۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۵
کد خبر: ۴۹۳۹۲۰
آیت الله مصباح:

جامعه ای که رهبر نداشته باشد راه خود را گم می کند

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که جامعه ای که رهبر نداشته باشد راه خود را گم می کند، گفت: در زمانی که امام معصوم غایب است خداوند ولی فقیه را منصوب کرده و دستور فرموده که باید از او اطاعت شود.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) امشب در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، با بیان این که پایبندی به قراردادها از ارزش ها است، گفت: اگر کسی به هر بهانه ای زیر قرار بزند نزد عقلا قابل قبول نیست.

وی افزود: قرآن می فرماید حتی اگر با مشرکان قراردادی بسته شد مادامی که زیر آن نزدند نباید زیر قرار زده شود، زیر قرار زدن در هیچ نظام ارزشی و اخلاقی پذیرفته شده نیست؛ مسأله دیگر رعایت عدالت است و در هیچ جامعه ای گفته نمی شود که ظلم خوب است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که اگر انسان به عهد و پیمان خود عمل کند خدا اجر فراوان می دهد، اظهار داشت: اگر انسان پیمان شکنی کند دچار عذاب و ضرر می شود؛ لزوم وفای به عهد و رعایت عدالت از بدیهیات است.

وی ادامه داد: وقتی انسان با برده خود قراردادی می بندد باید عمل کند حال نسبت به خدایی که او را آفریده با چه منطقی پیمان را می شکند، وقتی انسان با خداوند پیمانی بسته باید به آن عمل کند و پایبند به آن باشد.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که اگر انسان به عهد الهی پایبندی نباشد تنبیه می شود، ابراز داشت: اگر انسان بخواهد به بهانه های گوناگون وعده های الهی و وعده خود با پیامبر را زیر پا بگذارد در همین دنیا به مشکلات و بدبختی هایی دچار می شود.

وی عنوان کرد: بدانیم وقتی اسلام آوردیم و با پیامبر بیعیت کردیم باید پای عهد خود بایستیم و هر چه فرمود باید اجرا کنیم، انسان در زندگی به راهنما احتیاج دارد، عالی ترین و برجسته ترین سیاستمداران دنیا در کارهای روزمره دچار آشفتگی، درماندگی و بی برنامگی هستند و به اشتباهاتی مبتلا می شوند.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: انسان نیامند رهبر و راهنما است، در زمانی که امام معصوم غایب است خداوند ولی فقیه را منصوب کرده و دستور فرموده که باید از او اطاعت شود و اگر کسی مخالفت کند عقاب  دارد؛ وقتی که امر خدا وجود دارد جای امر دیگری نیست.

وی اضافه کرد: اطاعت خداوند موضوعیت دارد نه این که طریقیت داشته باشد، البته دستورات خداوند بر اساس مصالح انسان است از این رو بنده باید مطیع خدا باشد، کمال انسانی تنها در سایه اطاعت از خداوند حاصل می شود.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که جامعه ای که رهبر نداشته باشد راه خود را گم می کند، گفت: وظیفه عاقل این است که در زمینه ای که تخصص ندارد از متخصص سؤال کند وگرنه به خطا می افتد، مسأله تقلید از مراجع نیز از همین باب است.

وی افزود: وقتی فقیه جامع الشرایطی که مدیر و مدبر است و 50 سال ثابت شده که در مسائل اجتماعی و سیاسی بهتر می داند و ثابت کرده که بهترین دشمن شناس است باید از آن تبعیت کرد و نباید گفت آنچه که می خواهم را عمل می کنم؛ که به ما امر فرمودند باید به عنوان حکم شرعی عمل کنیم که اصل دین اطاعت از خدا است نه این که تأمین مصالح شخصی باشد، تبعیت از دستورات الهی مصالح انسان را تأمین می کند./1323/پ۲۰۲/ج۱

ارسال نظرات