حاکم بر سياست خارجي اين کشور دارد، که به پر رنگ تر شدن نقش پذيري آلمان در منطقه از جنس سخت، در آينده‌اي نزديک، خواهد انجاميد./۹۱۶/ ۱۰۲/ع

محسن فرخاني، کارشناس مسائل آلمان و اروپا

[1]: http://www.german-foreign-policy.com/de/fulltext/59584
[2]: Deutsche Vefassung
[3]: http://www.tagesspiegel.de/politik/eklat-bei-gabriel-besuch-in-israel-deutsch-israelische-gesellschaft-fordert-mehr-fingerspitzengefuehl/19719884.html

ارسال نظرات