۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۴
کد خبر: ۴۹۲۵۱۸
آیت الله حیدری:

هیچ کس حق ندارد به نظر شورای نگهبان تعرض کند

نماینده مردم خوزستان در خبرگان، نظر شورای نگهبان را فصل الخطاب کاندیداها دانست و گفت: اگر شورای نگهبان مورد تعرض قرار گیرد در واقع اسلامیت نظام در معرض خطر قرار می گیرد.
آیت الله محسن حیدری

آیت الله محسن حیدری نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، قانونمداری و قانونمندی را مسأله ای عقلایی، عرفی و شرعی دانست و گفت: عقلای عالم بر این عقیده هستند که مسؤولان باید بیش از همه مقید به قانون باشند تا بتوانند مجری قانون بوده و بر اساس آن مملکت را اداره کنند.

وی افزود: اگر مسؤولان تخطی کنند در واقع نقض غرض است، چون انتخاب و حکومت آن ها برای حاکمیت قانون است؛ اگر خود مسؤولان پایبند نباشند قطعا نمی توانند مردم را به قانونمداری و قانونمندی وادار کنند، در نظام اسلامی افراد شرعا ملزم به رعایت قانون هستند در غیر این صورت گناه و خروج از حد و مرزهای دینی تلقی می شود.

امام جمعه موقت اهواز با بیان این که عدم رعایت قانون مسؤولیت دنیوی و اخروی دارد و افراد از عدالت ساقط می شوند، اظهار داشت: کسی که از عدالت ساقط شد خود به خود لیاقت تصدی مسؤولیت های اسلامی را از دست می دهد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در بحث ولایت فقیه معتقد هستیم که بعد از علم و فقاهت عدالت شرط اصلی آن است، مثلا اگر فقیهی عدالت خود را از دست داد خود به خود ولایت خود را از دست می دهد، وقتی که در بالاترین قله نظام اسلامی قضیه از این قرار است نسبت به مراتب پایین تر مطلب واضح است.

آیت الله حیدری با بیان این که مشروعیت حاکمان به رضایت ولی امر بستگی دارد، ابراز داشت: قطعا ولی امر راضی به تجاوز و تعدی از قانون نیست، از این رو اگر رییس جمهور و وزیری قانونمدار نباشد حکم او خود به خود منتفی شده و حاکمیت او غاصبانه خواهد بود.

وی شورای نگهبان را دارای جایگاه رفیع قانونی دانست و عنوان کرد: همه نظارت ها بر انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان به صورت استصوابی بر عهده شورای نگهبان است، همه باید به نظر شورای نگهبان تمکین کنند و تشخیص شورای نگهبان چنانچه محکوم به حکم رهبری نباشد فصل الخطاب است یعنی فقط حکم رهبری می تواند حاکم بر آن باشد؛ اما غیر از حکم رهبری هیچکس نمی تواند به شورای نگهبان فشار آورده و آن را وارد به اجرای نظر خود کند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: نظام ما جمهوری اسلامی است، نماد جمهوریت نظام انتخابات است، اسلامیت نظام هم اولا به وجود رهبری و ثانیا شورای نگهبان است، اگر شورای نگهبان مورد تعرض قرار گیرد در واقع اسلامیت نظام در معرض خطر قرار می گیرد و جمهوریت نظام هم دارای خدشه می شود؛ بنابراین حفظ جایگاه شورای نگهبان بر همه واجب است./1323/ ۳۰۲/ص

ارسال نظرات